سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مداحان خرافاتی نشوند

سه شنبه 86 آذر 13 ساعت 1:3 عصر

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم، با اشاره به خطر رواج و نفوذ خرافات در اشعار مذهبی، گفت: شاعران و مداحان از استفاده از اشعار خرافی و نادرست در ادبیات دینی ومذهبی خودداری کنند. وی دوشنبه شب در دیدار با اعضای کانون شاعران و مداحان مذهبی استان قم، خاطرنشان کرد: متأسفانه خسارات فراوانی از این رهگذر، دامن دین را گرفته است. وی گفت: باید با تدبیر، اندیشه و بدون هرگونه شتاب‌زدگی این مشکل را برطرف کنیم و ادامه داد: متأسفانه برخی از شاعران و مداحان به دلیل این‌که تحصیلات و اطلاعات دینی کافی ندارند و افکارشان در سطح پایین است، به حادثه کربلا، عاشورا و فرهنگ اهل بیت (ع) ضربه می‌زنند. آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: دشمنان با ترفندهای گوناگون، تلاش دارند مداحان و شاعران دینی را به سمت اهداف مغرضانه خود جلب کنند تا به این وسیله، ارزش قیام امام حسین (ع) را تنزل دهند. این مرجع تقلید یادآور شد: متأسفانه برخی از شعرا، اشعاری از ائمه (ع) می‌سرایند که حتی خواندن آنها در مجالس خصوصی خجالت‌آور است و این محصول کار و تلاش عوامل نفوذی است. آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: هرچند وسواس کار خوبی نیست، در این زمینه باید وسواس زیادی به خرج دهیم و در ادبیات دینی دقت بیشتری کنیم. وی اظهار داشت: باید جلوی نفوذ خرافات را نیز در نوع برگزاری مراسم عزاداری بگیریم و همه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، در این کار سهم بیشتری را با هماهنگی برعهده بگیرند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: رسانه ملی باید از مسائلی که بوی خرافه می‌دهد پرهیز کند.

وی ادامه داد: گاهی مجالس عزاداری خوب است، ولی شیوه عزاداری در شأن ائمه (ع) نیست، گاهی گریه‌ها، نعره‌ها، داد کشیدن، جیغ کشیدن زنان و فریادهای ناهنجار در مراسم پخش می‌شود که این احترام به مجالس امام حسین (ع) و عاشورا نیست، بلکه خطرناک و خسارت بار است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: باید تحقیق کنیم که ائمه اطهار (ع) چگونه عزاداری می‌کردند و با توجه به فرهنگ آنان، خرافات را ریشه‌کن کنیم.
وی با اشاره به این‌که عاشوا و فضایل اهل بیت (ع) بسیار با اهمیت است، گفت: انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته از حماسه عاشوراست و مردم ما با این فرهنگ، هویت خود را نگه داشته‌اند.

وی اظهار داشت: دشمنان برای نفوذ و خدشه‌دار کردن فرهنگ عاشورایی مردم در تلاش هستند و امروز خطرات بسیاری این میراث گرانبها را تهدید می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مهمترین خطر و آسیبی که عاشورا را تهدید می‌کند، نفوذ فرهنگ بیگانه غربی از راه برخی رسانه‌هاست.
وی اظهار داشت: اگر فرهنگ غربی بر نوع مداحی و اشعار دینی ما حاکم شود، آن هنگام مصیبت است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مداحان و شاعران باید هشیار باشند، نباید مداحان ما برای گریه گرفتن از مردم و جمع کردن جمعیت بیشتر، شعری بخوانند که شبیه کفر باشد و یا مقام امام حسین (ع) را تنزل دهد.
باید مداحان و شاعران ما رسالت کار خود را باور کنند و دنبال رسالت اصیل خود باشند که بر دوش آنان است.

رعایت اعتدال در امور، یک اصل اساسی است
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از روحانیون تیپ 83 امام صادق (ع) گفت: رعایت اعتدال در مسائل گوناگون، یک اصل اساسی است که نباید فراموش شود.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در ادامه اظهار داشت: متأسفانه دیده یا شنیده می‌شود، برخی که عنوان بسیجی را دارند، با مردم و جوانان و حتی امام جماعت درگیر شده‌اند که این نوع حرکات افراط گرایانه سبب دور شدن از اهداف مقدس بسیج است و سرانجام به ضرر نظام خواهد شد.
وی ادامه داد: بسیجیان اگر با ادبیات درست با مردم برخورد کنند، جامعه به دیده احترام و پشتیبان به آنها خواهد نگریست.

مکارم شیرازی حفظ انگیزه دینی در سپاهیان اسلام را مهمترین وظیفه طلاب بسیجی عنوان کرد و افزود: رزمندگان اسلام بر پایه انگیزه باطنی و ایمانشان در صحنه‌های نبرد حضور می‌یابند و همین عامل پیروزی سپاه مسلمین است.

این مرجع تقلید به پیروزی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: دشمنان در سال‌های جنگ با حمایت همه‌جانبه از صدام به دنبال فروپاشی نظام اسلامی ایران بودند، اما رزمندگان با ایمان و اعتقاد راسخ به هدفشان بر دشمنان پیروز شدند.

این مرجع تقلید با تقدیر از تأثیر عملکرد روحانیون بسیجی خطاب به آنها گفت: هدایت درست بسیج روحانیون، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر است. برای تأثیرگذاری در جامعه، نخست باید خود این قشر سرشار از معنویت و اخلاق باشند.

وی ادامه داد: روحانیون برای حضور موفق در بسیج، باید از نظر تحصیلات حوزوی نیز قوی باشند و شرکت در این فعالیت‌ها نباید باعث ایجاد وقفه در تحصیلات آنها باشد.
این مرجع تقلید تأکید کرد: روحانیت قشری است که حامل پیام معنوی است و باید در مسائل اخلاقی نیز ممتاز و الگوی قشرهای دیگر جامعه باشد.

مکارم شیرازی بر به کارگیری افراد نخبه و ممتاز در تیپ مستقل 83 امام صادق(ع) تأکید کرد و گفت: اگر استعدادهای درخشان را جذب نکنید، در اذهان این توهم ایجاد می‌شود که افرادی که در زمینه تحصیل چندان پیشرفته نیستند، جذب شده‌اند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]