رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: انتقاد باید از روی خیرخواهی باشد نه تخریب ولی در دل نصیحت، آزادی بیان نهفته است. سید محمد خاتمی درشب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی (ره) در جمع سوگواران امام علی (ع) با اشاره به دوران حکومت
5 ساله حضرت علی و با اشاره به آشوبها و جنگهای دوران حکومت امیرمومنان گفت: در این مدت کمتر از
5 سال حکومت حضرت علی که با آشوبها و جنگ ها همراه بود و شاید عمده وقت حضرت علی (ع) صرف این جنگها شد اما این امر مانع از آن نشد تا حضرت علی الگویی از حکومت نشان دهد، حتی تمام دستاوردهای بشر امروز با تجربه های زیاد در امر حکومت، در مقابل این حکومت حضرت علی رنگ می بازد. وی افزود: حضرت علی (ع) به صراحت بیان می کند که اگر مردم نمی خواستند و حضور مردم نبود و رای و نظر آنها هم نبود اینجانب حکومت را نمی پذیرفتم. رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه وقتی حضرت علی به حکومت می رسد دغدغه خاطر او حق حرمت این مردم است، خاطرنشان کرد: کدام حاکم را در دنیا سراغ دارید که بشدت از مردم بخواهد تا در مقابل حاکم و قدرت بایستند و حق خود را بخواهند؟ کدام حاکم را سراغ دارید که بگوید وظیفه شما مردم است که انتقاد کنید نه اینکه آزادی بیان حق است. شما وظیفه دارید بیان کنید حق خود را، کدام حکومت را سراغ دارید که نه تنها مخالفان خود را تحت فشار قرار ندهد و برای مخالفت با حکومت هزینه ایجاد نکند بلکه همواره از حق مخالف خود دفاع کند و از امتیازات یک نفر که باید در جامعه داشته باشد او را محروم نکند. خاتمی گفت: این امیرالمومنین است که اینگونه حکومت می کرد واقعا حکومت علی (ع) یک معجزه است و امروز هم که به این حکومت نگاه می کنیم می بینیم که نظیر ندارد. وی در ادامه با اشاره به فرمایش از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه "ای مردم، مرا بر شما حقی است و شما هم بر من حقی دارید" تصریح کرد: حضرت علی خطاب به مردم می فرمود کسانی که تحت حکومت هستند نسبت به حکومت حق دارند و نه فقط تکلیف. اما حق شما بر من این است که خیرخواه شما باشم، همچنین رشد اقتصادی جامعه و بالا بردن قدرت مالی و اجتماعی و سازمانی جامعه نه اینکه امکانات موجود را یکسان در دست افراد قرار دهند، اینها حق شما بر من است. رییس جمهور سابق کشورمان با بیان این که " نمی شود سرمایه کشور را بر باد داد به این عنوان که می خواهیم عدالت را برقرار کنیم" رونق اقتصادی و مالی را پیش زمینه توزیع عادلانه دانست و تاکید کرد: ابتدا باید در جامعه ایجاد ثروت کرد، ثروت جامعه را بالا برد و رونق اقتصادی و مالی جامعه را بالا برد و بعد توزیع عادلانه کرد. خاتمی با اشاره به حقی که حاکم بر مردم دارد، اظهار داشت: وفادار ماندن نسبت به رایی که به حاکم دادند جفا و خیانت نکردن از جمله حقوقی است که حاکم بر مردم دارد. وی افزود: امروز بشر خیلی به خود می بالد که حق انتقاد برای فرد فرد جامعه را به رسمیت شناخته و انسان ها نظر داشته باشند و آن را اعلام کنند حتی در مقابل حکومت ها بتوانند انتقاد کنند. انتقاد باید با خیرخواهی باشد نه تخریب. ولی در دل نصیحت آزادی بیان نهفته است. وی خاطرنشان کرد: تعجب اینجاست که امروز بشر ادعا می کند و پز می دهد و افتخار می کند که حق انتقاد را برای انسان ها در مقابل قدرت به رسمیت شناخته است. اما حضرت علی (ع) می گوید این حق من است وظیفه شماست. آزادی بیان، ازادی انتقاد، سخن گفتن در برابر حکومت، ایراد گرفتن و خیرخواهی کردن نسبت به حکومت وظیفه مردم است و حق حاکمان است یعنی
10 درجه بالاتر از آن چیزی است که امروزیها می گویند. خاتمی با اشاره به موضوع اقتصاد در دوران حکومت حضرت علی (ع) گفت: در زمینه اقتصاد علی (ع) می گفت که من در حالی حکومت می کنم که در سراسر ملک من یک نفر انسان نیست زیر یک سقفی که متعلق به خودش است زندگی نکند و از نان گندم نخورد. وی با اشاره به اخلاق حضرت علی (ع) در جنگها خاطرنشان کرد: علی هیچ وقت از جنگ استقبال نکرد، همواره سعی می کرد جنگها فروکش کند. جنگ ها همواره بر علی (ع) تحمیل شد و در جنگ چنان از خود اخلاق نشان داد که هنوز آدم تعجب می کند که یک انسان تا چه اندازه ظرفیت اخلاقی دارد. رئیس بنیاد باران در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت و ویژگیهای شب های قدر خاطرنشان کرد: قرآن در شب قدر نازل شده در حالیکه قرآن در ظرف
23 سال و به تناسب موقعیت ها و نیازهای مختلف بر قلب پیامبر نازل شد پس اینکه گفته می شود در شب قدر قرآن نازل شده علت چیست؟ خاتمی در تشریح این موضوع گفت: آنچه در ظرف
23 سال آمده تنزیل قرآن است یعنی بیان تدریجی قرآن و ناظر به مسائل و حوادثی که متعلق به دوران پیامبر است و یا بطور کلی به سرشت و سرنوشت بشری در این جهان مربوط می شود. وی افزود: قرآن دارای حقیقت بسیط و جامعی است که در کل بسیط بودن آن همه چیز است. آن نور و آن حقیقت متعالی یک بار و بصورت جامع بر قلب پیامبر نازل شد و جان پیامبر به آن حقیقت متعالی و با قرآن آشنا شد و آنچه در طول
23 سال تحقق یافت بیان لفظی و دنیوی همان حقیقت با توجه به شرایط مختلف بود.رئیس بنیاد باران با بیان اینکه قرآن ناسخ و منسوخ دارد افزود: یعنی آیه ای نازل می شود و بعد از مدتی با توجه به شرایط آیه دیگری نازل می شود و آن آیه را نقض می کند و مطلب دیگری می گوید. خاتمی گفت: قرآن بعضا برای حل مشکل هاست که در زمان و مکان خواص و حتی در مورد شخص خاص بود بر قلب پیامبر نازل شده و ناظر بر همان مسئله خاص است و هیچ اشکالی در این زمینه نیست و این لطمه ای به اینکه قرآن کلام و وحی خداوند است نمی زد. وی افزود: با رحلت پیامبر (ص) وحی منقطع شد و قرآن همان است که در طول
23 سال نازل شده اما حقیقت قرآن چنان است که می توان در همه زمان ها و مکان ها هدایت گر انسان ها باشد. بعد از پیامبر وحی نیست، اما دسترسی به بطن و متن قرآن وجود دارد. رئیس بنیاد باران اضافه کرد: اگر تنزیل نیست تاویل است. تاویل یعنی برگرداندن امری به اول آن چیز، برگردان امر به سرچشمه و آغاز آن. آن سرچشمه همان حقیقت متعالی است که یکبار بر پیامبر نازل شده و موارد مفصل قرآن ناظر و اشاره به آن حقیقت است. می توان با رجوع به بطن قرآن از همین ظواهر به آن متن رسید و راه یافت.
نوشته شده توسط :
علی
نظرات ديگران [ نظر]