سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

آمریکا امکانات رادار «قبله» را بررسی می‌کند

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 2:0 صبح

مقام‌های آمریکایی روز سه شنبه ۲۷ شهریور، به ایستگاه رادار ضد موشکی «قبله» در جمهوری آذربایجان می روند تا امکانات آن را بررسی کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام همزمان با تلاش های روسیه برای تشویق واشنگتن به ایجاد یک برنامه مشترک امنیتی انجام می گیرد.
روسیه پیشنهاد کرده است که آمریکا به جای برنامه سپر دفاع موشکی در شرق اروپا، به طور مشترک با روسیه، از ایستگاه رادار ضد موشکی قبله استفاده کند.

یک مقام بلند پایه ارتش روسیه روز شنبه، ۱۵ سپتامبر، گفت که ایستگاه قبله، قادر به حفاظت بیشتری از اروپا در قبال تهدیدهای بالقوه از جانب خاورمیانه است.

آمریکا گفته است که هدف از برنامه سپر دفاع موشکی، مقابله با تهدیدهای موشکی کشورهایی مانند ایران است.
ژنرال الکساندر یاکوشین، معاون اول فرمانده نیروهای فضایی روسیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هدف اصلی ما، جلوگیری از استقرار منطقه دفاع ضد موشکی در شرق اروپا، در لهستان و جمهوری چک، است.»
او افزود: «هدف اصلی ما از پیشنهاد استفاده از قبله، واکنش مناسب به تهدیدهایی است که از جهت جنوبی واقعا وجود دارند، نه برخی تهدیدهای خیالی در سال ۲۰۲۵ میلادی.»

ایستگاه رادار قبله در جمهوری آذربایجان که در سال ۱۹۸۵ میلادی و در زمان اتحاد شوروی سابق ایجاد شده بود، از جمله ایستگاه های بزرگ رادار درجهان به شمار می رود.
این ایستگاه،شش هزار کیلومتر برد دارد و اقیانوس هند، خاورمیانه و اکثر مناطق واقع در شمال آفریقا را تحت پوشش خود دارد.
ایستگاه قبله در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران، پرتاب ۱۵۰ فروند موشک اسکاد و در ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی، پرتاب موشک شهاب ۳ ایران را کشف و ردیابی کرد.
روسیه سالانه هفت میلیون دلار برای استفاده از این ایستگاه که در ۲۳۰ کیلومتری شمال باکو واقع شده است، به عنوان اجاره بها به جمهوری آذزبایجان می پردازد.

ژنرال یاکوشین گفت: «ده متخصص آمریکایی از وزارت خانه های دفاع و امور خارجه و سفارت آن کشور در جمهوری آذربایجان به مقام های روسی و آذربایجانی می پیوندند تا امکانات ایستگاه رادار قبله را بررسی کنند.»

واشنگتن هنوز پاسخ نهایی خود را به پیشنهاد مسکو نداده است و به مذاکرات خود با لهستان و جمهوری چک برای استقرار تجهیزات موشکی و راداری ادامه می دهد.
وی افزود: «ما تلاش می کنیم که شرکای آمریکایی خود را متقاعد کنیم که پیشنهاد ما جدی است و این ایستگاه قادر به انجام مامویت های محوله، مانند گذشته، است.»
واشینگتن هنوز پاسخ نهایی خود را به پیشنهاد مسکو که در جریان آخرین اجلاس سران کشورهای گروه هشت در آلمان از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، اعلام شد، نداده است.
درهمین ارتباط، آمریکا همچنان به مذاکرات خود با لهستان و جمهوری چک برای استقرار تجهیزات موشکی و راداری ادامه می دهد.
ژنرال یاکوشین که ریاست هیات روسی درایستگاه قبله را بر عهده دارد، گفت که این ایستگاه بخشی از برنامه سپر دفاع موشکی آمریکا نخواهد بود و از برنامه آمریکا برای احداث موشک های بازدارنده در لهستان و ایستگاه رادار در جمهوری چک انتقاد کرد.
این مقام بلندپایه ارتش روسیه گفت: «ادعاهای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه ایجاد منطقه سوم دفاع موشکی درشرق اروپا متوجه روسیه نیست، متقاعد کننده نیستند.»


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ساعات کاری رمضان قانونی نیست

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 1:0 صبح

دکتر احمد توکلی تصمیم دولت برای کاهش ساعت کار کارکنان دولت و بانک‌ها در ماه مبارک رمضان را از نظر قانونی و کارآیی دچار خدشه دانست.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو یی با اشاره به قانونی که در رابطه با ساعت کار وجود دارد، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه‌ 1359 شورای انقلاب، ساعت کار برای کارگران و کارکنان دولت یکسان و چهل و چهار ساعت در هفته تعیین شده است. در عین حال در تبصره این مصوبه نیز تنظیم و تقسیم ساعت کار به عهده دولت و واحدهای تولیدی گذاشته می‌شود. بنابراین کاهش سقف کار غیرقانونی است.

توکلی با بیان این که در دولت‌های پیشین چنین اقدامی سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: در سال 80 دولت وقت بخشنامه‌ای را صادر کرد که در آن ساعت کار در روزهای احیا دو ساعت دیرتر شروع می‌شد اما به گونه‌ای نبود که با این میزان، ساعت کار کاهش یابد.
توکلی کاهش ساعت کارکنان دولت و بانک‌ها را از چند جهت به ضرر اقتصاد ملی دانست و تصریح کرد: این اقدام کاهش خدمت تولید را در پی دارد. یکی از عوامل تعیین کننده تولید نیروی انسانی است و بنابراین اگر ساعت کار آن‌ها کم شود کاهش تولید خدمت را در پی داشته و زمان دسترسی ارباب رجوع به کارمندان دولت را تا چهل درصد کاهش می‌دهد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ و محاسبات مجلس با اشاره به 4 ساعت کاری در اداره‌ها خاطرنشان کرد: این اقدام زمان مشترک با کشورهای خارجی و به خصوص اروپا را نیز به شدت کاهش می‌دهد چرا که ما در شرایط عادی روزهای پنج‌شنبه را نیمه وقت کار می‌کنیم و روز جمعه را هم تعطیل هستیم؛ بنابراین با توجه به این که کشورهای اروپایی روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل هستند، در حقیقت سه روز و نیم ارتباط تجاری و بانکی و اداری ما مختل خواهد شد.
او تنظیم تقسیم کار در واحدهایی که سه نوبت کار می‌کنند را نیز دچار مشکل دانست زیرا در بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها که هزینه تولید را افزایش می‌دهند، تنظیم چنین ساعتی به نفع نخواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که پرنشاطی دولت و کابینه دولت نهم در حدی است که جلسات خود را به ساعت‌های 6 تا 10 صبح انتقال داده‌اند، گفت: دلیلی ندارد که چنین دولتی قانون و مسایل اقتصادی و فرهنگی را نقض کند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا دولت در تصمیم خود سریعا تجدید نظر کند و افزود: کاهش ساعت کار کارکنان دولت و بانک‌ها در ماه مبارک رمضان چهره ضدنشاط و تحرکی را از این ماه مبارک ترسیم کرده و اتهام ضد توسعه‌یی بودن دین را به اذهان تداعی می‌کند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اتهام جاسوسی موسویان تا کنون احراز نشده

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 12:0 صبح

معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه هنوز اتهام جاسوسی موسویان برای بازپرس پرونده احراز نشده است، گفت: تاکنون قرار مجرمیت یا کیفرخواستی برای موسویان صادر نشده است.
قاضی حسن حداد معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص روند رسیدگی به پرونده اتهامی سید حسین موسویان، ضمن بیان این مطلب گفت: تحقیقات در این پرونده همچنان ادامه دارد و هنوز پرونده منتهی به نتیجه در مرحله دادسرا نشده است.
وی در واکنش به مطالب برخی سایت ها و مطبوعات که انتساب جرم جاسوسی به موسویان را محرز دانسته اند، گفت: انتشار این مطالب به خود این رسانه ها مربوط است، این تشخیص فقط در اختیار مرجع قضایی است که انتساب یک جرم به یک فرد را محرز بداند یا خیر.
قاضی حداد با تاکید بر اینکه "ما در پرونده ها، کار سیاسی نمی کنیم بلکه به کار حقوقی خود می پردازیم" گفت: انتشار اینگونه مطالب هیچ ارتباطی به ما ندارد و ما کار قضایی خود را جدای از کارهای حزبی و باندی ادامه می دهیم.

معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران تصریح کرد: اگر اتهام جاسوسی موسویان احراز شود پرونده وی جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع می شود و اگر این اتهام احراز نشود برای وی قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


جبهه مشارکت ایران اسلامی در اطلاعیه‌ای نسبت به بازداشت غیرقانونی حجت الاسلام و المسلمین هادی قابل عضو شورای مرکزی و رئیس کمیته مناطق این حزب اعتراض کرده است.

متن اطلاعیه جبهه مشارکت به شرح زیر است:

به نام خدا

دادگاه ویژه روحانیت در اقدامی غیرقانونی و خارج از روال قضایی و در آستانه ماه مبارک رمضان روز چهارشنبه با ورود به منزل حجت‌الاسلام والمسلمین جناب‌ آقای هادی قابل عضو و دبیر شورای مرکزی و رئیس جبهه مشارکت ایران اسلامی منطقه قم و تفتیش منزل، ایشان را بازداشت نموده است.
علیرغم پیگیری‌های خانواده ایشان و مسئولان حزب تا کنون هیچ اطلاعی از چرایی این برخورد و اتهام آقای قابل از سوی دادگاه ویژه روحانیت در اختیار قرار نگرفته است و متأسفانه مراجعه خانواده ایشان به دادگاه ویژه روحانیت قم نیز در این خصوص بی‌نتیجه مانده است.
جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن محکوم کردن بازداشت این روحانی روشنفکر و مجاهد که سابقه روشنی در انقلاب و نظام و اصلاحات دارد، تأکید می‌کند که نوع برخورد صورت گرفته با جناب آقای قابل در کنار سایر اقداماتی که اخیراً در دستور کار جریان اقتدارگرا قرار گرفته است نشانه‌های نگران کننده‌ای از بستن فضای سیاسی کشور در آستانه برگزاری انتخابات مجلس است. این نوع روش‌ها در شرایطی که به زعم قاطبه دلسوزان نظام، کشور در وضعیت ویژه و بحرانی قرار دارد و لازم است در برابر تهدید‌های روز افزون خارجی و اعمال تحریم‌های همه‌جانبه بیش از گذشته فضای همدلی و نشاط سیاسی در داخل کشور فراهم آید، قطعاً با منافع و امنیت ملی ناسازگار است.
با تأکید بر اینکه اقدام دادگاه ویژه روحانیت در برخورد با آقای قابل به طور آشکار نقض حقوق شهروندی مصرح در قانون اساسی است، مؤکدا خواستار آزادی فوری ایشان و پیگیری پرونده بر اساس قانون و رعایت حقوق بنیادی متهم هستیم و از همه ابزارهای حقوقی، سیاسی و قانونی برای این امر بهره خواهیم برد و از همه مسئولان نظام می‌خواهیم که مانع از فراگیر شدن این نوع برخوردها شوند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مدافعین و مخالفین شعار «مرگ بر آمریکا»

شنبه 86 شهریور 24 ساعت 11:0 عصر

پیش از تشکیل جلسه مجلس خبرگان رهبری و پس از انتشار گزیده‌ای از خاطرات سال 63 هاشمی رفسنجانی در برخی رسانه ها که در کتاب «به سوی سرنوشت» نشر یافته است، برخی رسانه‌ها موضع گرفتند و یک روزنامه صبح به اصطلاح خود به دفاع از دیدگاه و مبانی فکری امام راحل(ره) به ویژه درباره آنچه در کتاب «به سوی سرنوشت» هاشمی آورده شده یعنی «موافقت امام با حذف شعار «مرگ بر آمریکا»» برآمدند و خواستار تأیید این خاطرات توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) شدند.

رسانه‌های مذکور در این‌باره توهین‌ها و افتراهایی را به سایتهایی که تنها بخشی از خاطرات هاشمی رفسنجانی را بدون اتخاذ موضع منتشر کردند، نسبت دادند که البته با روند و سیاست‌های آنها هم‌خوانی دارد، اما آنچه مورد توجه است این‌که اگر آنها دغدغه دیدگاه حضرت امام(ره) را داشتند چرا بحث بر روی خود موضوع یعنی حذف شعار «مرگ بر آمریکا» را رها کرده و در صدد بی پایه، اشتباه و غلط جلوه دادن خاطرات بر آمدند و خواستار تأیید این خاطرات از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) شدند.
حال چرا این رسانه‌ها در یک و نیم سال گذشته به طرح این موضوع حساس نپرداخته‌اند، جای سؤال جدی است. وقفه 5/1 ساله از آنجاست که کتاب خاطرات سال 62 رفسنجانی که یک سال و نیم پیش از خاطرات 63 چاپ و انتشار یافته، این خاطرات درج شده، اما هیچ موضعی نسبت به آن گرفته نشد.
هرچند  بررسی و پرداختن به موضوع نظر امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا را برای آینده نگه داشته شده، ولی بهتر بود رسانه‌های فوق به جای استدلال‌های بی‌ربط خود در نفی خاطرات هاشمی رفسنجانی به این استدلال تکیه می‌کردند که اگر امام چنین موضوعی را گفته بودند، پس چرا تا زمانی که حضرت امام در قید حیات بودند این شعار از صداوسیما که ارگان رسمی نظام جمهوری اسلامی است، حذف نشد و راه بدیهی دیگر در دفاع از امام، دیدگاه ایشان و کشف حقیقت، ترتیب دادن گفت‌وگو و مصاحبه با بزرگانی چون موسوی اردبیلی، میرحسین موسوی و اعضای شورای عالی دفاع که ارتباط نزدیکی با امام داشتند و در جریان موضوعات قرار می گرفتند، بود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


راز محجبه شدن زنان جنوب لبنان

شنبه 86 شهریور 24 ساعت 10:0 عصر

با ربابه صدر قرار گفت وگویی در یکی از سفرهای کوتاهش به ایران گذاشتم، می خواستم در لابه لای گفته ها و خاطرات خواهر پی به اندیشه برادر در خصوص نقش و جایگاه زنان در اجتماع ببرم. امام موسی صدر از جمله روحانیونی بود که نظرات مترقی در خصوص مسائل اجتماعی ارائه می داد. او با منش و رفتار خاص خود باعث انقلاب عظیم فرهنگی و فکری در جنوب لبنان شد. هنگامی که پا به لبنان گذاشت، اکثر جوانان شیعه آن دیار پیرو اندیشه های مارکسیستی بودند اما امروز همین دیار به یکی از کانون ها و قطب های تشیع و اسلامگرایی اما با ویژگی های خاص خود بدل شده است. شاید اگر امروزه موسی صدر در میان ما بود، اندیشه های او راهگشا بر دردهای روزگار ما بود.
با مسافر تازه از لبنان رسیده از هر دری سخن گفتیم؛ از نقش حزب الله در تحولات لبنان تا مسائل و دغدغه های روز زن ایرانی و مسلمان. ربابه صدر هنگامی که از سیدحسن نصرالله می گوید، می توان به وضوح برق خوشحالی و رضایت و در عین حال دل نگرانی خواهرانه او را نسبت به رهبر حزب الله در نگاه او یافت.
ربابه صدر گرچه متولد «قم» است، اما امروز و از پس سال های طولانی زندگی در جنوب لبنان نه تنها واژه هایی از زبان فارسی را به فراموشی سپرده که برخی از دردها و دغدغه های اجتماعی سرزمین پدری را نیز از یاد برده است. گرچه شاید بتوان سرعت بالای تحولات و رخدادهای بزرگ لبنان این سرزمین کوچک اما تاثیرگذار را دلیلی برای آن دانست. در این گفت وگو ربابه صدر ترجیح می دهد کمتر در خصوص دغدغه های جاری اجتماعی اظهارنظر کند و تنها گاهی در برابر اصرار چند کلمه ای در این باب سخن می گفت.

خانم صدر با شناختی که شما از امام موسی صدر دارید، اگر امروز ایشان رهبری شیعیان لبنان را برعهده داشتند، آیا همین راه را می رفتند که اکنون در جنوب لبنان شاهد آن هستیم؟ آیا شاهد جاری شدن همین ارزش ها در جامعه شیعیان لبنان بودیم؟
شکی نیست که هر فرد الگوی رفتاری خاصی برای راه خود در نظر می گیرد، اما من فکر می کنم اگر امام موسی صدر نیز هم اینک در میان ما بود، همین کاری را انجام می داد که اکنون حزب الله در پیش گرفته است. ایشان 40 سال پیش اسرائیل را شر مطلق معرفی کرده بودند و این نشان از یگانگی دیدگاه های ایشان با رهبران حزب الله دارد. هنگامی که امام موسی اعتصاب می کنند و در مسجد متحصن می شوند، تنها خواسته ایشان این است که دولتی باید بر لبنان حاکم باشد که عادلانه باشد و در آن حقوق همه افراد رعایت شود. اکنون هم اگر تضاد و تقابلی در میان دولت لبنان و گروه های حامی حزب الله شاهد هستیم، بر همین اساس است.
تصور می کنید در زمینه اجتماعی چگونه عمل می کردند؟ آن فضای بازی که اکنون جامعه لبنان را احاطه کرده است، باز هم وجود داشت یا سمت و سوی ایشان به گونه ای متفاوت بود؟
ببینید، کلاً شخصیت امام موسی با دیگران فرق دارد، یا اصلاً جامعه لبنان بسیار متفاوت از جوامع دیگر مثلاً ایران است زیرا لبنان متشکل از طوایف مذهبی و قومی گوناگون و مختلف است، برای همین نمی توان همه را به یک شکل درآورد. هر گروه و مذهبی ارزش های خاص و متفاوت خود را دارد. بنابراین امام موسی نمی توانستند یک قانون کلی برای همه جامعه صادر کنند.

چرا شخصیت امام موسی متفاوت بود؟ این تفاوت را در چه می بینید؟
اما موسی بسیار متعادل بود و سرلوحه همه برنامه هایشان اعتدال بود، بامحبت و انسانیت روش های خود را اجرا می کرد. سال های ابتدایی که امام موسی به لبنان آمدند، اصلاً در بین شیعیان مساله حجاب وجود نداشت، نماز و روزه ای در کار نبود. اما اگر کسانی بی حجاب می آمدند نزد ایشان امام موسی هرگز آنها را وادار به داشتن حجاب نمی کردند، در سخنرانی هایشان اجبار نمی کردند که هر کس می آید الزاماً باید محجبه باشد. بارها از دختران جوان شنیدم که وجود امام موسی صدر در بین ما مثل سدی بود که جلوی انحراف ما را گرفت. امام موسی همچنین اولین مرد روحانی بودند که در دنیا گفت وگوی بین اسلام و مسیحیت را آغاز کردند. شواهدی در دست است که اخیراً عده ای می خواستند جنگ و اختلاف بین سنی ها و شیعیان را برانگیزند، اما اقدامات امام موسی آنقدر مهم و زیربنایی بود که این طرح با شکست روبه رو شد. به هر صورت اگر انسان بخواهد عرف و دینش و همچنین اخلاص خود را نسبت به دین حفظ کند، می تواند محبوب همگان باشد چون هرچه خوبی است در اسلام نهفته است.

اقدامات امام موسی چگونه بود که باعث رواج و گسترش ظواهر و اعمال اسلامی در جنوب لبنان شد؟
چون امر و نهی کردن در روش امام موسی نبود، رفتار و منش ایشان متفاوت بود. اکنون 90 درصد از شیعیان لبنان محجبه هستند که دقیقاً به خاطر همین عملکرد و تلاش های ایشان است. در خود موسساتی که ما اکنون در لبنان داریم نیز همین گونه است. یک لباس فرم را برای شاگردان انتخاب کرده ایم و به معلمان نیز گفته ایم که سرکلاس ها حجاب داشته باشند، چون آنها الگوی دانش آموزان هستند، اما اصلاً کاری نداریم که آنها بیرون از محوطه آموزشگاه ها چه می پوشند.

در ایران می بینیم که شیوه های تبلیغ حجاب متفاوت است. این شیوه برخورد موجب نتیجه عکس در جامعه و در میان مردم می شود. در موسسه ما با شاگردهای مدرسه بسیار با ظرافت و نرمی صحبت می کنیم و مراقبیم که رفتار های ما عکس العمل بدی برای آنها نداشته باشد. روش برای اجرای هر ایده ای بسیار مهم است. اگر روش صحیح نباشد، نتایج مورد انتظار هم به دست نخواهد آمد.
امروزه در ایران برخی ها عقیده دارند که کلاس های مختلط و دانشگاه ها محل و موجب فساد هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟
ابداً و اصلاً موافق این نظر نیستم. در همین موسسه ما نیز هم زنان هستند و هم مردان. دختران شاگرد موسسات ما نیز وقتی دوران کودکستان و ابتدایی را به اتمام می رسانند به مدارس مختلط می روند، اتفاقاً من فکر می کنم آنها در کلاس های مختلط یاد می گیرند که چگونه از دین و شرف خود حمایت کنند و اینها بهترین دختران و مادران آینده خواهند شد.
پس ضعف و مشکل را در کجا می بینید که گاه این تصورات برای برخی پیش می آید؟
ضعف ما این است که اسلام را صد درصد پیاده نکرده ایم، اسلام را به شعار گرفتیم. به طور کلی می گویم، وقتی اسلام حقیقی و نه شعاری را در زندگی خود چه شخصی و چه به طور کلی پیاده نکنیم، خودمان به خودمان هم اعتماد نداریم.

چند وقت پیش در ایران جشنواره «زنان سرزمین من» برگزار شد. از این جشنواره اطلاع دارید؟
بله، خیلی جالب بود. لباس هایی که در این جشنواره به نمایش گذاشته شد بسیار زیبا بود. من در لبنان شنیده ام که ایران به گروه های طراح مد دنیا سفارش طراحی لباس های زیبا و در عین حال مطابق با موازین اسلامی را داده است. این بسیار خوب است.

البته بسیاری از همان لباس ها را اگر زنان و دختران بپوشند با ممانعت و اخطار پلیس در خیابا ن ها مواجه می شوند.

این را نمی دانستم، اما اسلام رنگ لباس و حجاب را تعیین نکرده است. من همیشه لباس آبی می پوشم و به نظرم رنگ های باز سنگین بسیار زیبا است. در خانواده هم همین گونه بودیم، یعنی زمانی که در قم زندگی می کردیم با اینکه پدر من از روحانیون برجسته عالم تشیع بود، هیچ گاه به یاد ندارم که لبا س های شیک و زیبا پوشیده باشم و پدرم مخالفتی کرده باشد. البته من با چادر بزرگ شده ام و همواره آن را به سر دارم، چادر را واقعاً دوست دارم.

می توانید در مورد نگاه آیت الله صدر، کمی بیشتر توضیح دهید؟ مثلاً دیدگاه ایشان نسبت به دختران خانواده چگونه بود؟
پدر من افق فکری بازی داشته، مثلاً برخلاف عرف آن زمان که در خانواده های مذهبی دختران معمولاً درس نمی خواندند یا سوادشان در سطح خواندن قرآن بود، اما ما همگی درس خواندیم، حتی مجلات هفتگی مختلف را پس از آن که پدرم مطالعه می کرد می خواندیم. من خودم تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا و بیروت دارم، یا برادرانم تحصیلات همزمان دانشگاهی و حوزوی دارند و پدرم مشوق ما در این زمینه بود. در کل ایشان بسیار متفاوت با بسیاری از روحانیون هم عصر خود و دارای افق بسیار بازی بودند.

شما در ایتالیا هم تحصیل کرده اید؟
بله، من یک دوره فشرده در زمینه های هنری، طراحی لباس و نقاشی بر پرده و لباس در رم دیدم. این دوره آموزشی باعث شد در نگاه من تغییراتی به وجود آید. اکنون اگر موسسات ما را در لبنان ببینید متوجه می شوید که دکوراسیون، پرده ها، لباس بچه ها و... همگی زیبا و متناسب است.

دیدگاه امام موسی صدر درخصوص مشارکت زنان در مسوولیت ها و مدیریت های کلان چگونه بود؟
برای ایشان فعالیت و مشارکت زنان در عرصه های مختلف بسیار مهم بود و برای همین موسسات آموزشی ایشان متوجه دختران نیز بود. حتی در کلاس ها حضور پیدا می کردند و به نحوه آموزش های ارائه شده نظارت می کردند. امام موسی اعتقاد داشت که زنان 50 درصد از جامعه نیستند، بلکه 75 درصد از جامعه را تشکیل می دهند زیرا علاوه بر جمعیت 50 درصدی آنان در جامعه، تربیت فرزندان صالح نیز بر عهده آنان است، برای همین آنان نه 50 درصد جامعه که 75 درصد از جامعه را تشکیل می دهند. همچنین ایشان اعتقاد داشتند که چون خانم ها طبع آرام تر و اخلاص بیشتری در کارها از خود نشان می دهند، حضور آنان در مدیریت های کلان، به سود جامعه خواهد بود.

اکنون در بین برخی از روحانیون نظرات تازه ای در خصوص برابری حقوق زنان مطرح می شود. آیا امام موسی صدر نیز نظراتی در این خصوص داشتند؟
متاسفانه فرصتی نشد تا نظرات امام موسی در این زمینه بیان شود، اما با آشنایی ای که از تفکرات و اندیشه های امام موسی داریم، نسبت به این گونه موضوعات نگاه روشنی داشتند. گرچه من خیلی با آنچه در ایران می گذرد آشنا نیستم اما می دانم هم اکنون روحانیونی هستند که سعی دارند بسیاری از این موارد را برای جامعه تبیین کنند. اسلام یقیناً مذهبی پیشرفته در احقاق حقوق زنان و مردان است. مخاطب قرآن همیشه مردم بوده است نه زنان یا مردان. همان گونه با زنان سخن گفته است که با مردان. اگر امروزه ما با مشکلی مواجه هستیم، ناشی از این است که نتوانسته ایم دستورات و موازین اسلام را به درستی پیاده کنیم. البته هر مساله جدید و تازه ای که مطرح شود ابتدا سر و صدا ایجاد می شود، مقاومت هایی صورت می گیرد، اما اگر با مفاهیم قرآن تطابق داشته باشد، هم از سوی علما و هم از سوی جامعه پذیرفته می شود.

در میان جامعه شیعه لبنان چه؟ آیا آنجا هم همین دغدغه ها وجود دارد؟
ببینید، شرایط لبنان متفاوت از ایران است. در لبنان مردم بسیار آزاد هستند، به نظرم مسلمانان لبنان کمتر مرتکب گناه می شوند و این برای وجود همین آزادی است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


بررسی گسترده حمله هوایی به ایران

شنبه 86 شهریور 24 ساعت 10:0 عصر

انصراف آلمان طی هفته گذشته از هرگونه تحریمات آتی در رابطه با ایران دولت جرج بوش را وادار ساخته که به طور جدی بررسی برنامه حمله هوایی احتمالی به ایران طی 8-10 ماه آینده را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، این مطلب را شبکه تلویزیونی "فاکس" به نقل از منبع خبری خود در دولت بوش گزارش داد.

فاکس مدعی شد: بر اساس اطلاع این منبع موثق که از موضع خوبی در دولت بوش برخوردار است همه در حال حاضر در مباحث گسترده در خصوص بها و منافع عملیات نظامی علیه ایران شرکت فعالی دارند که به احتمال قوی طی هشت تا ده ماه آینده عملی خواهد شد یعنی بعد ازآنکه نتایج اولیه تبلیغات انتخاباتی (ریاست جمهوری) روشن شود، اما هنوز زمان کافی تا خود انتخابات ماه نوامبر سال 2008 باقی مانده باشد.

بر اساس گزارش "فاکس" امتناع آلمان برای حمایت از هر گونه تحریمی علیه ایران به آن انجامید که برخی از مقامات سیاسی و نظامی در حال حاضر در حال متقاعد نمودند "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه این کشور هستند که روش دیپلماسی بوش برای حل مسئله هسته ای ایران با شکست مواجه شده و دولت آمریکا حال باید به طور جدی مقدمات حمله به ایران را آماده سازد.

منبع خبری این شبکه تلویزیونی ادعا می کند که طرفداران حمله نظامی به ایران از جمله "جیمز جفری" معاون مشاور رییس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی و "جان رود" معاون وزیر امور خارجه در امور امنیت بین المللی و مسائل منع اشاعه سلاح کشتار جمعی هستند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اوس‌ معمار، تو هم؟!

شنبه 86 شهریور 24 ساعت 9:0 عصر

پاسخگویی به سبک بعضی‌ها
مقدمتا عرض شود که پیش از هر چیز شما باید بدانید من خدمتگزار کوچکی برای شما نیستم و دربست مخلص و چاکر شمایم. بعدا این‌که این ده، دوازده روزی که نبودم و «دوربرگردان» منتشر نشد، به خودم مربوط است و این‌که من خادم حقیر ملت ایران هستم و مخلص و نوکر و چاکر و کوچک شما هستم نباید کسی را دچار این توهم کند که می‌تواند از این بنده حقیر و خاک پای مردم ایران، سین ـ ‌جیم کند. نبودم که نبودم. به کسی چه مربوطه؟ ننوشتم که ننوشتم، دلم خواست! خاک پای شما هستم که هستم، چه ربطی دارد؟ ای کاش به جای این حرف‌ها شما هم در این سفر اخیر، همراه من بودید تا ازدحام جمعیت را ببینید ... یک نکته‌ای هم بگویم: مردم ایران خیلی خوبند، خیلی بزرگوارند، از این مردم بهتر نداریم، همه من را دوست دارند، نان و آب و نفت از دهنشان می‌افتد، «م.ف» نمی‌افتد... حالا البته یک عده‌ای هم «مردم‌نما» داریم که من را دوست ندارند، اما اینها زیاد نیستند، اگر هم زیاد باشند، عددی نیستند ... باز هم می‌گویم، من خاک پای مردم ایران هستم، آنهایی هم که سؤال می‌پرسند و توضیح می‌خواهند، حتما اغفال شده‌اند ... می‌بخشمشان ... حالا بفرمایید این نوشابه‌هایی که باز کردم بخورید، از دهن می‌افتد... .

چاله پیدا کنید، جایزه بگیرید
اصولا داشتن اعتماد به نفس، یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های قبول مسئولیت در دولت نهم است، تا جایی که برخی از کارشناسان معتقدند، داشتن اعتماد به نفسِ غنی‌شده برای کسب مسئولیت‌های مهم در دولت کفایت می‌کند. در همین راستا، وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاح باند دوم محور تربت جام ـ فریمان گفت: «اگر هر فردی در راه‌های اصلی و روستایی کشور چاله پیدا کند، به او پاداش خواهیم داد».
به این ترتیب مقرر شد وزارت راه و ترابری به 71 میلیون و 216 هزار و 19 نفر از اتباع ایرانی، جوایز نفیس و ارزنده‌ای اهدا کند. وزارت راه و ترابری هنوز اعلام نکرده است برای کسانی که در راه ثبت چاله‌ها، جان خود را از دست می‌دهند، چه جوایزی در نظر گرفته است. آقای رحمتی تنها وزیر باقی‌مانده از دوران ریاست‌جمهوری خاتمی است.

منوریل، تووریل، اونوریل
یکی از عجیب‌ترین شاهکارها در ایام اخیر، پخش آگهی‌های بازرگانی برای تبلیغ منوریل بود. البته قبلا هم در قالب رپرتاژآگهی و حتی فیلم مستند علمی و با صرف صدها میلیون تومان پول بی‌زبان، برای پروژه دکتری شهردار سابق تهران در تلویزیون تبلیغ شده بود، اما این‌که از انیمیشن‌هایی که رسما در زمان آگهی‌های بازرگانی و علی‌الظاهر برای بالا بردن فرهنگ استفاده از سوخت پخش می‌شوند، برای چیزی که نه به بار است و نه به دار استفاده شود، جدا حیرت‌انگیز و کف‌آور بود (توضیح: کف‌آور یعنی چیزی که باعث می‌شود آدم کف کند) جالب اینجاست که قبلا قرار بود پس از هفده ماه فاز اول منوریل به سرانجام برسد، در مدت دو سال و با صرف چند میلیارد تومان، فقط دو تا چاله در حوالی صادقیه ساخته شد، اما حالا گویا قرار است با حذف کردن هزینه‌های تخصیص‌نیافته مترو تهران در راه ساختن و پخش انیمیشن‌های منوریلی، تهران منوریل‌دار شود. بنابراین، از آنجایی که مقرر شده است شوهای تلویزیونی به جای کارشناسی طرح‌ها اعمال شوند، اینجانب دکتر «م.ف» هم در این زمینه با نگارش چند سناریو انیمیشنی دولت را یاری می‌کنیم (ضمنا قیافه‌تان را هم آنطوری نکنید و نگویید «م.ف» از کی تا حالا دکتری گرفته که ما خبر نداریم؟ بنده و دکتر آشتیانی تا «دکترای فلسفه هنرهای رزمی» عضو قبلی شورای شهر، حامی اصلی منوریل و جیگر شهردار قبلی دکتراهایمان را هم‌زمان گرفته‌ایم!)

مکان سرکوه قاف، زمان، چله زمستان
اوس ‌معمار: میگم عجب سرده ها ... کاش یه جورایی می‌شد بریم خونه
زن اوس معمار: من می‌گم زنگ بزنیم یه طیاره بیاد ببرمون خونه
پسر اوس ‌معمار: این حرفا چیه مادر، هواپیما کجا بود؟
عروس اوس‌ معمار: هلیکوپتر که می‌تونه بیاد ... زود باش یخ زدیم.
داماد اوس معمار [صدایش از زیر کپه‌ای برف می‌آید]: نه‌ نه... هلیکوپتر مصرف سوختش بالاست و درست نیست که ما ذخایر فسیلی رو برای جون خودمون مصرف کنیم.
دختر اوس معمار: پس حالا چه خاکی به سرمون بریزیم؟
داماد اوس‌ معمار: در ستاد تبصره 13 مقرر شده که منوریل احداث بشه. فقط با منوریله که مشکل ما حل می‌شه و به ذخایر فسیلی کشورمون لطمه وارد نمی‌شه.
زن اوس معمار: اوا اوس معمار یخ‌ زده گمونم.
دختر اوس‌ معمار: وای ... آقاجونم فسیل شد

مکان: اتاق خواب اوس‌معمار، زمان نیمه‌شب
[اوس‌معمار و عیال با حفظ فاصله شرعی، روی تشک‌های چهل‌تیکه خود دراز کشیده‌اند]
اوس معمار: آی دلم می‌خواست مثل او زمونا که آقاجونم نصفه شب با تنبون میومد در خونه‌مون سرکشی می‌کرد، همین الان می‌رفتم یه سری به بچه‌ها و نوه‌م می‌زدم ... .
عیال اوس‌معمار: اِوا اوستا... من اینجا کنارتم احوالمو نمی‌پرسی ... چی شد یاد بچه‌ها افتادی؟!
اوس‌معمار: قسمته دیگه!
عیال اوس‌معمار: [با مهربانی زایدالوصف!] می‌گم اوستا [...]!!!
اوس معمار: لازم نکرده! ... همین‌ مونده سی‌دی‌مون بیاد بازار. من یک کلوم گفتم هوس کرده بودم با پیژامه و دمپایی لاستیکی می‌رفتم دم خونه بچه‌ها و توی کوچه‌باغ‌ها آواز می‌خوندم... عجب غلطی کردم ها!
داماد اوس‌معمار [سرش را از لای پرده بیرون می‌آورد]: غصه نخورید آقاجون ... با ایجاد منوریل که در ستاد تبصره 13 با اون موافقت می‌شه، ان‌شاءالله در آینده‌‌ای نه چندان دور خواهید توانست از پنجره اتاق، سوار منوریل بشوید و به بچه‌ها سرکشی کنید و ... .
اوس معمار: تو اونجا چی کار می‌کنی بی‌حیای بی‌آبرو!... عیال اون ساطور رو بده من...
داماد اوس معمار: [در حالی که از پنجره بیرون می‌پرد] غلط کردم آقاجون... ببخشید... آخ کمک... کمک...
عیال اوس معمار: [از پنجره پایین را نگاه می‌کند] حیف... باز دخترم بیوه شد...

مکان صادقیه، زمان روز
[اوس معمار و دختر و دامادش در حال قدم زدن هستند. داماد اوس‌معمار بدون پاست و با کمک چوب زیر بغل راه می‌رود]
اوس‌معمار: ولی وقتی افتادی گفتم سقط شدی ها ... .
دختر اوس معمار: زبونتون رو گاز بگیرین آقاجون!
داماد اوس‌معمار: ولی خوب شد که از پنجره خودم رو پرت کردن و گیر ساطور آقاجون نیفتادم.
[همگی می‌خندند]
اوس‌معمار: حالا زندگی‌تون چطوره؟ ... مشکلی ندارین؟
دختر اوس‌معمار: نه آقاجون... این از همه اونای قبلی بهتره ... نه معتاده، نه چشم‌چرونه، نه دستش کجه، فقط یک کم صداش اوا خواهره و ... .
اوس‌معمار: اونو که ملالی نیست ... به این حسین‌آقای باغی می‌گم صداشو مثل من کت و کلفت و داش‌مشدی ریدیف کنه ... .
دختر اوس‌معمار:‌ دیگه این‌که خیلی تو فکر منوریله ... نون و آب از دهنش می‌افته، منوریل نمی‌افته... .
داماد اوس‌معمار:‌ آخه منوریل خیلی چیز خوبیه و در تمام کشورهای پیشرفته دنیا اولین چیزی که احداث می‌کنند، منوریله! الان وضعیت طوری شده که در ژاپن منوریل می‌زنند بعد براش شهر می‌سازند. در ایران هم در ستاد تبصره 13 مقرر شده که منوریل به عنوان بهترین، باصرفه‌ترین، ارزانترین، پرظرفیت‌ترین و پرطرفدارترین... آ آ آ آ آ آخ 
دختر اوس معمار: اوا خدا مرگم... این چه‌اش شد؟ کوشی؟
اوس معمار: [در حالی که به درون چاه بزرگی نگاه می‌کند] به گمونم افتاد توی چاه منوریل صادقیه.
دختر اوس معمار: اوا خدا مرگم! حالا چی کار کنم؟
اوس معمار: بی‌خیال دخترم... بیوه بمونی بهتر از اینه که زن یه مشنگ باشی!

اون سی میلیون تومن!
خواندن سایت‌های درپیت بویژه از نوع طرفدار دولتشان، یکی از آن کارهای بامزه‌ای است که مطمئنا بیشتر از خواندن دوربرگردان شما را می‌خنداند، هشت خط از ده خط خبری که یکی از این سایت‌ها منتشر کرده را عینا می‌خوانید:

«به گزارش پایگاه خبری [...] به نقل از یک منبع آگاه، پس از ناکامی از رفع فیلترینگ سایت بازتاب، شورای سیاستگذاری این سایت با خرید سایت خبری «فردا» نبرد خود را برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است.
شنیده‌ها حاکی است، مبلغ این قرارداد سی میلیون تومان بوده که توسط شورای سیاستگذاری «بازتاب» از گردانندگان سابق «فردا» خریداری شده است.
پیش از این، «فردا» از رسانه‌های حامی قالیباف، شهردار تهران، شناخته می‌شد. این سایت در سال 84 توسط عباس درویش توانگر، سردبیر فعلی خبرگزاری فارس، راه‌اندازی شده بود. این سومین بار است که «فردا» دست به دست می‌گردد!».

البته اینها به من دیگر ربطی ندارد که سایت فردا را علی شکوهی راه انداخت و نه عباس درویش توانگر؛ و آن سایتی که درویش توانگر راه انداخت، «عارف‌نیوز» بود که البته این درویش توانگرِ سردبیر فعلی فارس، آن درویشِ توانگرِ عارف‌نیوز نیست.
من فقط می‌‌خواهم بگویم اگر این مادرمرده‌ها سی میلیون تومان پول داشتند و می‌خواستند «نبرد خود را برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی» آغاز کنند؛ لازم نبود «فردا» را بخرند. خیلی راحت‌تر از اینها این کار شدنی بود. اینطوری:

1. خرید چند دومین: 30 هزار تومان
2. خرید یک کپی نرم‌افزار با گرافیک جواتی: حداکثر یک میلیون تومان
3. پرداخت کرایه‌های عقب‌مانده دفتر «بازتاب»: دو میلیون و صد هزار تومان
4. پرداخت حق‌الزحمه پرسنل کنونی و تسویه‌حساب با آنان: یک میلیون و سیصد هزار تومان
5. استخدام چند خبرنگار و خبربیار نابغه از نوع فوق: جمعا دو میلیون تومان (تا 24 اسفند)
6. پرداخت حق‌التحریر به یادداشت‌نویسان مؤدب (از همان نوعی که می‌دانید!): جمعا پانصد هزار تومان
7. چرب کردن سیبیل رفقا در روزنامه‌های دولتی برای نقل اخبار سایت جدید: یک میلیون تومان
8. خرج اتینا: مابقی!

دست‌انداز
دو خبر را عینا از خبرگزاری‌های داخلی نقل می‌کنم. ربطش با شما
1. مسئولان ایرنا اعلام کردند، خبرگزاری جمهوری اسلامی رتبه چهارم را در بین خبرگزاری‌های دنیا دارد.
2. جوانفکر: بعضی رسانه‌ها شریک جرم شهرام جزایری‌اند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


کدخدایی، تکذیب کرد

شنبه 86 شهریور 24 ساعت 9:0 عصر

سخنگوی شورای نگهبان، موضوع معرفی و انتخاب خود به عنوان رابط شورای نگهبان و خانه احزاب را تکذیب کرد.
دکتر عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ انتخاب و معرفی خود به عنوان رابط شورای نگهبان و خانه احزاب، تاکید کرد: ما هیچ‌گونه تماس مستقیمی با خانه احزاب نداشتیم و چنین قراری نبوده است.
وی گفت: تاکنون نیز هیچ‌گونه تماس یا رابط خبری نبوده است؛ چه با اینجانب، چه با اعضا و چه با دبیر شورای نگهبان.
برخی سایت‌ها امروز خبر داده بودند که کدخدایی به عنوان رابط شورا و خانه احزاب معرفی شده است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


27 میلیون برده در جهان

شنبه 86 شهریور 24 ساعت 9:0 عصر

بنا به یک گزارش جدید بین‌المللی، به‌رغم ثروتمندتر شدن جهان، افزایش جرایم سازمان یافته، گرمایش زمین و کمبود آب قابل شرب آینده بشریت را با خطری جدی روبه‌رو کرده است.

کارگزاران نوشت: فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد ‌(WFUNA)، در گزارش سالا‌نه خود تحت عنوان وضعیت آینده، آورده که جرم و جنایات سازماندهی شده بین المللی به دیوی دو تریلیارد دلا‌ری تبدیل شده است و با رشد پرسرعتش نه تنها روند دموکراسی جهان را با خطر مواجه کرده بلکه نابرابری های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نیز دامن زده است.بنا به این گزارش، درآمد سالا‌نه باندهای تبهکار جهان تقریبا دو برابر بودجه نظامی کلیه کشورهاست؛ نیمی از درآمد باندهای تبهکار از رشوه گیری تامین می شود که خود نهایتا منجر به مضاعف شدن ثروت ثروتمندان و قدرتمندان می‌شود.

فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل در گزارش سال 2007 خود همچنین به این نکته اشاره دارد که مجموع درآمد دو میلیارد و هفتصد میلیون نفر از فقیرترین مردمان جهان (یعنی 40 درصد از کل جمعیت جهان)، با درآمد فقط 225 تن از ثروتمندترین افراد جهان برابر است. این سازمان مستقل و غیردولتی که به صدها هزار نفر از مردم یکصد کشور عضو سازمان ملل فرصت داده با یکدیگر درباره مسائل مهم بین‌‌المللی تبادل نظر و گفت‌وگو کنند، می گوید هرچند که روند دموکراسی در سراسر جهان رو به پیش بوده و در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در حکومت های دموکراتیک زندگی می کنند، گسترش رشوه گیری و رشوه دهی این روند را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

در همین زمینه روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا، در شماره دیروز خود (12 سپتامبر)، مطلبی دارد و در آن به نقل از جروم گلن، مدیر طرح هزاره The Millennium Project، متعلق به فدراسیون انجمن های سازمان ملل، آورده: آنچه همه باید درباره عواقب گسترش رشوه گیری بدانند این است که تصمیمات دولت ها قابل خرید و فروش شده است. وی در ادامه گفت: تصور کنید که باند تبهکاران تصمیم بگیرد که به جای خرید و فروش هروئین و کوکائین تصمیمات دولت‌ها را معامله کند! این همان خطری است که دموکراسی های جهان با آن روبه‌روست.

در گزارش جدید فدراسیون جهان انجمن های سازمان ملل آمده است که برخلا‌ف انتظار عمومی، بخش جزئی از این رشوه گیری های سیاسی به جیب مقامات در کشورهای در حال توسعه می‌رود، بخش عمده این رشوه ها به مقامات کشورهای ثروتمند داده می شود؛ در کشورهای ثروتمند است که در بسیاری موارد درشتی رقم پول، سمت و سوی تصمیمات سیاسی را تعیین می کند. طبق این گزارش بخش بزرگی از درآمد حاصله از بازار سیاه (520 میلیارد دلا‌ر)، از کلا‌هبرداری و نسخه برداری های غیرقانونی تامین می شود. تجارت مواد مخدر با 320 میلیارد دلا‌ر درآمد سالا‌نه، در رده دوم قرار دارد. قاچاق انسان در مقایسه با این دو، صنعت کوچکی تلقی می شود چون ارزش مالی آن زیر 44 میلیارد دلا‌ر در سال است هرچند که زیان‌بارترین فعالیت غیرقانونی در آینده جهان محسوب می شود.

بنا به گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر جمعیت افرادی که در چنگال برده داران گرفتارند، بالغ بر 27 میلیون نفر است. تجارت برده در آفریقا هرگز به این تعداد نرسید و اکثر قربانیان امروزی برده داری زنان آسیایی هستند. گزارش سال 2007 فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد می افزاید خشونت خانوادگی علیه زنان همچنان ادامه دارد و تلفات ناشی از آن بیشتر از تلفات جنگ های نظامی در سراسر جهان است.20 درصد از زنان جهان در طول عمر خود یا قربانی تجاوز جنسی می شوند یا در معرض خطر تجاوز جنسی قرار می گیرند و این وضعیت بقدری وخیم است که مدارس باید به دختران دانش آموز ورزش های رزمی (کاراته و غیره) آموزش دهند.

جروم گلن، از نویسندگان این گزارش، در این ارتباط به روزنامه گاردین گفت: ما در کشورهای جهان وزارت دفاع داریم. کدام وزارتخانه از زنان دفاع خواهد کرد؟
اما، این گزارش در مجموع وضعیت اغلب مردم جهان را بهتر ارزیابی کرده و آورده که دنیا به مکانی بهتر برای ساکنان آن تبدیل شده است. به گفته این فدراسیون بهبودی وضعیت جهان تا یک دهه دیگر هم ادامه خواهد داشت و مردم در کل درآمد بیشتری خواهند داشت، بیشتر عمر خواهند کرد و از مراقبت های پزشکی و آموزشی بهتری برخوردار خواهند بود. رشد اقتصاد جهانی در سال 2006 پنج و چهار دهم درصد بوده در حالی که رشد جمعیت جهان کمی بیشتر از یک درصد بوده است. به پیش بینی این فدراسیون اگر تناسب رشد اقتصادی و جمعیت به همین گونه ادامه یابد، فقر جهانی تا سال 2015 میلا‌دی نصف خواهد شد که همان هدفی است که سازمان ملل در آغاز هزاره سوم اعلا‌م کرد. البته این وضعیت شامل کشورهای آفریقا نمی شود. ‌


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   11   12   13   14   15   >>   >