سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

تصمیم میرحسین منوط به تصمیم خاتمی است

سه شنبه 87 آبان 28 ساعت 10:0 صبح
یک عضو بنیاد باران با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر حضور میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: با شناختی از مهندس موسوی دارم ایشان تا زمان اعلام نظر قطعی خاتمی درباره آمدن یا نیامدن رسما تصمیم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد گرفت.

عبدالله ناصری  اظهار کرد: شرایط به گونه ای است که بسیاری از فعالان سیاسی آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. شنیده‌های ما حاکی از این است که بخشی از اصولگرایان شاخص هم به آقای موسوی پیغام داده واز ایشان تقاضا کرده‌اند که وارد عرصه انتخابات شوند.

وی افزود: من معتقدم اگر ایشان به هر دلیلی تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد؛ اگرچه اصلاح‌طلب و وابسته به خط امام(ره) است، اما قطعا مقداری از آرای جریان اصولگرا را نیز همراه خود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: معتقدم از آن‌جایی‌ که شرایط حادتر شده، حتی کسانی مثل آقای موسوی که سال‌ها از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده بودند، به این دغدغه افتاده‌اند که فعالیت سیاسی‌شان را دنبال کنند و اصل فعالیت را چه در قالب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و چه شکل دیگری بپذیرند که این دغدغه را باید به فال نیک گرفت.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: برداشت من این است که اگر ایشان تصمیم به نامزدی در انتخابات بگیرند حتما آن را منوط به مشخص شدن وضعیت آقای خاتمی می‌کنند. همه منتظر هستند وضعیت آقای خاتمی مشخص شود، جبهه اصلاحات هم به صورت گسترده و فراگیر منتظر اعلام نظر ایشان است.

وی ادامه داد: فضایی که برخی رسانه‌های جریان راست ارایه می‌دهند و تحلیل هایی که آن‌ها تعقیب می‌کنند به ویژه با توجه به نظر سنجی‌های جدید نشانگر افزایش نگرانی‌ها نسبت به حضور آقای خاتمی است. علاوه بر این اختلاف جدی در جناح مخالف اصلاحات وجود دارد جریانی قوی عبور از نامزد اصلی طیفی از اصولگرایان را مطرح می‌کند و خیلی از آن‌ها به جمع‌بندی رسیده‌اند که باید نامزدی غیر از او را مطرح کرد و این تحلیل‌ها نیز در همین چارچوب است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر از آنچه گداپروری و اقتصاد صدقه‌‏پروری در کشور می‌‏نامید، انتقاد کرد.

 اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در افتتاح دومین همایش "سمپوزیوم بین‌‏المللی ایران 1404" با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله گفت: باید با برنامه و آینده‌‏نگری به اهدافی که در این سند اساسی مورد نظر است، دست یابیم.
وی با بیان اینکه پس از دفاع مقدس کار سازندگی در کشور را آغاز کردیم، گفت: در آن مقطع احساس کردیم که نیاز به برنامه بلند مدت در کشور است و به همین دلیل، برنامه توسعه 25 ساله به نام برنامه "تمدن بزرگ اسلامی" در دولت سازندگی مطرح شد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: در دولت بعدی این برنامه پیگیری نشد و به فکر برنامه دراز مدت دیگری افتادیم و بحث سند چشم انداز را به جای اجرای برنامه 25 ساله مطرح کردیم.
وی با بیان اینکه برای این سند کار زیادی انجام شده است، اظهار داشت: عقبه سند چشم‌‏انداز به اندازه یک فصل کتاب است و ما بر اساس برداشت صحیح از واقعیات موجود جامعه، آن سند را تهیه کردیم.سند چشم انداز نیاز به توضیح برای مردم دارد و اگر این کار صورت نپذیرد، کسی نمی‌‏تواند به عمق کاری که برای این سند شده است، پی ببرد.
وی با اشاره به امکانات و نیز موانع موجود در سند چشم‌‏انداز، اظهار داشت: محسوس است که این سند در جامعه با محتوای واقعی خود شناخته نشده است لذا باید فرهنگ اجرای این سند در بین مسوولان ما جا بیفتد که متاسفانه تاکنون نه در مجلس و نه در دولت و نیز در قوه قضاییه این فرهنگ جای خود را باز نکرده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این سند از طرف رهبری به مجمع تشیخص احاله شده است و به عنوان مشاور ایشان وظایف خود را انجام داده‌‏ایم که در نهایت رهبری سند را امضا و برای اجرای ابلاغ کردند و مجمع نیزاین سند را ذیل اصل 44 که متاسفانه مغفول مانده بود، تدوین کرد و چیزی هم به آن اضافه نشد.
وی افزود: در این سند که کارهای بسیاری هم برای آن شده است، همه علوم مورد نیاز در آن پیش‌‏بینی شد و مبانی ارزشی آن را نیز مشخص کردیم.
وی با اشاره به سخنان خود در خطبه‌‏های نمازجمعه در خصوص سند چشم‌‏انداز 20 ساله، به اهداف چندگانه در این سند اشاره کرد و در خصوص هدف اول این سند گفت: تقویت بنیه علمی و توسعه کشور بر مبنای دانایی یکی از اهداف مهم سند چشم‌‏انداز 20 ساله است.
وی در توضیح این هدف نیز گفت: متاسفانه نقطه ضعف جهان سوم این است که دانایی‌‏محور نیستند و دانش در زندگی آنها نمود ندارد؛ به همین دلیل کشورهای پیشرفته فاصله خود را با کشورهای جهان سوم بیشتر کردند زیرا آنها با دانش روز همراه هستند.
هاشمی در ادامه تصریح کرد: تلف کردن منابع از سوی مدیران و استفاده نکردن از منابع طبیعی و نحوه بهره‌‏برداری متخصصانه از آن، نقطه ضعف کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما است.
وی تاکید کرد: مصرف انرژی در ایران با مصرف انرژی کشورهای هند و ژاپن که جمعیت عظیمی دارند، برابر است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از این که منابع خدادادی را ارزان تمام می‌‏کنیم، اظهار داشت: یکی از اهداف بزرگ سند چشم‌‏انداز، دانایی محوری است. بهره‌‏برداری از منابع انرژی باید براساس محور دانایی صورت گیرد.
وی افزود: برداشتن از چاه نفت در حالی که زیر آن منابع انرژی دیگری نهفته است و این بهره‌‏برداری کار بسیار ساده‌‏ای است اما درست و عالمانه نیست. این که نتوانیم از منابع به خوبی استفاده کنیم، بدترین نوع مدیریت است.
هاشمی با اشاره به یکی دیگر از اهداف سند چشم‌‏انداز گفت: امنیت ملی، سیاسی و اجتماعی از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز 20 ساله است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در همین زمینه خاطرنشان ساخت: تمام حرکت‌‏های جامعه به امنیت نیاز دارد؛ به خصوص امنیت شغلی و نیز آسان شدن کسب‌‏وکار. اگر امنیت و آسایش‌‏خاطر قابل قبولی برای صاحبان شغل و مشاغل در کشور وجود نداشته باشد، آنها استعدادهای خود را به کشورهای دیگر منتقل می‌‏کنند.
هاشمی با اشاره به عدالت اجتماعی نیز تصریح کرد: عدالت اجتماعی با شعارهای پرزرق و برق به دست نمی‌‏آید . عدالت تقسیم فقر در جامعه نیست بلکه عدالت توزیع مناسب امکانات بین اقشار مختلف است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته، انسان از همان بدو تولد مورد تامین‌‏اجتماعی قرار می‌‏گیرد و هیچ خانواده‌‏ای در این کشورها مشکل درمان، بهداشت و تهیه مسکن ندارند.
وی بهره‌‏برداری مناسب از نیروهای انسانی را یکی دیگر از اهداف سند چشم‌‏انداز عنوان کرد و با بیان اینکه نوآوری و بهره‌‏گیری از دستاوردهای علمی و فناوری از جمله اهداف مهم سند چشم‌‏انداز20 ساله است، اظهار داشت: درجا زدن و شعار دادن آینده را تامین نمی‌‏کند و باید با کار کارشناسی و استفاده بهینه از منابع و نیروهای انسانی، به فکر پیشرفت و توسعه کشور بود.
هاشمی، تقویت روحیه ملی را از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز ارزیابی کرد و گفت: اگر روحیه وطن‌‏پرستی از کشور ما بگیرند، میهن به خطر می‌‏افتد زیرا کشور ما دارای تنوع قومی زیادی است و به همین دلیل باید روحیه مهین‌‏پرستی مردم تقویت شود.
وی پویایی اقتصادی، انعطاف‌‏پذیری و تمرکززدایی را از دیگر اهداف مهم سند چشم انداز 20 ساله دانست و اظهار داشت: ما نمی‌‏توانیم در اجرای برنامه ها، دگم و متحجر عمل کنیم بلکه باید به دنبال انگیزه‌‏های انسانی باشیم.
هاشمی در ادامه، افزود: کاهش وابستگی به نفت و بهره‌‏گیری از منابع طبیعی از جمله اهداف سند چشم انداز 20 ساله است و این کار باید جزو اهداف اصلی مسوولان قرار گیرد؛ زیرا وقتی نفت به 1400 دلار رسید، هیچ اتفاقی در کشور نیفتاد؛ حال که به رقم پایین رسیده است، باید تبعات آن را بپذیرند.
وی با هشدار به وابستگی کشور به اقتصاد تک محصولی گفت: اگر این منبع انرژی یعنی "نفت" قطع شود، چه اتفاقی در کشور می‌‏افتد؟ باید نفت را به عنوان یک سرمایه ملی برای نسل‌‏های آینده نگهداری و در عین حال ذخیره کرد و اعتبار کشور را به نقطه‌‏ای برسانیم که کشورهای دیگر برای استفاده از تکنولوژی‌‏ به آن مراجعه کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یک انسان مدیر و متخصص بسیار با ارزشمندتر از یک چاه نفت است.
وی تعامل با کشورهای دنیا را از دیگر اهداف سند چشم انداز 20 ساله عنوان کرد و اظهارداشت: مگر می‌‏شود در این دهکده جهانی با دنیا تعامل نداشت؛ مگر می‌‏شود با ستیزه‌‏جویی با دیگران مسیرتوسعه را به پیش ببریم؟ البته تعامل با کشورها به معنای تسلیم شدن نیست؛ هر چند در برخی کشورها تعامل رابه معنای تسلیم می‌‏دانند.
وی تصریح کرد: باید با تعامل سازنده و استفاده از تجربه‌‏های کشورهای دیگر، خودرا به سمت تعالی به پیش ببریم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ارتقای سطح معیشت مردم گفت: یکی از اهداف مهم سند چشم انداز، ارتقای سطح معیشت مردم در حد قابل قبول است. ما باید از امکانات خود استفاده کنیم و سطح معیشت مردم را به حد قابل قبولی برسانیم.
وی تقویت خانواده و موقعیت زنان از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز دانست و گفت: انصافاً در کشورما به حق زنان، آن طور که شایسته آنهاست، بها داده نشده است.
وی با اشاره به تاریخ صدر اسلام و زنده به گور کردن دختران در آن مقطع تاریخی به عملکرد پیامبر اکرم (ص) در هویت دادن به زنان اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) شان زنان را بالا برد و زنان در تعامل با پیامبر (ص) و حضور در جنگ، هویت خود را بازیافتند.
هاشمی تاکید کرد: متاسفانه هنوز مدیریت زنان جدی گرفته نشده است و باید از ظرفیت‌‏های بزرگ زنان استفاده کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در پایان حفظ محیط زیست و نیز استفاده از ابزارهای اطلاع‌‏رسانی را از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز عنوان کرد و گفت: امروز اطلاع‌‏رسانی یکی از ابزارهای مهم برای پیشرفت است و باید از این ابزارها، به نحوه صحیح برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


علیرضا واحدى نیکبخت باید ثابت کند که با دلیل موجه تیم ملى را در سفر به قطر همراهى نکرده است و براى اثبات این ادعایش باید از ? ارگان استعلام بگیرد؛ ستاد مبارزه با دوپینگ، اداره گذرنامه و همچنین باشگاه پرسپولیس. در همین راستا ظهر دیروز نیکبخت به کمیته انضباطى مراجعه کرد تا ? نامه مربوط به این استعلام را گرفته و جواب آنها را براى رییس کمیته انضباطى بیاورد. مسؤولان کمیته به نیکبخت تأیید کردند که هرچه زودتر استعلام این ? ارگان را بگیرد. یعنى ستاد دوپینگ تأیید کند که نیکبخت دوپینگى نیست، گذرنامه مشخص کند که نیکبخت ممنوع الخروج نبوده و در نهایت باشگاه پرسپولیس تأیید کند که پاسپورت نیکبخت در این باشگاه بوده است. البته نیکبخت جواب این ? استعلام را روز گذشته براى کمیته نبرد اما براى اینکه بى گناهى اش ثابت شود و رأى کمیته صادر گردد باید هرچه زودتر جواب استعلام ها را به کمیته انضباطى ببرد. اگر یکى از این ? ارگان خلاف ادعاهاى نیکبخت را اعلام کند مطمئناً محرومیت سنگینى در انتظار این بازیکن خواهد بود.

نیکبخت روز گذشته با لباس شخصى در محل تمرین پرسپولیس حاضر شد و لحظاتى با افشین قطبى حرف زد. از چهره شماره ?? قرمزها مى شد اضطراب و استرس ناشى از مشکلى که براى او حادث شده را دید. هرچند که واحدى اصرار دارد تا بگوید مشکلى که در مورد او به وجود آمده اصلاً مسأله حادى نیست و عده اى در صدد تخریب او برآمده اند. اما کش دار شدن موضوع و مراحلى که این بازیکن براى اثبات بى گناهى اش باید طى کند نشان مى دهد در صورت عدم اثبات این اتفاق، شاید آینده فوتبال گلزن پرسپولیس تحت تأثیر یک سهل انگارى کوچک و به قول رییس کمیته انضباطى «تمرد» وى از حضور درتیم ملى قرار بگیرد. حالا مسائلى از قبیل گذرنامه، ویزا، دوپینگ و... به پرونده نیکبخت اضافه شده و هر روز شایعات مختلفى در این خصوص و رأى صادره احتمالى به گوش مى رسد. دیروز شایعه شده بود واحدى یک سال از حضور در تیم ملى محروم شده و ? مسابقه باشگاهى پرسپولیس را از دست داده است. این شایعه و اخبارى از این دست خیلى زود توسط کمیته انضباطى تکذیب شد اما شریفى مى گفت اگر مسائل مربوط به ادعاهاى نیکبخت روشن نشود شاید جریمه اى سنگین تر از آنچه در خطوط بالا به آن اشاره شد شامل حال ستاره جنجالى پرسپولیس شود!


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مردی که متهم است همسر نوجوانش را به بهانه واهی به قتل رسانده است در دادگاه کیفری استان فارس محاکمه می شود.
اواخر سال گذشته ماموران پلیس شیراز مطلع شدند زنی به نام تهمینه در خانه اش جان باخته است.
 آنها بلافاصله به خانه این زن رفتند و در بررسی های اولیه متوجه شدند تهمینه 17 سال بیشتر ندارد و او زمانی که 15 ساله بوده به عقد مرد 40 ساله یی به نام مراد درآمده است.
 پلیس برای جمع آوری اطلاعات بیشتر و رسیدن به واقعیت مراد را تحت بازجویی قرار داد، اما این مرد گفت از علت مرگ همسرش هیچ اطلاعی ندارد و او به طور ناگهانی جان باخته است.
اظهارات این مرد در حالی بود که پزشکی قانونی به محض بررسی جسد اعلام کرد، تهمینه ساعاتی پیش از مرگش به شدت کتک خورده و کبودی ها و تورم در نقاط مختلف بدنش حکایت از شکنجه دردناک این زن دارد.
بنابراین از آنجا که مراد تنها فردی بود که در واپسین ساعات زندگی تهمینه کنار همسرش حضور داشت وی به دستور بازپرس پرونده بازداشت و وقتی متوجه شد، مدارک محکمه پسندی علیه وی وجود دارد لب به اعتراف گشود.
این مرد در اعترافات خود گفت؛ شب قبل از مرگ تهمینه قرار بود مهمان به خانه مان بیاید.
 همسرم از صبح داشت کارهای خانه را انجام می داد، من هم قرار شد وظیفه خرید را بر عهده بگیرم.
به تهمینه گفتم تا زمانی که از خرید برمی گردم حمام کن چون ممکن است، مهمانان سر برسند.
چند ساعتی گذشت و زمانی که برگشتم متوجه شدم تهمینه حمام نکرده است.
 از این رفتارش خیلی ناراحت شدم. او باید به حرفم گوش می کرد. تهمینه می دانست وقتی به حرفم گوش نمی دهد ناراحت می شوم با این حال بی توجهی کرده بود.
مراد ادامه داد: من برای اینکه همسرم را تنبیه کنم، شلنگی برداشتم و تهمینه را برای مدت طولانی کتک زدم. او گریه می کرد. وقتی خسته شدم شلنگ را به گوشه یی انداختم و خوابیدم. تهمینه هم خواب بود. صبح که بیدار شدم فهمیدم نفس نمی کشد و بدنش سرد شده است.
اظهارات این مرد و سایر مدارک موجود در پرونده منجر به صدور کیفرخواست علیه او شد و شعبه دو دادگاه کیفری استان فارس رسیدگی به این پرونده را آغاز کرد.
 در جلسه اول محاکمه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان مادر تهمینه در برابر قضات قرار گرفت.
 این زن گفت؛ ما خانواده فقیری هستیم و به سختی می توانیم زندگی مان را اداره کنیم. دو سال پیش وقتی مراد به خواستگاری تهمینه آمد به ازدواج آنها رضایت دادیم چون نمی توانستیم هزینه های زندگی مان را تامین کنیم و در واقع هیچ راه دیگری برایمان وجود نداشت.
تهمینه بعد از ازدواج چندباری از رفتار شوهرش گله کرد. من هر بار به دخترم می گفتم مراد شوهر اوست و باید تحمل کند.
وی ادامه داد؛ مراد پیش از ازدواج با تهمینه دو بار ازدواج کرده بود که در هر دو بار همسرانش از او جدا شده و رفته بودند.
زمانی که قرار شد تهمینه به عقد این مرد درآید من فکر نمی کردم او تا این حد عصبی و خشن باشد. حالا هم که دختر جوان مرا به قتل رسانده باید قصاص شود.
بعد از مادر تهمینه متهم در جایگاه حاضر شد. وی گفت؛ من همسرم را نکشتم. روز حادثه به خاطر اینکه حمام نکرده بود او را با شلنگ کتک زدم. من نه قصدی در قتل او داشتم و نه کاری کردم که منجر به مرگ همسرم شود.با توجه به اظهارات این مرد هیات قضات از پزشکی قانونی خواستند علت دقیق مرگ تهمینه 17 ساله را مشخص کند.
 هیات پزشکی سازمان پزشکی قانونی بعد از انجام بررسی های تخصصی اعلام کرد علت مرگ زن نوجوان سکته قلبی بوده و البته ضرباتی که با شلنگ بر بدن وی وارد شده در مرگ او موثر بوده است.
با توجه به این نظریه، مراد یک بار دیگر در شعبه دو دادگاه کیفری استان فارس مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اصلاح طلبان خودکشی نمی کنند

پنج شنبه 87 آبان 16 ساعت 10:0 عصر
عضو هیات مدیره باران اصلاح طلبان را اهل خودکشی و کنار کشیدن از عرصه ندانست.سیدحسن رسولی گفت؛ ممکن است مانند انتخابات مجلس حذف شویم اما خودمان اهل خودکشی نیستیم. حذف را می پذیریم چون یک مرحله از مبارزه سیاسی است ولی اینکه خودمان بمیریم تا رقیب با خودش به رقابت بپردازد، این گونه نیست.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


خاتمی بیاید،حکمیت را می پذیرم

پنج شنبه 87 آبان 16 ساعت 8:0 عصر
سید محمد علی ابطحی در سایت خود نوشت:
هفته­  گذشته، بعد از انتشار یادداشت تبارشناسی آقای کروبی در مجله­  شهروند و انتشار آن در سایتم، در کمال ناباوری حزب اعتماد ملی اطلاعیه­ ای علیه من انتشار داد.  
بعد از انتشار آن بیانیه بعضی از اعضای حزب اعتماد ملی اصرار داشتند که باید متن اطلاعیه حزب در سایتم منتشر شود؛ بعضی دیگر معتقد بودند که اصل بیانیه و طبعاً انتشار آن کار خوبی نبوده و اصرار داشتند حالا که به هر دلیل این اطلاعیه صادر شده لااقل منتشر نشود.
 با اینکه کیهان به آن اشاره کرد ولی روزنامه اعتماد ملی آن را نشر نداد.
بعضی از افراد حزبی هم تماس گرفته بودند که اصلاً این پست تبارشناسی آقای کروبی را از روی سایت بردارم!
 من از این که حزب اعتماد ملی در مورد این نقد و تحلیل محترمانه­ ی من بیانیه رسمی داده است خیلی تعجب کرده بودم.
 از طرق گوناگون دلخوری خودم را هم به آقای کروبی منتقل کردم. گلایه ­ها به گوش آقای کروبی رسیده بود.
دیشب رفته بودم منزل آقای کروبی. دعوتم کرده بودند. من هم گلایه­ ها را گفتم. آقای کروبی هم همه­ ی اعتراض­ هایش را نسبت به مقاله­ ی تبارشناسی خودش گفت.
یک نکته در میان آن حرف­ها، بسیار مهم بود. حرف مهم آقای کروبی این بود که وقتی من و آقای جمارانی و سید حمید روحانی نامه­ ای به آیت الله منتظری نوشتیم اصلاً در جریان اتفاقات بعدی نبودیم و حتی آن را پیش­بینی نمی­ کردیم.
خیلی از این که جامعه تصور کند که ایشان و یا آقایان جمارانی و روحانی با آن نامه باعث عزل آیت الله منتظری شده باشند ناراحت بود.
 من هم اگر چه چنین منظوری نداشتم، ولی می­شد از نوشته­ ی من چنین برداشتی کرد. حساسیت آقای کروبی که شنیدم حساسیت آقای جمارانی هم بوده است، بسیار جای تقدیر دارد. این که آقایان کروبی و جمارانی در شرایطی که خیلی­ها برای به دست آوردن قدرت خود را پیشتاز مخالفان آیت الله منتظری معرفی می­کنند، آن­ها تلاش دارند این واقعیت را حتی از طریق بیانیه­ ی رسمی حزب به جامعه منتقل کنند و اعلام نمایند که نقشی در حوادث بعد از آن نامه نداشتند و در سیر جریاناتی که به عزل آیت الله منتظری منجر شد مؤثر نبوده ­اند، نشانه­ ی اصالت انقلابی آنان است.
 آقای کروبی مثل همیشه که از حافظه­ ی بی­نظیرش در حوادث تاریخی استفاده می­کند، دیشب با ده­ها خاطره از افراد مختلف که در این ماجرا نقش داشتند اثبات کرد که ارسال نامه در آن روز به آیت الله منتظری به معنای اطلاع داشتن از سیر عزل و یا حتی زمینه­ سازی وی و آقای جمارانی برای عزل آقای منتظری نبوده است.
 طبعاً وظیفه­ی اخلاقی و دینی است که این واقعیت را به مخاطبان سایتم منتقل کنم.
در عین این که اگر بدون دادن اطلاعیه هم آقای کروبی به من این توضیحات را می­دادند، باز هم می­نوشتم.
وقتی این صحبت­ها تمام شد حدود نیمه شب بود. دم در وقت خداحافظی من و ایشان و حسین آقای کروبی نیم ساعت ایستاده در مورد انتخابات آینده حرف زدیم.
بالاخره آقای کروبی می­داند که اگر آقای خاتمی کاندیدا شود، من در ستاد آقای خاتمی فعال خواهم بود. به همین دلیل از آقای کروبی پرسیدم که اگر آقای خاتمی کاندیدا شود به حکمیت واقعاً تن می­دهد؟ به طور جدی می­گفت که حتماً به حکمیت تن می­دهم. این هم خبر خوبی بود. آخرین حرفمان اس ام اس جدیدی بود که حسین کروبی برای پدرش خواند: توصیه­ ی آقای کروبی به اوباما: برای پیروزی امشب را نخواب. خداحافظی کردیم و آمدیم.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


خاتمی مبانی نظری اصلاحات را تبیین کرد

پنج شنبه 87 آبان 16 ساعت 4:51 عصر
رییس بنیاد آزادی، رشد و آبادانی ایران "باران" در نشست تخصصی این بنیادبه تبیین مبانی نظری اصلاحات پرداخت.

 قرار است حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در سه نشست ، دیدگاه‌های خویش درباره مهمترین مولفه‌های اصلاحات و روند طرح این مفاهیم در مسیر آغاز جنبش اصلاح‌طلبانه ملت ایران و پس از آن را بیان کند.

مرتضی حاجی مدیرعامل بنیاد باران در آغاز این جلسه که پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد، خطاب به اعضای باران و شماری از اندیشمندان دینی و سیاسی، کارشناسان، سیاستمداران، مدیران و استادان حوزه و دانشگاه که در این نشست شرکت کرده بودند گفت: آقای خاتمی در این سه نشست به ترسیم " دیروز ، امروز و آینده ایران در آینه اصلاحات" می‌پردازد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


آغاز عملیاتهای بسیج

سه شنبه 87 آبان 14 ساعت 11:0 صبح
فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ از آغاز به کار گشت‌هاى عملیاتى بسیج در سطح تهران بزرگ خبر داد.‌ ‌‌ ‌‌ ‌سردار عبدالله عراقى فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با اعلام این خبر، اظهار داشت: از سه ماه قبل، به انجام آزمایشى این طرح اقدام کردیم که طى آن یک حوزه در هر ناحیه به صورت آزمایشى به گشت‌زنى‌ پرداخت که با بررسى معایب و محاسن و جمع‌بندى کامل آن، دستور العمل نهایى گشت‌هاى عملیاتى بسیج، روز سه شنبه، هفتم آبان به تمام رده‌ها ابلاغ شد.‌ ‌عراقى گشت‌هاى عملیاتى را جایگزینى براى پست‌هاى ایست و بازرسى بسیج عنوان کرد و گفت: با اجراى این طرح که بنا بر دستور فرمانده کل سپاه، از روز هفتم آبان عملیاتى شده است، نیروهاى بسیجى با همکارى نیروى انتظامی، سرکلانترى‌ها و مقامات قضایی، امنیت را در محله‌هاى شهر تهران ارتقا خواهند داد.‌ ‌فرمانده سپاه تهران بزرگ ادامه داد: با اجراى این طرح در هر محله، چند تن از نیروهاى بسیج در ساعات پایانى شب به گشت‌زنى خواهند پرداخت که این کار از انجام سرقت، ناامنى‌هاى اجتماعی، مسایل اخلاقی، مفاسد اجتماعی، توزیع مواد مخدر و همه مسایلى که خانواده‌ها از آن نگران هستند، توسط فرزندان همین خانواده‌ها جلوگیرى خواهد کرد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پلیس های زن حماس

دوشنبه 87 آبان 13 ساعت 10:0 عصر

پلیس های زن حماس (عکس)


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


هفته گذشته رییس موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگها و تمدنها سفری یک روزه به آلمان داشت و در دانشگاه فرایبورگ با موضوع امتناع یا امکان گفت و گوی میان اسلام و غرب به سخنرانی پرداخت.وی در حاشیه این سفر مصاحبه ای با رسانه های گروهی آلمان داشت. 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در این مصاحبه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص کاندیداتوری او ضمن تاکید مجدد بر اینکه برای بازگشت عملی به سیاست علاقه ای ندارد، اعلام تصمیم نهایی خود را  در خصوص آمدن یا نیامدن را به آینده واگذار کرد.
رئیس دولت اصلاحات همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص شروط اعلام شده از سوی او گفت:« یکی از مشکلات جامعه ما این است که همواره سعی داشته فرد یا افرادی بیایند و مشکلات را حل کنند. همه تلاش‌ها و شعارهای من این است که بگویم آنکه اصیل است و دارای اعتبار است و آنکه صاحب حق است خود مردم و ملت هستند.»
وی تصریح کرد:«مردم باید باور بکنند و بدانند قهرمان خود آنها هستند نه اینکه در انتظار قهرمانی باشد که آنها را نجات دهد اگر این حالت به صورت خودآگاه در ملت ما پیدا شود هیچ چیز نمی‌تواند آینده و سربلندی و پیشرفت این کشور را تهدید کند.»
سید محمد خاتمی ادامه داد:« آنچه که برای من مهم بوده و هست این است که انتخابات درست انجام شود و گزینه‌های مختلفی که گرایش‌های مختلف دارند حضور داشته باشند و مردم بتوانند با دست باز انتخاب کنند و انتخابات با آزادی انجام شود و تضمین اینکه رای مردم تعیین‌کننده است.»
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص رابطه سیاست خارجی ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ضمن ابراز امیدواری بر تغییر سیاست خارجی در ایران و همچنین در کشورهای دیگر  به ارتباطات موثر ایران با کشورهای اروپایی در دوران اصلاحات که بر پایه احترام متقابل بنا نهاده شده بود را یادآور شد.
وی همچنین گفت:«در آن زمان حتی با آمریکا نیز  که از او لطمه های بزرگی خورده ایم گام‌های مثبتی برداشته شد. در دوره من و آقای کلینتون هر دو طرف می‌خواستیم در مسیر رفع سوءتفاهم و نزدیکی بیشتر گام برداریم البته ما اصول و مواضعی داشتیم که به هیچ‌وجه حاضر نبودیم آنها را زیرپا بگذاریم.»
رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که دوست دارد چه کسی رئیس جمهور آینده آمریکا شود، اظهار داشت:«دوست دارم کسی رییس‌جمهور شود که قدر ملت آمریکا را اهمیت نقشی که آمریکا می‌تواند در سرنوشت بشر داشته باشد بداند. من خواستار دولتی هستم که همانطور که قانون اساسی آمریکا خواسته نه تنها نماینده آزادی ملت آمریکا بلکه دارای رسالت برای کمک به آزادی و پیشرفت همه دنیا باشد نه کشوری که برای کشور‌های صنعتی به عنوان برادر بزرگ و برای همه دنیا به عنوان سرکوب‌گر ایجاد رعب وحشت و خسارت بکند.»
به گزارش روابط عمومی موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

** مدرن، مدرنیسم را در ایران چگونه می‌بینید؟ آیا مدرن یک نوع مقدمه بین مدرنیسم و تجدد است؟
امروز در محافل مختلف صحبت از بازگشت دین به عرصه است و عمق این پدیده را این‌طور توجیه می‌کنند که دنیای مدرن از جنبه معنوی حیات انسان غفلت کرده است و با وجود دستاوردهای بزرگی که در عرصه اجتماعی، علمی، صنعتی و تکنیکی داشت از نظر معنوی، اجتماعی جوامع مدرن دچار مشکل شدند و جوامع به صورت طبیعی به سوی پر کردن این خلاء با بازگشت به دین و معنویت در حرکت هستند. اما یک نگرانی از بازگشت دین وجود دارد و آن نگرانی این است که تجربه‌ای که انسان غربی در قرون وسطی از حاکمیت دین داشت باز هم تکرار شود به خصوص آزادی اندیشه، آزادی فکر و آزادی سیاسی که حاصل دنیای مدرن بود و در قرون وسطی در محدودیت قرار داشت دوباره لطمه ببیند البته دینداران و متفکران دینی هم با دنیای جدید تعبیرها و تفسیرهای تازه از دین کرده‌اند و بنابراین ما احساس می‌کنیم یک نوع تفاهم و سازش میان جنبه‌های مثبت مدرنیته و نیز معنویتی که خلاء آن مشکلاتی را ایجاد کرده دارد پدید می‌آید به خصوص دو، سه مساله سلب شده است که مدرنیته متواضع‌تر از قرن های 18 و 19 شود ؛ یکی حملات شدیدی است که پست‌مدرن‌ها به مدرنیته وارد کرده‌اند و آنها را به تامل واداشته‌اند که درباره اصول خود تفکر بکند و از آن مطلق‌گرایی قرن 18 فاصله بگیرد.
دوم مشکلاتی که در دنیای مدرن و خارج دنیا ایجاد شد ، مدرنیته را به تامل واداشت و متواضع‌تر کرد. ما شاهد دو گونه مشکل در عرصه اجتماعی و طبیعی هستیم که حاصل دنیای مدرن است یکی استعمار است که البته شما غربی‌ها نمی‌توانید تصور درستی از استعمار داشته باشید، ما که تازیانه استعمار را خورده‌ایم می‌فهمیم استعمار چه مشکلاتی برایمان داشته است. دوم تخریب وسیع محیط‌زیست است به‌طوری که زندگی را برای همه مشکل کرده است سوم تسلط تکنیک بر زندگی انسان، زندگی را برای انسان تنگ کرده است.
بنا بود تکنیک ابزاری در دست انسان باشد ولی بسط و تعمیق آن در دنیای امروز سبب شده است که انسان ابزاری در دست تکنیک باشد. شما آلمانی‌ها می‌توانید در افکار کسانی مثل هایدگر تصویر وحشتناکی که از این مساله است ببینید بنابراین مدرنیته احساس می‌کند به یک نوع معنویتی نیاز دارد که غیبت او سبب این مشکلات در جامعه شده است و من فکر می‌کنم اصیل‌ترین و کارآمدترین معیارهای معنوی و اخلاقی در ادیان ابراهیمی و به‌خصوص اسلام وجود دارد فکر می‌کنم در آینده شاهد دنیایی خواهیم بود که از مزایای دنیای مدرن برخوردار است و نیز گرایش بیشتر معنوی و حتی دینی خواهد داشت.
وضع ما در دنیای اسلام و جهان سوم کمی متفاوت با شماست. من معتقدم که اسلام گرچه احیانا از آن توسط حکومت‌های مستبد و گرایش‌های مرتجع سوء‌استفاده شده اما در عمق جوامع اسلامی مردم همیشه اسلام را در کنار خود و در مقابل مستبدان و استعمارگرایان احساس کرده‌اند و حتی در دوران‌های جدید ما تلاش بسیاری از متفکران بزرگ مذهبی را دیده‌ایم که به تبیین معیارها و ارزش‌های بشری دنیای مدرن مثل آزادی، پیشرفت، علم، عدالت، حقوق انسان از زبان اسلام پرداخته و اندیشه‌های جالبی عرضه داشته‌اند و مردم این‌طور به اسلام نگاه می‌کنند شما می‌بینید در ایران مردمی‌ترین انقلابی که در دوران جدید داریم براساس اسلام و با دعوت اسلام تحقق پیدا کرده است و همین انقلاب دینی بود که استبداد وابسته به بیگانه را که عرصه را بر زندگی مردم تنگ کرده بود از صحنه بیرون کرد.
دین اسلام در جنبه مثبت پیشنهاد جمهوری اسلامی را کرد دین اسلام بسیار متفاوت است با اسلامی که در همسایگی ما بود و به صورت نادرستی بینش غلط خود را به نام اسلام تحمیل می‌کرد یعنی گونه‌ای تفکرات بسته حقوق اساسی  انسان را به رسمیت نمی‌شناخت و نسبت به زنان، مردان تصمیم روا می داشت .این دو اسلام با هم تفاوت دارند.
ما ممکن است در مقام عمل مشکلاتی داشته باشیم ولی این هیچ وقت به این معنا نیست که مردم از دین رویگردان شده‌اند اگر هم انتقادی هست، گاهی انتقاد این است که چرا تفسیر غلط از دین می‌شود و چرا رفتارهای نادرست به دین نسبت داده می‌شود.
من معتقدم هنوز هم تفکر دین و مذهبی البته تفکر روشن بینانه‌ای که نسبت به اسلام است و در جریان‌های حرکت‌های روشنفکری در 100 سال گذشته بروز داشته است هنوز قوی‌ترین عامل در جامعه ایرانی است.
شما از اسلام سیاسی نام بردید، اسلام سیاسی است یکی از تفاوت‌های میان اسلام رسمیت همین است منتهی کدام سیاست؟! سیاستی که به دموکراسی اعتقاد دارد ، برای زنان حقوق تامل است به آزادی‌های اساسی احترام می‌گذارد. خواستار ثروتمند شدن جامعه است در عین حالی که عدالت بر آن حاکم باشد و اینکه  مبنای سیاست اخلاق باشد که متاسفانه امروز در دنیا فقدان اخلاق در سیاست فاجعه‌بار بوده است ما این اسلام سیاسی را قبول داریم. ممکن است دیدگاه‌هایی وجود داشته باشد که با این معیارها سازگار نباشد ؛ معتقدم در متن انقلاب ما این اسلام بود و در عمق وجدان مردم ما هم همین اسلام است و معتقدم کسانی که چنین اسلامی را قبول داشته باشند آینده‌دار هستند. اگر کسانی خلاف این فکر می‌کنند در نهایت شکست خواهند کرد.

***آقای دکتر خاتمی آیا به زودی شاهد این خواهیم بود که شما خودتان را برای انتخابات آینده کاندیدا کنید؟
فکر می‌کنم این مساله جزیی است و داخلی است و مربوط به داخل ایران می‌شود، اجازه بدهید جلسه‌مان را با این بحث‌ها مشغول نکنیم؛ البته فقط این را بگویم از نظر شخص به هیچ‌وجه علاقه‌مند نیستم بازگشت عمل به سیاست داشته باشم ولی اینکه چه خواهد شد آن را می‌گذاریم برای آینده تا ببینم چه تصمیمی خواهیم گرفت.

***اگرچه فرمودید مساله کاندیداتوری شما به ایران مربوط می‌شود در عین حال مساله جهانی هم هست چون ایران در سیاست بین‌المللی نقش مهمی دارد و الان هم می‌خواهند بدانند خاتمی می‌آید یا نمی‌آید بنابراین اجازه دهید با توجه به اینکه جسارت هم جز طبیعت خبرنگاران است مجدد تکرار بکنم شما در جایی فرموده بودید بنا به دو شرط حاضرید در صحنه انتخابات شوید آیا اگر این شروط به‌طور نسبی واقعیت پیدا کند حاضرید چنین وظیفه دینی - مذهبی و در چنین برهه خطرناکی و مشکل که ایران با آن روبه‌رو است انجام دهید؟
من دو نکته را عرض می‌کنم. یکی اینکه یکی از مشکلات جامعه ما این است که همواره سعی داشته فرد یا افرادی بیایند و مشکلات را حل کنند. همه تلاش‌ها و شعارهای من این است که بگویم آنکه اصیل است و دارای اعتبار است و آنکه صاحب حق است خود مردم و ملت هستند مردم باید باور بکنند و بدانند قهرمان خود آنها هستند نه اینکه در انتظار قهرمانی باشد که آنها را نجات دهد اگر این حالت به صورت خودآگاه در ملت ما پیدا شود هیچ چیز نمی‌تواند آینده و سربلندی و پیشرفت این کشور را تهدید کند .
دوم آنچه که برای من مهم بوده و هست این است که انتخابات درست انجام شود و گزینه‌های مختلفی که گرایش‌های مختلف دارند حضور داشته باشند و مردم بتوانند با دست باز انتخاب کنند و انتخابات با آزادی انجام شود و تضمین اینکه رای مردم تعیین‌کننده است؛ من همواره روی این مسایل تکیه داشته‌ام و هر کاری از دستم برآمده‌ کرده‌ام و الان هم معتقدم باید به انتخابات پرشور با حضور مردم و با قدرت انتخاب‌گری متنوع مردم بیاندیشم . امیدوارم شاهد انتخابات پرشور با حضور مردم و برخوردار از معیارهای قابل قبولی که برای ملت ما مفید است باشیم.
***جناب خاتمی چرا به فرایبورگ می‌آیید و به برلین نمی‌آیید؟ چه نقشی می‌توانید انجام دهید این هماهنگی بین اصفهان و فرایبورگ تامین شود؟
البته من سفرهای قبلی هم به آلمان داشته‌ام از جمله سفر رسمی من به آلمان .مفصل در برلین هم بودیم باز هم بعد از ریاست‌جمهوری سفر دیگری داشتیم که هم به برلین رفتیم و هم به هامبورگ  .
دوستان ما در فرایبورگ از چند سال پیش لطف کردند و از من تقاضا داشتند سفری به اینجا داشته باشم، متاسفم که چرا زودتر به فرایبورگ نیامدم.
اصفهان از برجسته‌ترین شهرهای فرهنگی ماست، خوشحالم با تلاش آقای دکتر صلواتی مساله خواهرخواندگی فرایبورگ و اصفهان به تایید دو طرف رسید و فکر می‌کنم ارتباطات و روابط میان دو شهر و میان دانشگاهی و تبادل دانشجو ومحققان میان دانشگاه‌های اصفهان- فرایبورگ مسیر خوبی را طی کرده است.
در این چند سال ده‌ها برنامه برنامه خوب فرهنگی متنوع چه در ایران از سوی فرایبورگ و چه در فرایبورگ از سوی ایران برگزار شد.
باز هم اگر کاری از دست من برای تقویت این روابط ساخته باشد کوتاهی نخواهم کرد.
***آیا تنها این وضع فرایبورگ، اصفهان هست؟ آیا مردم ایران به آن اهمیت می‌دهند؟
معتقدم خیلی بیشتر از این می‌شود میان ملت، فرهنگ، تمدن‌های ما ایجاد رابطه مستمر و قوی‌تر داشت . متاسفانه بعضی مسایل سیاسی مانع می‌شود آن طوری که شایسته است در این زمینه‌ها پیشرفت داشته باشیم. طبعا به میزانی که روابط سیاسی نزدیک‌تر، بهتر و گسترده‌تر باشد زمینه برای این روابط فرهنگی و علمی و اجتماعی هم بیشتر فراهم می‌شود.
ارتباط میان فرایبورگ اصفهان به طور خاصی بیشتر جنبه سمبولیک دارد یعنی این دو شهر از شهرهای دیگر شاید بتوانند نماینده فرهنگ و تمدن هر طرف باشند. نظیر اینها بین شهرها و موسسات دیگر هم می‌تواند برقرار شود.
***به نظر شما چه چیز بعد از انتخابات آینده ریاست‌جمهوری اگر انتخابات دیگری دارد در سیاست خارجی چه نسبت به ایران و چه نسبت به جهان در چه زمینه‌هایی باید تغییراتی دارد؟
امیدوارم شاهد تحولاتی در عرصه جهانی باشیم نه تنها  ایران.
در دهه گذشته آنچه بر عالم و آدم حاکم بود بسیار نگران‌کننده بود شما می‌دانند که سیاست من سیاست تنش‌زدایی و اعتمادسازی بود ما نه‌تنها با همسایگان روابط بسیار خوبی برقرار کردیم سوءتفاهمات را رفع کردیم. در دنیا هم گام‌های مهمی برداشتیم.
نمونه‌اش ارتباطاتی بود که بنده با کشورهای اروپایی داشتم استقبالی که آنها می‌کردند و احترام متقابلی که به همدیگر داشتیم حتی با آمریکا نیز گام‌های مثبتی برداشته شد. ما از آمریکا لطمه‌های بزرگی خورده‌ایم. آمریکا سیاست بسیار بدی در ظرف نیم قرن گذشته در قبال ما اعمال کرده است. کودتا، حاکمیت بر سرنوشت اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی ایران، تبدیل ایران به ژاندارم خودش در منطقه، حمایت یکی از سیستم‌ها در رژیم‌های مستبد و فاسد و بعد از انقلاب هم تحریک‌ها و رفتارهایی که بسیار این سوءتفاهم‌ها را بیشتر کرد. طبعا در ایران هم عکس‌العمل‌هایی بود که لازمه انقلاب بود و طبعا بدبینی‌ها را در آمریکا قوی کرد اما می‌توانست این مسایل تداوم پیدا نکند. در دوره من و آقای کلینتون هر دو طرف می‌خواستیم در مسیر رفع سوءتفاهم و نزدیکی بیشتر گام برداریم البته ما اصول و مواضعی داشتیم که به هیچ‌وجه حاضر نبودیم آنها را زیرپا بگذاریم. تشنج‌زدایی به معنی دست برداشتن از اصول و منافع ملی نبود ولی فکر می‌کنم حتی در دوران‌های کلینتون بدترین تحریم‌ها بر ما تحمیل شد بعد از روی کار آمدن نومحافظه‌کاران که وضع ما بسیار بدتر شد. اولین گامی که برداشته شد ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کردند. آن هم وقتی که اگر تفاهم و سیاست ایران نبود آمریکا در افغانستان، مشکلات بسیار بزرگی روبه‌رو می‌شد.
بعد هم مسایل اشغال عراق، اشتباهات بزرگ دیگری که پیش آمد. این سیاست‌ها سبب شد افراط‌گرایی و خشونت‌گرایی نه‌تنها این بین نرود بلکه تقویت شود. 10 سال است دنیا در وضعیت بدی به سر می‌برد شاید خود آمریکایی‌ها کمتر از دیگران هزینه پرداخت نکرده باشند. در این مدت صدها میلیارد دلار از درآمدها و مالیات مردم آمریکا صرف بلندپروازی‌های آمریکا شد؛ بدون اینکه با تروریسم و خشونت بتوانند مبارزه کند. صدها هزار نفر از عراق و افغانستان قربانی این سیاست غلط شدند. هزاران نفر از جوانان آمریکایی قربانی بلندپروازی توسعه‌طلبی‌های آمریکا شدند و افراط‌گرایی در منطقه ما با این سیاست‌ها تقویت شد.
امیدوارم کل این مسایل تغییر پیدا کند و با این هزینه‌ای که آمریکایی‌ها پرداخته‌اند بتوانند در انتخابات آینده کاری کنند که ما شاهد حکومت و وضعیت بهتری بر جوامع بشری باشیم. مطمئن باشید اگر انعطاف، انصاف و عدالت مبنای کار حکومت‌های آمریکایی قرار بگیرد ما شاهد کاهش بحران، تضعیف افراط‌گرایی و خشونت و نیز برقراری روابط صلح آمیز میان ملت‌ها خواهیم بود. امیدوارم همه‌جا خرد،انصاف و عدالت حاکم شود.

***شما هشت سال رییس‌جمهور بودید آیا تصورتان این است اگر دوباره این وضعیت را عهده‌دار شوید بتوانید کار‌هایی که در آن چند سال موفق به انجام آن نشدید انجام دهید؟ مشکلات آن موقع و قوانین که عرض کردید برای اینکه دستتان باز شود برای انجام وظایف  آیا با وضعیت فعلی شورای نگهبان و سایرمسائل آیا تصور می‌کنید دستتان بازتر خواهد شد؟
بگذارید مسایل داخل ایران در داخل ایران مورد بحث قرار بگیرد.من هم در ایران به تناسب صحبت‌هایم را کرده‌ام و می‌کنم.امیدواریم همواره درکنار ملت و تلاشگر برای بیداری و ملت و دفاع از اصول و آرمان‌های انقلابی و ملی باشم

***گفتید دین دو وجهه دارد، وجهه آزادیخواهی، و جهه استبدادگرایی؛ اصول آزادیخواهی در این نوع تفکر دین که شما می‌خواهید چیست؟
اصلا معتقد نیستیم دین دو وجهه دارد. یکی استبدادگرایی و دیگر آزاد‌یخواهی! البته دیکتاتور‌ها، مستبدین، ضایع‌کنندگان حقوق انسان‌ها از دین هم سوءاستفاده کرده‌اند و اینجا معتقدم خود دین هم مثل انسانی که مورد ستم قرار گرفته مظلوم است مگر می‌شود دینی که می‌گوید فقط باید پرستش زیبایی مطلق، عدالت مطلق، خیر مطلق، حکمت مطلق کنیم استبداد سیاسی و اجتماعی را مورد تایید قرار دهد؟
معتقدم حقیقت دین نه به آن صورت‌هایی که در تاریخ پیاده شده اصلا فراخوان به آزادی و آزادگی انسان بوده است البته قدرتمندان و اقتدارگرایان از همه چیز سوء‌استفاده کرده‌اند؛ از دین، هنر، علم و حتی از انسان، آزادی و  حقوق آن سوء‌استفاده کرده‌اند ما نه تنها باید تلاش کنیم انسان را از سلطه خودخواهان، اقتدارگرایان، افراط‌گرایان، خشونت طلبان نجات دهیم بلکه باید بکوشیم دین، انسان، حقوق بشر و آزادی را از اینکه مورد سوء‌استفاده اینها قرار گیرد نجات دهیم.کسانی هستند که این دیدگاه  را قبول ندارند و ما مشغول مبارزه‌ایم.

***دوست دارید چه کسی در آمریکا رییس‌جمهور شود؟
دوست دارم کسی رییس‌جمهور شود که قدر ملت آمریکا را اهمیت نقشی که آمریکا می‌تواند در سرنوشت بشر داشته باشد بداند. بخواهیم و نخواهیم آمریکا کشور بزرگی است و کشور‌ی است که بخش عمده‌ای از ملتش برای آزادی و دموکراسی تلاش کرده‌اند. ثروتمند‌ترین و پیشرفته‌ترین کشور دنیاست اگر کسانی نماینده این ملت باشند که بکوشند تا با این امکانات و عظمت در خدمت همه بشریت باشد و نه سرکوبت بخش‌هایی از بشریت ما دنیای بهتر خواهیم داشت.
من خواستار دولتی هستم که همانطور که قانون اساسی آمریکا خواسته نه تنها نماینده آزادی ملت آمریکا بلکه دارای رسالت برای کمک به آزادی و پیشرفت همه دنیا باشد نه کشوری که برای کشور‌های صنعتی به عنوان برادر بزرگ و برای همه دنیا به عنوان سرکوب‌گر ایجاد رعب وحشت و خسارت بکند.
امیدوارم ملت آمریکا در این انتخابات هم انتخاب درستی را انجام دهد.

***در چند ماه پیش میان روشنفکران اسلامی و همچنین روحانیون بحثی در گرفته بود که آیا قرآن وحی خداوند است یا الهام خداوند. این بحث مسلم است که نتایج سیاسی هم دارد که اگر کلام خدایی است برای همیشه و همه عرصه‌ها دارای اعتباری است که در قرآن مقدس احکامش نوشته شده و به محمد (ص) الهام شد. یک حالت نسبی به خود می‌گیرد خیلی‌ها راجع  به این مساله موضع گرفته‌اند. هیچ جا موضع جنابعالی را در این مورد نخواندم خیلی دلم می‌خواست بدانم بعد از این حرف‌ها لغت کافر برای آقای سروش درست است ؟
اولا فکر نمی‌کنم کسی آقای سروش را تکفیر کرده باشد . دکتر سروش یکی از متفکران نامدار زمان ماست. دوم اینکه این بحث بحث تازه‌ای نیست، در طول تاریخ اسلام دیدگاههای مختلف در این زمینه وجود داشته متفکران، فیلسفان بحث‌هایی دراین زمینه داشته‌اند من معتقدم هم محتوای قرآن وحی است و هم آنچه هست کلام خداست  آنچه گفته شد آن مشکلی که شما گفتید طور دیگری قابل حل است اگر بگوییم وحی الهی به این معنا نیست تمام آنچه در قرآن آمده برای همه زمان‌ها، مکان‌ها و انسان‌ها باید عینا اجرا شود چنین نیست. ما اجماع بین همه مسلمانان داریم که قرآن ناسخ و منسوخ دارد یعنی آیه‌ای بوده است و در زمان خود پیغمبر از اعتبار اجرایی افتاده بعلاوه سیاسی از احکام و مسایلی که هست برای حل مشکلاتی بوده که در آن زمان و مکان وجود داشته . این به این معنا نیست اگر زمان و مکان عوض شد باز هم عینا همانها می‌تواند اجرا شود.
فکر می‌کنم مساله‌ای که گفته شد زمان و مکان دو عنصر تعیین‌کننده در اجتهاد اسلامی هستند؛ اجتهاد اسلامی اگر وجود داشته باشد بسیاری از مسایلی که متعلق به زمان ماست و احکام خاص خود را می‌طلبد که متعلق به زمان‌های گذشته بوده و زمانش عوض شده  همه اینها قابل اجتهاد کرده اسلامی است.
اگر بگوییم قرآن آمده عقل انسان را تعطیل کند هم جفای به انسان کرده‌ایم و هم جفای به اسلام و قرآن و پیامبران برای تقویت عقل انسان و به کار بستن عقل انسان آمده‌اند و حتی خود قرآن را با عقل انسان باید فهمید.
یک دیدگاه داریم که می‌گوید دین آمده است تا انسان را از عقل بی‌نیاز کنم که دیدگاه غلطی است ؛دیدگاه دیگر می‌گوید خدا رقیب انسان است مثل اینکه اگر انسان آزاد باشد جای خدا را تنگ می‌کند! نه، خدا آمده است تا انسان آزاد و خردمند زندگی کند و این دیدگاه‌هاست که باید عوض شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


   1   2   3   4   5   >>   >