سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

یک لیست با چند سرلیست؟

چهارشنبه 86 آذر 28 ساعت 2:9 عصر
شکل‌گیری ائتلاف اصلاح‌طلبان با حضور جریان‌های مختلف سنتی، پیشرو و میانه‌رو این جبهه که هرکدام به یکی از سه راس مثلث اصلاحات (متشکل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آقایان خاتمی و کروبی) تمایل و نزدیکی نشان می‌دهند، باعث شده احتمال آنکه این جریان سیاسی با لیستی مشترک و یا دستکم با اشتراک بیش از 80 درصدی وارد عرصه انتخابات مجلس هشتم شود، بسیار قوی باشد.

 با این حال، بحثی که در هفته‌های اخیر در محافل اصلاح‌طلب مطرح شده از شکل‌گیری الگویی حکایت دارد که طیفهای مختلف حاضر در ائتلاف اصلاح‌طلبان به لیستی مشترک و یا دست کم با اشتراک 80 درصدی دست یابند، اما در جریان مبارزات انتخاباتی، هر یک از طیفها و احزاب عضو ائتلاف یک نفر را که به خود نزدیک‌تر می‌دانند، در صدر فهرست قرار دهند. 

بنابراین اخبار از افرادی چون دکتر حسن روحانی و محمد هاشمی (بعنوان گزینه‌های سرلیستی حزب کارگزاران)، علیرضا محجوب (بعنوان سرلیست خانه کارگر و حزب اسلامی کار)، دکتر ستاری‌فر و زهرا اشراقی (بعنوان سرلیست جبهه مشارکت)، مجید انصاری (بعنوان سرلیست مجمع روحانیون مبارز) و رسول منتجب‌نیا (بعنوان سرلیست حزب اعتمادملی) مطرح هستند.

البته این مباحث در صورتی محقق می‌شود که همچنان پاسخ آقای خاتمی و یا چهره‌هایی چون میرحسین موسوی که بحث رایزنی با آنها برای نامزدی انتخابات مجلس مطرح شده، منفی باشد و چهره‌هایی در این سطح وارد میدان رقابت نشوند و اصلاح‌طلبان از یافتن سرلیست مشترک بازبمانند.

«هدایت آقایی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در این ارتباط می‌گوید: «ممکن است به نظر برسد اگر سرلیست‌ها متفاوت با شد یک اشکال نسبت به گذشته باشد، اما اگر دقت شود این مساله یک پیشرفت نسبت به گذشته است».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان اینکه «این موضوع نشان می‌دهد که ما از شخص محوری به لیست محوری رسیده‌ایم»، اظهار داشت: اگر سرلیست‌ها متفاوت باشد، محوریت لیست‌ها را می‌رساند و مردم از این پس به شعارها و برنامه‌ها و مجموعه افراد توجه خواهند کرد تا اینکه یک شخص محور باشد. در جوامع پیشرفته هم همین طور است و سرلیست‌ها تعیین کننده نیستند بلکه برنامه‌ها هستند که حرف آخر را می‌زنند.

«آذر منصوری» معاون سیاسی دبیرکل حزب مشارکت اما به گونه‌ای دیگر درباره این موضوع صحبت می‌کند و می‌گوید: «روندی که تا به حال از ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مشاهده کرده‌ایم، این است که ستاد از احزاب عضو خواسته اسامی کاندیداها را به ستاد معرفی کنند و ستاد به هر نتیجه و تصمیمی رسید احزاب براساس نتیجه‌ای که ستاد ائتلاف می‌گیرد، کاندیداهای خود را اعلام می‌کنند.

منصوری اضافه کرد: اساسا بحث سرلیست در مجموعه مشارکت مطرح نبوده و همه تصمیم‌ها موکول شده به ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان. اگر ستاد ائتلاف تصمیم بگیرد یک نفر به عنوان سرلیست قرار بگیرد، حزب مشارکت تصمیم ستاد ائتلاف را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: هر مساله‌ای که باعث شود در ائتلاف اصلاح‌طلبان خدشه‌ای وارد کند و تکلیف رای دهندگان را نامشخص کند، حزب مشارکت از آن پرهیز می‌کند و انتظار این است که سایر احزاب هم به این مساله توجه کنند.

معاون دبیرکل حزب مشارکت تصریح کرد: احزابی که عضو ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هستند، بحث ائتلاف را پذیرفته‌اند. بنابراین، اینکه چه کسی سرلیست باشد مبنای تصمیم‌گیری و حضور در انتخابات نخواهد بود.

منصوری در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور و ضرورت ائتلاف به خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: آنچه که مسلم است و تقریبا برای ما محتمل است اینکه در ارزیابی از شرایط کشور به این نتیجه رسیدیم که بعضی سوءتدبیرها و تندروی‌ها منجر به این شده که هم در عرصه سیاست داخلی و هم سیاست خارجی و روابط بین‌المللی، کشور با مشکلات و مسایل بسیار جدی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه «این مشکلات و مسایل به نوعی است که روند معکوس و شتابانی به لحاظ توسعه و بهبود وضعیت داخلی و خارجی در کشور حاکم شده»، اظهارداشت: این مساله بخشی از جمع‌بندی ماست، بنابراین ما برای حفظ نظام، تقویت منافع ملی، کاهش مخاطرات پیش‌رو و نجات کشور و برون رفت از شرایط فعلی راهبرد ائتلاف را نه تنها به عنوان راهبردی صحیح بلکه به عنوان تنها راهبرد موثر برای حضور اصلاح‌طلبان در مراکز تصمیم‌گیری و کاهش مخاطرات و بحران‌ها و خروج کشور از شرایط فعلی می‌دانیم.

وی بر این اساس اضافه کرد: همه تلاش‌مان را خواهیم کرد تا ائتلاف اصلاح‌طلبان به صورت یکپارچه و با محوریت خاتمی به نتیجه برسد؛ چنانکه تا این مقطع هم بر اساس همین محورهای مشترک به نتیجه رسیده است.

منصوری تاکید کرد: طبیعتا هر قدر ائتلاف گسترده‌تر باشد به طوری که بتواند غالب احزاب اصلاح‌طلب را در بربگیرد، حضور مجدد اصلاح‌طلبان را در مراکز تصمیم‌گیری محتمل‌تر می‌کند و نتیجه‌ای که حاصل اصلاح‌طلبان می‌کند، اثرگذارتر خواهد بود.

«محمد سلامتی» دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب که در ستاد مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز عضویت دارد، هرگونه تصمیم در مورد مساله را تکذیب می‌کند و می‌گوید: ما هنوز هیچ تصمیمی در مورد سرلیست نگرفته‌ایم و هیچ بحث جدی در این مورد نشده، حتی لیست نیز هنوز مشخص نیست. جبهه اصلاحات که تعداد زیادی از احزاب را در برمی‌گیرد و این احزاب با هم ائتلاف کرده‌اند، لیستی که ارائه می‌دهند یک لیست واحد خواهد بود و اینکه چه کسی سرلیست باشد، تاکنون صحبتی در این مورد نشده و مهم این است که لیست واحد باشد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


سه آرزوی هاشمی برای انتخابات مجلس

چهارشنبه 86 آذر 28 ساعت 2:7 عصر
رییس مجلس خبرگان روز چهارشنبه طی سخنانی در جمع فعالان سیاسی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به بحث انتخابات مجلس هشتم گفت: آرزو می‌کنم فضای جامعه آن‌ چنان مطمئن باشد که همه بتوانیم در انتخابات تا جایی که قانون امکان می‌دهد، شرکت کنیم. هرچند ممکن است قانون نیاز به اصلاح داشته باشد اما اگر تنگ نظری نشود و بگذارند همه صاحبان افکار وارد میدان شوند، انتخابات افتخارآمیزی برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه «انتخابات با حضور و مشارکت جدی مردم از نیازهای اساسی کشور است»، تصریح کرد: راه تقویت نظام در مقابل دشمنان خارجی و جلوگیری از تفرقه در داخل، برگزاری انتخاباتی سالم و آزاد است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به این سؤالی مبنی بر اینکه « سردار به چه می‌ا‌ندیشی؟» گفت: در حال حاضر به انتخاباتی پرشور، سالم و آزاد می‌اندیشم و امیدوارم منتخبان مردم مردم وارد مجلس شوند و مجلسی نیرومند، مستقل، عاقل و رشید برای جامعه تشکیل شود. در شرایط فعلی بسیاری از کسانی که تاکنون به تعیین سرنوشت خود بی‌تفاوت بوده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات شرکت کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر فراهم شدن زمینه مشارکت بیشتر زنان در جامعه گفت: هم‌اکنون اگر فضای مشارکت زنان در برخی زمینه‌ها در جامعه فراهم نیست، آنها می‌توانند در فضاهای آموزشی و دانشگاهی مشارکت جدی داشته باشند. مخصوصا در دانشگاه آزاد باید بیشتر توان زنان را به کار برد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


کوچک‌ترین هارد دیسک جهان معرفی شد

چهارشنبه 86 آذر 28 ساعت 2:6 عصر
شرکت اینتل هارد دیسکی به اندازه ناخن انگشت که کوچک‌ترین درایو SSD جهان محسوب می‌شود، در ظرفیت‌های 2 و 4 گیگا بایتی را به نمایش می‌گذارد.
اندازه این هارد دیسک 12 میلی‌متر در ‌18 میلی‌متر در ‌8/1 میلی‌متر است و قرار است در آینده ظرفیت ‌16 گیگابایتی آن نیز به بازار می‌آید.

اینتل قصد دارد این تراشه‌ جدید را در دستگاه‌های اینترنتی قابل حمل به کار ببرد که معمولا به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارند.

این هارد دیسک کوچک که از سرعت خواندن ‌40 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ‌30 مگابایت بر ثانیه برخوردار است در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس به نمایش درخواهد آمد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


احمدی‌نژاد عوض شده

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 10:10 عصر

ساخت گفتاری ریاست محترم جمهور، در مصاحبه مطبوعاتی دو شب پیش، از یک تغییر مهم حکایت داشت.
احمدی‌نژاد، از زمان تبلیغات انتخاباتی تا همین چند ماه پیش، در هنگام سخن، در چهره یک عمل کننده مصمم ظاهر می‌شد که برای همه امور کشور، راه‌حل‌های فوری و قطعی دارد. راه حل‌هایی که به عقل دیگران نرسیده بود، و یا اگر هم رسیده بود به دلیل رویکردهای غلط و حتی منافع شخصی و گروهی به عمل درنمی‌آمد.
پیش از این، او در کانون صحنه سیاسی قرار داشت. هیچ مانعی برای حل معضلات نمی‌دید. دلیلی برای معطلی و بحث و فحص و جلسه وجود نداشت. تنها عزم و اراده لازم بود و قاطعیت.

او چنان مطمئن به کسب نتایج فوری بود، که چندان رغبتی برای مصاحبه تلویزیونی و امثالهم نداشت. براین باور بود که در نتیجه اقدامات سریع او، چنان صحنه کشور با تحولات رادیکال و درخشان مواجه خواهد شد که از زبان و سخن و ادعا فراتر خواهد رفت.
کسی را نیز در قد و قواره‌هایی نمی‌دید که بتواند در فرایند اقدامات اصلاحی او اختلالی ایجاد کند. او چنان با قوت سخن می‌گفت که مخاطب مطمئن می‌شد او همه موانع و افراد خاطی را برای تحقق اهداف بزرگ خود کنار خواهد زد.

مصاحبه دو شب پیش، به دو بخش اصلی تقسیم شده بود. بخش اول، به امور اقتصادی و مقوله گرانی‌ها اختصاص داشت: چاره‌ای نبود، اصولاً این مصاحبه برای توضیح گرانی‌ها ترتیب داده شده بود. مصاحبه کننده، اشکالاتی را که اقتصاددانان طی ماه‌های اخیر در نقد سیاست‌های او گفته و نوشته‌ بودند، طرح می‌کرد و از رئیس جمهور طلب پاسخ می‌کرد.
نکته جالب توجه عبارت از آن بود که تصویر پیشین به کلی عوض شده بود. در فضای سخنان احمدی‌نژاد در مصاحبه شب پیش در می‌یافتی که اولاً رئیس جمهور یکی از بازیگران و عناصر اثرگذار است. توصیه می‌کرد که باید در دشواری‌ها، بازیگران دیگر را نیز دید. گویی مخاطبان خود را آموزش می‌داد که سیاست صحنه تعامل بازیگران کثیر است، بنابراین همه انگشت‌های اتهام را نباید به یکسو متوجه کرد. علاوه براین، مشکلات کشور، ابعاد و ریشه‌های تاریخی دارد، نباید در ارزیابی سیاست‌ها سطحی اندیش بود و متوقع حل فوری امور بود. به علاوه بازیگران اختلال گری نیز وجود دارند که مانع از توفیق در عمل می‌شوند و رئیس جمهور به خلاف تصویر گذشته قادر به جلوگیری از اختلال آنها در عرصه عمل نیست.

اما مهم‌تر از همه، آن بود که او از آن چهره‌ای که به راه‌حل همه چیز پیشاپیش اندیشیده است، به رئیس یک بنیاد پژوهشی تبدیل شده بود که برای همه چیز کارگروه‌های پژوهشی به راه انداخته بود. این کارگروه‌ها برای حل مشکلات کشور، طرح‌های پژوهشی را به انجام رسانده‌اند. این بار به جای اطمینان از کارگزاران خود در عمل، به این طرح‌ها مطمئن بود. اطمینان داشت که طرح‌ها دقیق، علمی و همه زوایای امور را به دقت سنجیده‌اند و هیچ چیز از دایره دید این پژوهش‌ها پنهان نمانده است.
بنابراین به مخاطب خود اطمینان می‌داد که با اجرای این طرح‌های دقیق، مشکلات این بار به دقت حل خواهند شد.
اما معلوم نبود که اگر اینک او به انجام پژوهش‌ و تحقیق و کار کارشناسی روی آورده است، چرا در تحلیل معضلات اقتصادی، تنها یک بار با ذکر واژه غفلت تقصیر به گردن گرفت و در همه موارد مقصران را در این سو و آن سو جست.

نکته جالب توجه در چشم‌انداز روشنی که درصورت انجام طرح‌های تحقیقی عرضه می‌کرد، زمان بازدهی طرح‌ها بود. زمان بازدهی طرح‌ها، در زمانی بیش از مدت باقی مانده از ریاست جمهوری ایشان بود و به نحوی تلویحی، از ضرورت تداوم ریاست جمهوری برای چیدن میوه شیرین این برنامه‌ها حکایت داشت.
به هر حال این چهره رئیس جمهور با چهره پیشین متفاوت بود! بعید است که احمدی‌نژاد این چهره را پسندیده باشد.
البته حافظه خوب او در ذکر آمار و ارقامی که پشت سر هم عرضه می‌کرد و در پاسخ به هر طرح جزئی، به منزله یک دانای کل ظاهر می‌شد، جالب توجه بود. مخاطب را تا حدودی به یاد هاشمی رفسنجانی می‌انداخت. او نیز در گفتگوها همیشه آمار و ارقام ذکر می‌کرد و به منزله دانای کل امور ظاهر می‌شد.
این چهره نیز، چهره‌ای نبود که احمدی‌نژاد بپسندد، اگر چه او از ظرفیت‌های این نحوه وانمایی نیز به خوبی بهره برد.

اما آقای احمدی‌نژاد در بخش دوم سخنان خود، که در خصوص پرونده هسته‌ای بود، یکباره به همان لحن گذشته بازگشت. گویی این میدان همان میدانی بود که دوباره می‌توانست با همان چهره نخست، قاطع، تک و قهرمان، میاندار صحنه و فارغ از نقش بازیگران دیگر ظاهر شود. مستمسک خوبی بود تا نشان دهد که همه بازیگران دیگر، کج فهمی داشتند و نتوانستند در مقابل اراده مصمم و قاطعیت رئیس جمهور مانع تراشی کنند.

او حتی برگ برنده‌ مهمی نیز در این عرصه در کف داشت: اطلاع از اقدامات خائنانه‌ای که دیگران مرتکب شده‌اند. او به آنها گوشزد کرد که در موقع مقتضی، با افشای آن اطلاعات، آنها را رسوا خواهد کرد.
نیمه دوم سخن نشان می‌داد که او همچنان خواهان همان تصویر حماسی اولیه است. اینک در نتیجه خلل‌هایی که در صحنه پنهان شدنی نبود، از آن چهره حماسی فاصله گرفته بود، اما به نظر می‌رسد که نیازمند زمینه و عرصه‌ای است که بتواند سناریوی حماسی خود را به صحنه آورد.
کیف او صرفاً با آن چهره نخست برآوردنی است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اکثر روزنامه‌های روز سه‌شنبه چاپ تهران به نقد سخنان احمدی‌نژاد درباره گرانی و تورم پرداختند. این موضوع عمدتاً در مطبوعات اصلاح‌طلب مورد توجه قرار گرفت.

اعتماد ملی، اظهارات احمدی‌نژاد را چاپ کرد و نوشت: احمدی‌نژاد خطاب به منتقدان خود گفت: فکر نکنید یک احمدی‌نژاد مظلوم گیر آورده‌اید و می‌توانید به او فشار آورید. بنده از اینگونه اقدامات مطلع هستم و روزی آنها را منتشر خواهم کرد تا مردم بدانند این عده چگونه در برابر دولت رفتار کرده‌اند.

در سرمقاله این روزنامه هم آمده است: مصاحبه رئیس‌جمهور با شبکه ملی را در یک کلام می‌توان مصاحبه توجیه نام نهاد. علی‌رغم وعده‌های ایشان برای بیان علل اصلی ناکامی‌های اقتصادی، افزایش تورم و نقدینگی و ازدیاد فشار بر اقشار مختلف جامعه، آنچه که از مصاحبه ایشان عاید شد، به قول یکی از اصولگرایان مشهور، فرافکنی‌های آشکار و انداختن توپ در زمین مخالفان و منتقدان سیاست‌های اقتصادی و خارجی دولت خود بود. محمود احمدی‌نژاد در این میان هیچ سخنی در باب نقش خود و دولتش در نابسامانی‌های اخیر به خصوص در حوزه اقتصاد بیان نکرد. این انتظار از آنجا در جامعه رشد کرده و انتظار به حق هم به‌نظر می‌رسد که دولت نهم با شعار حل معضلات اقتصادی و بهبود سطح معیشت مردم به قدرت رسیده است، در حالی که هیچ دولتی پس از انقلاب اسلامی از نظر حمایت‌های حکومتی قابل مقایسه با دولت احمدی‌نژاد نبوده، ایشان همچنان منتقدان و معدود رسانه‌های مستقل را عامل ناکامی‌های خود می‌داند.

اعتمادملی می‌افزاید: طرفه آنکه منتقدان دولت نهم از متخصص‌ترین و منصف‌ترین منتقدان دولت‌های پس از انقلاب اسلامی هستند. به راستی اگر دولت فعلی منتقدانی مانند دولت‌های پیشین داشت چه می‌کرد؟ منتقدان دولت‌های قبلی عمدتاً از گروه‌های فشار، بی‌شناسنامه و نامشخص بودند، حاصل کار آنها اعمال فشارهای واقعی و بحران‌آفرین بود، اما رئیس‌جمهور باید خوشحال باشد که منتقدینی منصف و آگاه دارد و از نظرات آنها برای بهبود روش‌های خود می‌تواند استفاده نماید. از سوی دیگر دولت نهم بالاترین حجم حمایت رسانه‌ای را در داخل کشور دارد. حمایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی از دولت احمدی‌نژاد را مقایسه نمایید با عملکرد این رسانه در زمان دولت اصلاحات.

صدای عدالت نیز نوشته است: رئیس‌جمهور در گزارشی برای نخستین‌بار گرانی و تورم و کاهش ارزش پول کشور را پذیرفت و بر افزایش نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم تاکید کرد. وی شکست برنامه‌های اقتصادی دولت را تایید کرد و وعده داد که با کاستن از اندازه‌های دولت، کاهش نقدینگی و بالابردن بهای ارزهای خارجی، شرایط بهتری در اقتصاد ایجاد کند. گزارش رئیس دولت، درباره حساس‌ترین مساله جاری کشور از دید اقتصاددانان گرچه به علت پذیرش واقعیت‌هایی که از پذیرش آن سر باز زده می‌شد حرکت مثبتی می‌تواند بود، اما سرشار از تناقض‌ها و مسائل غیراقتصادی است که بخش‌های اصلی نامه‌های استادان اقتصاد دانشگاه‌ها را بدون اشاره به آنان و سابقه و ماخذ مباحث تایید می‌کند... به‌نظر می‌رسد پذیرش واقعیت‌های تلخ اقتصادی، بعد از آن ضرورت یافت که بانک مرکزی که مدیر تازه آن از آخرین فشارها برای کناره‌گیری مصون مانده [پس] از بارها تکذیب ناگزیر به پذیرش واقعیت‌ها شده بود.

اعتماد نوشت: بالاخره احمدی نژاد بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و به وجود گرانی و تورم اعتراف کرد؛ اعترافی دیرهنگام اما تا حدودی تسکین دهنده آلام اقتصادی مردم، چرا که تا پیش از این محمود احمدی نژاد به کلی منکر گرانی و تورم بود و حتی زمانی که اقتصاددانان برجسته کشور هشدار دادند با سیاست هایی که دولت احمدی نژاد در پیش گرفته است اقتصاد ایران به زودی گرفتار تورم، گرانی و رکود خواهد شد اما بلافاصله این شخص رئیس جمهور، اعضای دولت و تریبون های حامی احمدی نژاد بودند که فعال شدند و اتهام های زیادی را متوجه اقتصاددانان کردند؛ اتهاماتی که حتی تا مرز مجرم دانستن هشداردهندگان پیش رفت. اما اکنون یک سال پس از نوشتن آخرین نامه انتقادی اقتصاددانان این شخص رئیس جمهور بود که بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و برای اولین بار به گرانی و تورم اعتراف کرد؛ اعترافی که بلافاصله واکنش های زیادی را به دنبال داشت، چرا که احمدی نژاد به رغم اعتراف به وجود گرانی ها اما در عمل مسوولیت آن را نپذیرفت... احمدی نژاد فراموش کرد از نقش دولت هم حداقل به عنوان یکی از عوامل گرانی های اخیر یادی کند. اما نه تنها اینگونه نشد بلکه به اعتقاد احمدی نژاد دولت باعث شده تا تورم را که می توانست بیش از این باشد در این سطح حفظ کند. البته احمدی نژاد در شرایطی از موفقیت دولت در جلوگیری از تورم و گرانی بسیار بیشتر از آن چیزی که وجود دارد، سخن به میان آورد که او سال قبل در تلویزیون به مردم وعده داد؛ با سیاست هایی که دولت در عرصه اقتصاد اتخاذ کرده است، سال جاری را با تورم تک رقمی طی خواهیم کرد. احمدی نژاد در آن برنامه تک رقمی شدن تورم در سال 86 را خبر خوش اقتصادی برای مردم دانست.

آفتاب یزد نیز در سرمقاله خود نوشت: در مقابل ادعای رئیس‌جمهور گروهی از نمایندگان نیز وعده‌های نسنجیده و اقدامات ناهماهنگ بعضی از دستگاه‌های دولتی را عامل تشدید تورم می‌دانند. آنها برای اثبات ادعای خود، به هشدارهایی اشاره می‌کنند که در هنگام بررسی بودجه دو سال اخیر مطرح نموده‌اند. این یادآوری‌ها، ذره‌ای از مسوولیت قانونی، ‌اخلاقی و شرعی نمایندگان نمی‌کاهد، اما کنار هم قراردادن ادعاهای رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس، این نگرانی را ایجاد می‌کند که هر یک از دو طرف، تنها مایلند با سلب مسوولیت از خود، طرف مقابل را مسوول نابسامانی‌های اقتصادی جلوه دهند.

جهان صنعت نیز در سرمقاله خود نوشت: روح کلی گزارش رئیس‌جمهور بیشتر به علل تورم و گرانی اشاره دارد و کمتر به راهکار مبارزه با آن می‌پردازد که خود این وجود ضعف در مبارزه با گرانی را تداعی می‌کند. درست مثل اینکه پزشکی بر سر بالین پسربچه‌ای برود که از پشت بام افتاده است و به‌جای اینکه به مداوا بپردازد، بیشتر در این باره صحبت کند که نباید به لب بام رفت.

دنیای اقتصاد نیز نوشته است: تفاوت اصلی گزارش پریشب رئیس‌جمهوری با گزارش‌های پیشین در کاهش شدید اتکای وی به عوامل ماورایی و مافیایی تورم و توجه به علل اقتصادی و نیز اشتباهات دولت در این زمینه بود که گامی به جلو محسوب می‌شود، از همین زاویه ستودنی است؛ اما با توجه به این نکته ظریف که تحلیل‌های اشتباه از علل بروز مشکلات اقتصادی می‌تواند به اتخاذ تصمیمات اشتباه در حل این مشکلات منجر شود و با پیدایش دور باطلی از خروجی ناخواسته و تصمیمات اشتباه، اقتصاد کشور را در گرداب مشکلات بیشتر فرو ببرد؛ به نظر می‌رسد ارزیابی تحلیل‌های وی از علل تورم ضروری است.

تهران امروز در تیتر نخست خود اظهارات چند تن از مجلسیان را منعکس کرد. محمد خوش‌چهره گفت: آمارها نشان می‌دهد تسلط دولت به درآمدهای نفتی نسبت به گذشته به بیشترین حد رسیده است. دولت نهم معتقد است تمامی درآمدهای نفتی در اختیارش قرار ندارد در حالی که این نکته مساله جدیدی نیست.

عماد افروغ نیز گفته است: یادم نمی‌آید از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یا برنامه‌ریزی شده ایشان برای مهار گرانی نکته‌ای شنیده باشم. یک سری عوامل در رابطه با گرانی مطرح شد که البته ارتباط آنها به طور دقیق مشخص نشد. کارشناسان اقتصادی باید نظر دهند.

مصباحی مقدم هم یادآور شد: مسوولیت ایجاد رشد نقدینگی را دولت باید بپذیرد و نمی‌تواند این مسوولیت را به جای دیگری منتقل کند. بودجه ما بودجه تورمی است و متمم‌ها هم که در سال قبل چهار بار به مجلس ارائه شد تورم‌زا بودند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


کاکا مرد سال فوتبال جهان شد

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 9:54 عصر

«کاکا»، ستاره برزیلی آث‌میلان، دوشنبه شب به عنوان مرد سال فوتبال جهان برگزیده شد و بالاتر از «کریستیانو رونالدو» و «لیونل مسی» قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها از «زوریخ»، کاکا که پیش از این به عنوان مرد سال فوتبال اروپا برگزیده شده بود، این بار یک جایزه دیگر از مجله «ورد ساکر» دریافت کرد.

کاکا به باشگاه آث‌میلان ایتالیا کمک کرد در سال ? ????? قهرمان اروپا و همچنین جام باشگاه‌های جهان و سوپرجام اروپا شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


غیبت احمدی‌نژاد در برائت از مشرکین

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 9:54 عصر
زائران ایرانی درصحرای عرفات در حالی که لباس‌های احرام سفید رنگ به تن داشتند از ابتدای صبح امروز ( روز عرفه) در قالب کاروان‌های منظم به سوی چادرهای بعثه رهبری که با تابلوی بزرگی منقش به پرچم جمهوری اسلامی ایران از سایر چادرها متمایز شده بود، حرکت کردند. در مراسم برائت از مشرکین زائران در حالی که صدها پرچم کوچک و بزرگ با نوشتارهای فارسی ، انگلیس و عربی "مرگ بر اسرائیل" ، "مرگ بر آمریکا" و "یا ایها المسلمون اتحدو اتحدو" در دست داشتند وارد چادرهای بعثه مقام معظم رهبری شدند و در جایگاه‌های خود قرار گرفتند.
در بین زائران شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکین حضور جانبازان انقلاب اسلامی که در صفوف اولیه جمعیت حضور داشتند، شکوه خاصی به مراسم برائت از مشرکین داده بود.

براساس این گزارش ، دکتر محمود احمدی نژاد که امسال در مراسم حج تمتع حضور دارد از مکه به طرف عرفات حرکت کردد تا در مراسم برائت از مشرکین حضور یاند ، اما به علت ترافیک شدید به این مراسم نرسید.

در بین زائران شرکت‌کننده در مراسم برخی از زائران خارجی که در صحرای عرفات حضور داشتند، نیز مشاهده می‌شد.

ده‌ها بلند گو مراسم برائت از مشرکین را در محوطه صحرای عرفات پخش می کرد و زائران از طریق بلندگوها مراسم را دنبال می‌کردند.

زنان ایرانی نیز در حالی که چادرهای سفید احرام به تن داشتند بطور گسترده در این مراسم شرکت کرده بودند.

پیام مقام معظم رهبری از قبل به یازده زبان مختلف ترجمه و تکثیر و همزمان در کاروان‌های مختلف خارجی بین زائران خارجی توزیع شد و برای روسای بعثه‌های شرکت‌کننده در مراسم حج امسال ارسال گردید و رسانه‌های همگانی خارجی نیز از جمله دریافت‌کنندگان پیام رهبری بودند .

برنامه برائت از مشرکین زائران ایرانی بطور مستقیم از شبکه‌های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی ایران برای مخاطبان خارجی پخش شد و همزمان با برگزاری این مراسم بالگردهای عربستان سعودی بطور مستمر بر فراز محل برگزاری مراسم و آسمان عرفات پرواز می‌کردند.

زائران ایرانی و خارجی شرکت‌ کننده در مراسم با ده‌ها دستگاه دوربین عکاسی و فیلمبرداری از صحنه‌های زیبای این مراسم عکس و فیلم تهیه کردند.

حجت الاسلام ری شهری نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی از استقبال گسترده حجاج بیت الله الحرام در مراسم برائت از مشرکین تشکر کرد.

در مراسم امروز اعضای بعثه ، مراجع تقلید ، شخصیت‌هایی از بعثه کشورهای خارجی ، قائم مقام وزیر خارجه ، رئیس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان نیز شرکت داشتند.

جایگاه برگزاری مراسم به طرز با شکوهی از شب قبل توسط نیروهای اجرایی بعثه مقام معظم رهبری زیر صدها چادر نصب شده در صحرای عرفات آماده شده بود.

تصویر بزرگی با نقش قدس شریف و شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل تزیین شده بود که خبرنگاران از آنها عکس و فیلم می‌گرفتند.

در مراسم برائت از مشرکان ، جمعی از زایران کشورهای اسلامی نیز در کنار زایران ایرانی شرکت داشتند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


فراخوان رئیس‌جمهور به مجلس

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 9:53 عصر
سخنگوی فراکسیون حزب‌الله گفت: با توجه به اظهارات اخیر ‌رئیس‌جمهور درباره علت گرانی‌ها، فضای مجلس برای فراخوانی او به مجلس برای پاسخگویی به ابهامات و اشتباهاتی که به آن اعتراف کرده، فراهم است.
حجت‌الاسلام علی عسکری، نماینده مشهد سخنگوی فراکسیون حزب‌الله و نماینده مشهد در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هنگامی که فضا تلطیف شده و شرایط سیاسی تلقی نشود، باید ‌رئیس‌جمهور در یک جلسه غیر علنی و غیر رسمی پاسخگوی ابهامات و سئوالات باشد.

عسکری ادامه داد: این موضوع که ‌رئیس‌جمهور در اظهارات خود اشتباهات را پذیرفتند، خوب است، ولی مجلس برای انجام بعد نظارتی خود باید از ‌رئیس‌جمهور درباره این اشتباهات توضیح بخواهد.

وی گفت: چندی پیش، اعلمی طرح سؤال را از ‌رئیس‌جمهور دنبال می‌کرد، ولی ما با آن مخالف بودیم و برای پس گرفتن امضای نمایندگان تلاش کردیم، ولی هم‌اکنون بحث حاکمیتی و نظام که ما آن را از جانمان بهتر دوست داریم، مطرح است.

نماینده مشهد همچنین گفت: نارضایتی فزاینده مردم در موضوعایت نظیر تورم و بنزین، قدرت دفاعی ما را در برابر دشمن کاهش می‌دهد.
وی یادآور شد: اصولگرایی این است که ما سیاسی نباشیم و در انجام وظیفه نیز تعارف نکنیم و بدون رعایت حال اشخاص به مسائل نظام توجه کنیم.

سخنگوی فراکسیون حزب‌الله با اشاره به بررسی مسائل و مشکلات مربوط به سهمیه بندی بنزین در جلسه امروز مجلس ادامه داد: بنا بر قانون بودجه سال 86 کشور باید قیمت محصولات پتروشیمی از اول خرداد آزاد شود، اما شش ماه از آن تاریخ گذشته و دولت آن را اجرا نکرده است و در این موضوع بین هشتصد تا هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می‌شود.

عسکری خاطرنشان کرد: اگر کمیسیون از توضیحات وزیر نفت قانع نشد، وقتی ‌رئیس‌جمهور از مکه بازگشت، می‌خواهیم تا در جلسه غیر علنی و غیر رسمی به پرسش‌هایی از جمله همین موضوع آزاد نشدن قیمت محصولات پتروشیمی پاسخ دهد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


سخنان محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، تذکرات پیایی چند تن از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.
اسماعیل گرامی مقدم نماینده بجنورد در جلسه علنی امروز در تذکری آئین نامه ای گفت: شما امروز از بخش هایی از صحبت های رئیس جمهوری در مصاحبه تلویزیونی یکشنبه شب که در دو مرحله مجلس را مورد خطاب قرار داده بود ، به جای دفاع از اقتدار و جایگاه و مصوبات مجلس، از وی دفاع و تشکر کردید، هر چند بخش هایی از سخنان رئیس جمهور قابل تقدیر است، اما این مجلس بود که در مسائل اقتصادی بیماری هلندی افزایش نقدینگی را مطرح کرد.

در این هنگام باهنر سخنان گرامی مقدم را قطع کرد و گفت: من به عنوان رئیس جلسه حق داشتم و از آن استفاده کردم. کسانی که دقت کردند، متوجه شدند که من چه گفته ام و موضع بنده چیست، حال اگر شما به صحبت های من اشکال می گیرید که خلاف قانون اساسی یا آئین نامه داخلی مجلس بوده تذکر دهید.

نایب رئیس اول مجلس تاکید کرد: اینکه سخنان من خوب و متین نبوده و قصور داشته را قبول دارم، هرگز مدعی نیستم که خطیب ماهری هستیم.

گرامی مقدم نیز در پاسخ به این سخنان باهنر گفت: اگر بخواهیم جایگاه مجلس حفظ شود، رئیس مجلس و هیئت رئیسه نباید از توهین یا افترا دفاع کنند اما شما از سخنان رئیس جمهوری حمایت و دفاع می کنید.

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس افزود: رئیس جمهوری در سخنان خود به صراحت اعلام کرد که می خواسته تورم را کاهش و وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد اما مجلس این اجازه را به ما نداد.

گرامی مقدم خطاب به باهنر ادامه داد: شما نباید از این سخنان دفاع کنید بلکه باید دلایل کارشناسی مجلس را ذکر کنید تا این شائبه رفع شود.

محمد هادی ربانی نماینده شیراز نیز از دیگر درخواست کنندگان برای تذکر بود که نایب رئیس مجلس به وی اجازه نداد که در مورد اظهارات رئیس جمهور و سخنان باهنر تذکر دهد که ربانی نیز اعلام کرد بنده از تذکر قسمت اول خود صرف نظر می کنم و به قسمت دوم خود می پردازم.

محمد خوش چهره نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در انتقاد به سخنان امروز باهنر در تذکری آئین نامه‌ای گفت: اینکه جنابعالی به عنوان رئیس جلسه تلاش می کنید فضا را تلطیف کنید و متعاقبا در سطح جامعه هم تشنجات را کاهش دهید با ارزش است.

وی افزود: یعنی اینکه حتی اگر یکی از قوای سه گانه دچار اشتباه شد، با بزرگنمایی ممکن است آن آثار مثبت را که می خواهیم بدست نیاوریم و باید عقلانی برخورد کرد و فضا را تلطیف کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما از دیروز در محافل آکادمیک و دانشگاهی مخاطب قرار گرفته ایم و اینکه چون مجلس راس امور است، ظاهرا در راس کل اشتباهات، به ویژه اختلالاتی که در مباحث اقتصادی وجود دارد، نیز قرار گرفته است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: لذا انتظار می رود بفرمایید آیا رئیس جلسه انتقاداتی را که در مباحث مسکن و امور معیشتی مردم با واژه های شجاعانه، قاطعانه مطرح شد، می پذیرد و می‌گوید مجلس راس کل اشتباهات بوده است؟

این عضو ارشد اصولگرایان مستقل افزود: این در حالی است که سخنان رئیس جمهور تایید می کند که مجلس غفلت رفتاری داشته و خیلی از اشتباهات را انجام داده است.

ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس نیز از دیگر تذکر دهندگان به باهنر بود.

وی گفت: امروز روز برائت از مشرکین است روزی است که امام و رهبر معظم انقلاب نسبت به آن تاکید فوق العاده داشته و دارند و رئیس جمهور در صحرای منی و عرفات حضور دارند .

نماینده اهواز ادامه داد: امروز فریاد برائت سرداده می شود و انتظار داشتیم بر اساس ماده 107 قانون اساسی و آئین نامه داخلی جنابعالی اشاره ای به این روز در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی داشته باشید.

این نماینده مجلس یادآور شد: متاسفانه این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پادشاه عربستان دختر القطیف را عفو کرد

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 9:50 عصر
پادشاه عربستان یک دختر قربانی تجاوز جنسی را که به حبس و تحمل 200 ضربه شلاق محکوم شده بود، عفو کرد.

به گزارش روزنامه سعودی "الجزیره"، پرونده این دختر جنجال بسیاری را به راه انداخته بود به طوری که کاخ سفید در اقدامی نادر نسبت به رای صادره توسط یکی از هم پیمانان خاورمیانه ای خود درباره این زن ابراز شگفتی کرد و کانادا از آن به عنوان نوعی بربریت نام برد.

"عبدالله بن محمد الشیخ" وزیر دادگستری عربستان سعودی در گفتگو با روزنامه "الجزیره" خاطر نشان کرد: حکم عفو "ملک عبدالله" به معنای تردید وی نسبت به سیستم قضایی عربستان نیست، بلکه وی تنها به نفع مردم کشورش چنین اقدامی را انجام داده است.

وی افزود: پادشاه همواره بر تخفیف آلام مردم نظر دارد و زمانی که وی مطمئن شده که چنین احکامی تاثیرات روانی بر مجرمین باقی می گذارد، نسبت به منصفانه بودن حکم اطمینان کسب کرده است.

قربانی این پرونده که به "دختر القطیف" مشهور شده است، سال گذشته زمانی که با یکی از هم کلاسی های مذکر خود در اتومبیلی تنها رویت شد، توسط چند مرد مورد حمله و تعرض قرار گرفت.

وی که در زمان تعرض 19 سال سن داشت به اتهام "حضور داشتن با مردی غربیه در داخل یک خودرو" به حبس و تحمل 200 ضربه شلاق محکوم شد.

"جورج بوش" رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز خشم نسبت به رای صادره در مورد این دختر گفت: اگر این دختر، یکی از دختران خود پادشاه عربستان بود، وی با این مورد چگونه برخورد می کرد؟ با این حال بوش نظر خود را مستقیما با پادشاه سعودی در میان نگذاشته است.

"الشیخ" به روزنامه "الجزیره" گفت: پادشاه تنها مقامی است که می تواند حکم عفو را صادر کند و او این کار را علیرغم نظر کابینه سعودی مبنی بر منصفانه و درست بودن سیستم قضایی عربستان انجام داد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2   3   4   5   >>   >