سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مجلس هشتم چند صدایی شد

چهارشنبه 86 اسفند 29 ساعت 4:0 عصر
نتایج اولیه انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور نشان داد که بازی بزرگان به هم خورد و مجلس چند صدا شکل گرفته است، سید مصطفی تاج‌زاده رئیس ستاد انتخابات مجلس هشتم جبهه مشارکت ایران اسلامی در گفت‌گو یی ضمن اعلام مطلب فوق به ارزیابی نتایج اولیه انتخابات مجلس هشتم پرداخت.

وی گفت: انتخابات مجلس هشتم از زاویه‌های گوناگونی قابل تأمل است و باید مورد ارزیابی همه جانبه قرار گیرد. با اینکه این انتخابات غیر رقابتی بود و ائتلاف اصلاح‌طلبان تنها توانست 102 نامزد برای 260 کرسی معرفی کند و با وجود غیر عادلانه بودن انتخابات و بسیج امکانات لشگری و کشوری به سود یک جناح یا حتی بهتر بگویم به سود یک فهرست اصولگرا ، انتخابات نتایج مورد نظر کانون قدرت را برآورده نکرد و مردم در مجموع با رأی آگاهانه خویش نه تنها اجازه ندادند مجلس تک‌صدا شود و در نتیجه سکوتی قبرستانی جامعه را فراگیرد، بلکه حمایت خود را از نامزدهای اصلاح طلب یا مستقل اعلام کردند و عملاً مجلس چند صدایی را شکل دادند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی با اشاره به مهندسی انتخابات به منظور در اختیار قرار گرفتن اکثریت کرسی‌های مجلس هشتم توسط اصولگرایان قبل از برگزاری انتخابات 24 اسفند، یادآور شد که اولاً اصولگرایان به رغم داشتن اکثریت کرسی‌ها که با همه تمهیدات غیر قانونی کمتر از دو سوم مجلس شده است، دارای اختلافات زیادی هستند و به نظر من در سال آینده به ویژه در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، اختلافات آنان به اوج خود می‌رسد. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان توانستند به رغم موانع بی‌شمار اقلیتی قدرتمندتر از اقلیت مجلس هفتم را، در مجلس هشتم البته با رأی مردم تشکیل دهند. وی افزود بیش از 60 نامزد مستقل که اکثراً متمایل به اصلاح‌طلبان هستند نیز در این انتخابات در مرحله اول به پیروزی رسیدند. جالب آنکه با همه حمایت‌هایی که کلیه ارکان نظام از یک فهرست انتخاباتی صورت دادند. نامزدهای آن حزب تنها در 60 کرسی در مرحله اول رأی آوردند (به استثنای تهران) بنابراین حزب غیر رسمی مورد تأیید ارکان نظام نه تنها قادر خواهند بود فراکسیون اقلیت که کمتر از نیمی از کرسی‌های مجلس را تشکیل دهد و این شکست بزرگی برای آن‌ها بود به نظر وی در مجموع ترکیب مجلس هشتم، وضعیتی بین مجلس پنجم و مجلس هفتم پیدا کرده است. تاج‌زاده تأکید کرد به این ترتیب هدف اولیه و اصلی اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات محقق شد و مجلسی چند صدایی شکل گرفت که به دلیل غیر رقابتی بودن 160 کرسی از 290 کرسی، اکثریت کرسی‌ها در اختیار اصولگرایان از طیف‌های گوناگون قرار گرفته است. به همین دلیل مسئولیت معضلات ملی از جمله گرا‌نی، تورم، بیکاری، رشد بزه‌های اجتماعی و همچنین تداوم تحریم‌های بین‌المللی علیه ملت ایران در سال‌های آینده به عهده اصولگرایان است.

سرپرست وزارت کشور در دولت اصلاحات با اشاره به ترکیب آرای شهروندان در سراسر کشور گفت چنانچه نامزدهای مشهور اصلاح‌طلب رد صلاحیت نمی‌شدند و امکان رقابت برای 290 کرسی برای ما فراهم بود، اصلاح‌طلبان و نامزدهای مستقل با اتکال به خداوند و اتکای به مردم قادر بودند اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس هشتم را فتح کنند ولی رد‌صلاحیت‌های فله‌ای و غیر قانونی مانع حضور چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب به عنوان نامزد انتخابات شد و ما از رقابت در 160 کرسی محروم شدیم. به علاوه قوای لشکری و کشوری به سود یک فهرست بسیج شدند. با وجود این به دلیل هوشیاری مردم، بازی خطرناکی که یکدست کردن و مجلس و در نتیجه تحمیل تکصدایی به جامعه بود، با شکست مواجه شد و مردم ثابت کردند که اجازه نمی دهند هیچ فردی و مقامی حتی با استفاده از تمام ظرفیت‌های حکومتی بتواند نظام تک حزبی یا تک صدایی در ایران حاکم یا اصلاح‌طلبان را حذف کند.

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


بازشماری آراء تهران

چهارشنبه 86 اسفند 29 ساعت 1:54 عصر

سید محمد خاتمی و مهدی کروبی طی نامه‌ای مشترک به شورای نگهبان خواستار بازشماری آراأ تهران شدند. در این نامه که متن کامل آن در پی می‌آید به شائبه‌هایی که پیرامون نتایج انتخابات تهران به وجود آمده از شورای نگهبان خواسته شده است که برای ممانعت از تضییق حقوق نامزدهای انتخابات و رأی‌دهندگان صندوق های تهران بازشماری شده و یا آراء چهره‌های شاخص فهرست‌های انتخاباتی به تفکیک هر صندوق استخراج و اعلام شود.
متن نامه مشترک مهدی کروبی وسید محمد خاتمی بدین شرح است:

حضرات محترم اعضای شورای نگهبان قانون اساسی

با سلام

اینک که کار مرحله نخست انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی پایان یافته است و به امید آنکه مجلس مذبور بتواند در مسیر اهداف والای انقلاب وتامین مصالح ملت وخواست مردم بزرگوار ی که در واقع ولی نعمت مسولان هستندوظایف خود را به انجام برسانندوبا توجه به جایگاه ومسولیت شورای نگهبان که از جمله در مقام نظارت باید پاسدار رای مردم ومانع دست اندازی ناروا از سوی مراکز قدرت در آرا مردم و تامین سلامت انتخابات باشد ، تذکر نکاتی را لازم می دانیم :

در مورد نتایج انتخابات در تهران نگرانی هایی وجود داردکه اگر رفع نشودمطمئنا به زیان نظام و جامعه خواهد بود.صرفنظر از تنگناهایی که برای نمایندگان نامزدان برای حضور در صندوق ها وجودداشت ، آنچه از گزارش های متعددچه از سوی معدود نمایندگان حاضردر رای گیری و شمارش آرا وچه از منابع موثق دیگر [نشان می دهدکه]نتایج اعلام شده تناسبی با آرا ریخته شده درصندوقها ندارد، اگر این شائبه مرتفع نشود پیش و بیش از هر چیز نظام که حاصل خون شهیدان و حضور واراده مردم با هدایت ممتاز امام(ره) است ،زیان خواهد دید .
علی الهذا به عنوان کسانی که برای پرشورشدن انتخابات وحضور نمایندگان شایسته، مشوق نیروهای ارزنده برای حضور و نیز دعوت کننده مردم به شرکت فعال بودیم و طبعا انتظار دفاع از حق کسانی که در معرض رای قرار گرفته اند ونیز در رای دادن شرکت کرده اند از ما فراوانندوبرای اینکه خدای نخواسته حق نامزدان و با لاتر از آن حق مردمی که میزان رای آنها است ،ضایع نشود وبرای رفع شائبه از سلامت انتخابات در تهران در خواست می کنیم آرا تهران و اگر میسر نباشد صندوق هایی از میان صندوقها که بطور تصادفی انتخاب و با حضور نمایندگان یا نماینده مورد قبول نماینده شرکت کننده در انتخابات که نامشان اعلام شده است ، مورد بازشماری قرار گیرد .

همچنین میزان شرکت کننده و آرا ماخوذه در هر صندوق و تعداد آراحداقل 5 نفر از دوستان جناح مقابل و5 نفر از دوستانی که در لیست های دیگر به عنوان نامزد حضور داشته اند ، به تفکیک هر صندوق ارائه شودتا اگر اشکالی بوده است مرتفع شودوهمگی با اطمینان خاطر بتوانیم از سلامت انتخابات دفاع کنیم

با احترام

مهدی کروبی - سید محمد خاتمی


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


در پی تعلل وزارت کشور در اعلام نتایج شمارش آرا در تهران و شایعه دخل و تصرف در انتخابات به نفع یک جریان سیاسی خاص نامزدهای ائتلاف اصلا طلبان در تهران با حضور در ستاد انتخابات کشور خواهان اظلاع از نتایج واقعی شمارش آرا شدند. خبرهای تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ گفت: طبق گزارشاتی که تا این لحظه به ما رسیده است 17 نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب از رقیب پیشی گرفته و شانس پیروزی در انتخابات را دارند.
حسین مرعشی  گفت: در مرحله اول به احتمال زیاد 17 نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب در تهران به مجلس می‌روند.
رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با ابراز خشنودی از اخباری که به گفته لحظه‌به‌لحظه از پای صندوق‌های رأی می‌رسد، گفت: نسبت به نتیجه انتخابات خوشبین هستیم.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اصولگریان در 15 درصد حوزه ها پیروز شده اند

شنبه 86 اسفند 25 ساعت 10:18 عصر
رئیس ستاد انتخابات کشور در دولت اصلاحات گفت :  با توجه به اینکه 160 کرسی غیررقابتی و نمایندگان آنها از پیش‌ تعیین گردیده‌اند، اعلام وزیر کشور درباره پیروزی 70 درصدی اصولگرایان ثابت می‌کند که آنها خود را وزیر اصولگرایان می‌دانند نه وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران.
سیدمصطفی تاج‌زاده خاطرنشان کرد: اینکه وزیر کشور پیروزی 70 درصدی اصولگرایان را اعلام می‌کند، 55 درصد کرسی‌های از پیش تعیین شده را نیز باید  از این میزان کم کرد . بنابراین اصولگرایان در 15 درصد حوزه‌ها به پیروزی دست یافته‌اند آن هم در حوزه‌هایی که مشهورترین رقبای آنها رد صلاحیت شده‌اند.
وی افزود: در حقیقت مجلس هشتم مانند مجلس هفتم به دو بخش مجلس سنا و مجلس شورای ملی تقسیم می‌شود که تعداد نمایندگان مجلس سنا 160 نفر با کرسی‌های غیررقابتی و مجلس شورای ملی با 130 نفر و قابل رقابت است و فقط پیروزی در این 130 کرسی به معنای پیروزی یک جناح است و اصلاح‌طلبان نیمی از این کرسی‌ها را یا در مرحله اول فتح کرده و یا در مرحله دوم به دست خواهند آورد. با وجود آنکه مشهورترین نامزدهایشان در اکثریت حوزه‌ها رد صلاحیت شده‌اند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور در دولت اصلاحات گفت: دولت نهم که مانند همیشه معتقد به اول بودن است اینبار نیز در نقض بی‌طرفی انتخابات نشان داد که در رتبه اول قرار دارد.
محممود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت بهارستان ایران، با اشاره به این گفته وزیر کشور که 70 درصد از پیروزی انتخابات از آن اصولگرایان است ادامه داد: به مجموع مواضعی که تاکنون از سوی وزارت کشورگرفته شده از ورود نظامیان تا انتصاب هیات‌های اجرایی و نظارت و موضع‌گیری اخیر وزیر کشوردرخصوص پیروزی 70 درصد از اصول‌گرایان حکایت از آن دارد که این حضرات معلوم نیست به چه دلیل در اعلام پیروزی اصولگرایان عجله دارند.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که امکان رقابت در دو سوم کرسی‌ها از اصلاح طلبان گرفته شد و در عین حال نیروهای مستقل زیادی وارد شدند به نظر می‌رسدنگرانی‌های مسوولین امراجازه نمی‌دهد    که بی‌طرف باشند.
میرلوحی موضع گیری اخیر وزیر کشور را در خصوص پیروزی70درصدی اصول‌گرایان جوازی برای تخلف بیشتر در انتخابات خواند وگفت:این موضع گیری در واقع دنباله‌ی اقداماتی است که بی‌طرفی را نقض می کندو نشان می‌دهد که نوعی جابجایی بین احزاب و وزارت کشور اتفاق افتاده است.
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور در دولت اصلاحات  با تاکید براینکه پیام وزیر کشور این مفهوم را می‌رساند که منتظر نتیجه مثبتی از انتخابات نباشید گفت:وقتی رییس ستاد انتخابات از نظامیان  انتخاب می شود و یا فرمانده‌ی کل قوا علیه اصلاح طلبان موضع‌گیری می‌کند یعنی قانون به صراحت زیر پا گذاشته می‌شود.  

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


شایعه مهندسی انتخابات در تهران

شنبه 86 اسفند 25 ساعت 10:9 عصر
رخی شایعات درباره ایجاد تغییر در ترکیب نامزدهای اصلاح‌طلب در تهران که حائز اکثریت آرا شده‌اند، نگرانی‌هایی را میان نامزدها و هوادارانشان پدید آورده است.
به گزارش بهارستان ایران، در حالی که گفته می‌شد در مرحله اول انتخاب 20 نفر از نامزدها در تهران به مجلس راه یافته‌اند که قریب نیمی از آنان نامزدهای فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان هستند. برخی شایعات مبنی بر مهندسی انتخابات و قرار دادن نام برخی افراد به جای نامزدهای ائتلاف اصلاح‌طلبان نگرانی‌های جدی را در میان محافل اصلاح‌طلب دامن زده است.
این شایعات در حالی قوت می‌گیرد که گفته می‌شود وزارت کشور با توجه به شمارش رایانه‌ای آرا تا صبح امروز از نتایج کلی انتخابات تهران برآورد روشنی داشته اما عدم اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات و همچنین محدود کردن دسترسی اطلاعات به افراد خاص و انگشت‌شمار در ستاد انتخابات بر دامنه این نگرانی‌ها افزوده است.
یک منبع آگاه در این‌باره به خبرنگار بهارستان ایران گفت: در برخی محافل این شایعه مطرح است که برخی‌ها در تدارکند تا برخی نامزدها از فهرست‌های دیگر را جایگزین نامزدهای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نمایند.
به گفته این منبع آگاه، ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با توجه به نوع بینش وزیر کشور، امیدواراست تا وی مانع تبدیل این شایعات به حقیقت شود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اسامی اصلاح طلبان پیروز در شهرهای مختلف

شنبه 86 اسفند 25 ساعت 6:0 عصر
براساس گزارش‌ها تاکنون در شهر‌های رفسنجان(حسین هاشمیان)، شهر بابک(جعفر رضازاده)، جیرفت(اسلام‌پناه)، زرند(دکتر حسین امیری خانمکانی)، کرمانشاه، پاوه، الیگودرز، ساری(یوسف نژاد)، بابل(محسن نریمان)، خمین(مقیمی)، بندرعباس، نهاوند، اردکان، یزد، ساوجبلاق، مرند، تبریز، اردبیل، خلخال، دشستان، دشتی، شهرکرد، لردگان، بجنورد، نیشابور، دره گز، زنجان، سمنان، زاهدان(پیمان فروزش)، کازرون، قزوین(قدرت الله علیخانی)، تاکستان(امیر طاهرخانی)، مریوان(اقبال محمدی )، کاشمر(محمدعلی خباز)، رامیان(غلامعلی کوهساری)، کنگاور، ‌خواف و رشتخوار، داراب، بیجار و نطنز اصلاح طلبان توانسته‌اند تاکنون در مرحله اول به مجلس هشتم راه یابند.
براساس همین گزارش‌ها در حوزه های همدان، قصر شیرین، ملایر، نوشهر و چالوس(دکتر محسنی)، بروجرد، گرگان، کرمان، نیشابور(یک نماینده)، مهران، کرمانشاه، آبادان(کعبی)، قوچان و سراب(هر دو نامزد در مرحله دوم از اصلاح طلبان) به مرحله دوم راه یافته اند.

در برخی حوزه‌ها نیز برخی اصلاح طلبان رای آورده اند که جزو لیست ائتلاف اصلاح طلبان نبوده‌اند که شامل جیرفت، نطنز، خدابنده و تویسرکان می‌شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


نتایج انتخابات

شنبه 86 اسفند 25 ساعت 5:0 عصر
پیروزی اصلاح طلبان قطعی بنظر میرسد. علیرغم تکنیکهای رقابتی خاصی که اصولگرایان در پیش گرفتند: یکپارچگی سیستم اجرا و نظارت حکومتی? رد صلاحیتهای گسترده? تبلیغات رسانه ای  دولتی در نشریات دولتی و رسانه ملی? حمایت کلیه حامیان آقای احمدی نژاد و جریانات اصولگرا و خلاصه همه ی بضاعت اصولگرایی در کشور پشت فهرست اصولگرایان قرار گرفت و اینک نتیجه آن را می بینیم.
آمار واجدید شرکت حدود ?? میلیون نفر اعلام شده است که بعضی آمارهای اعلامی نیز عدد ?? میلیون را اعلام میکنند. ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملی دو جریان اصلی اصلاح طلبی هستند.
اما پیش بینی:
?. حدود ?? میلیون نفر شرکت در انتخابات
?. ?? درصد کرسی های مجلس در مراکزی که دو جریان اصلی اصلاح طلبان یعنی ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملی کاندیدای مشترک دارند به اصلاح طلبان میرسد.
?. در مناطقی که اصلاح طلبان کاندیدا ندارند با کاهش شدید آراء? انتخابات مجلس شکل مخالفت و قهر میگیرد و اکثریت با عدم حضور نارضایتی خود را اعلام میکنند.

اما از نظر تعداد نماینده در مجلس هشتم:
تعداد اصلاح طلبان در مجلس هشتم (چهل نفر) نسبت به مجلس هفتم حداقل رشد صد در صدی خواهد داشت و تحقق اکثریت نسبی یکصد و بیست نفر اصلاح طلب و ?? نفر غیر حامی آقای احمدی نژاد حداقل تصور منطقی از انتخاباتی با شرایط موجود است.
البته باید توجه داشت که این نتایج با یکپارچه شدن همه ارکان قدرت در دست اصولگرایان و حمایت همه جانبه آنان و اتفاقات بزرگ و بی سابقه ای که اتفاق افتاده است? شکست بزرگ اصولگرایان خواهد بود.
بنابر این همچنان میتوان امیدوار بود که اکثریتی ??? تا دویست نماینده اصلاح طلب و مستقل در مجلس داشته باشیم و این با توجه به همه مقدوراتی که اصولگرایان بکار گرفته اند یک معنی بزرگ میدهد.
خدا این ملت را خیلی دوست دارد.
ضمنا خانم اعظم سقطی  همسر بنده نیز شانس زیادی برای انتخاب شدن ندارد و علت آن هم این است که رقابت اصلی در تهران بین فهرست ائتلاف اصلاح طلبان و فهرست اصولگرایان بود. گرچه ?? کاندیدای فهرست حزب اعتماد ملی و ائتلاف اصلاح طلبان مشترک بود ولی سرکار خانم اعظم سقطی در بین این ?? نفر نبودند.
?? کاندیدای مشترک این دو حزب قاعدتا باید به مجلس راه پیدا کنند. البته اگر تعداد زیادی به دور دوم انتخابات بروند شاید پیروزی بزرگتری نصیب اصلاح طلبان شود.
نکته:
شرایط همچنان دوم خردادی است. هر چند همیشه حق انتخاب برای همه از صدر تا ذیل وجود دارد.
تیتر امروز اعتماد ملی:
هشدار هاشمی رفسنجانی به مجریان و ناظران انتخابات برای دقت در شمارش آرا:
آبروی نظام در همین دو روز شکل می گیرد

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


هاشم زاده هریسی به خبرگان راه یافت

شنبه 86 اسفند 25 ساعت 3:19 عصر
حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، روحانی اصلاح‌طلب از سوی مردم استان آذربایجان شرقی به عنوان نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان تعیین شد.
هاشم هاشم زاده هریسی در بیشتر حوزه های انتخابیه استان با کسب بیشترین آرا به عنوان نماینده مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری تعیین و به این مجلس راه می‌یابد.
براساس این گزارش ، هاشم هاشم زاده هریسی پیش از این نیز در دوره‌های قبلی به عنوان نماینده مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


   1   2   3   4   5   >>   >