سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

دنیای وحشت سلمان رشدی

پنج شنبه 86 خرداد 31 ساعت 12:45 صبح

با اقدام ناشیانه ملکه 81 ساله انگلیس و اعطای لقب «شوالیه» به سلمان رشدی مرتد که موجب تحریک شدید احساسات مسلمانان جهان شد، این نویسنده هندی‌الاصل که با گذشت بیست سال از فتوای امام خمینی(ره) مبنی بر اعدام وی، آرام آرام خود را در مجامع آفتابی می‌کرد، بار دیگر به دنیای پر از وحشت برگشته و در انتظار اعدام است؛ به ویژه که اکنون باردیگر جوایز جدیدی برای اعدام وی تعیین شده و عده‌ای برای به هلاکت رساندن او، اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته یی از «دیلی‌تلگراف»، بحران دیپلماتیک ایجاد شده در مورد اعطای لقب شوالیه به «سلمان رشدی» پس از احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه ایران، بسیار عمیق‌تر شده است.
در این دیدار، ابراهیم رحیم‌پور، نماینده وزیر امور خارجه ایران به «جفری آدامز»، سفیر انگلیس گفت: این اقدام، تصمیمی محرک بوده که باعث ناراحتی مسلمانان شده است.

این دیدار پس از ابراز نگرانی عمیق «رابرت برینکلی»، عالی‌رتبه‌ترین مقام انگلیسی در پاکستان در زمینه ادعاهای یک وزیر پاکستانی صورت گرفت. این وزیر پاکستانی اعلام کرد: اعطای این لقب، هتک حرمت آشکار مسلمانان بوده که می‌تواند توجیهی برای بمب‌گذاری‌های انتحاری باشد.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، «برینکلی» این نگرانی‌ها پس از دیدار با مقامات دولت پاکستان در اسلام‌آباد، را ابراز کرده است.

دولت انگلیس با واگذاری لقب «شوالیه» به این شخص در روز تولد ملکه، باعث ایجاد یک بحران سیاسی رو به تشدید شده است. کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی در سال 1989 از سوی مسلمانان، کتابی کفرآمیز خوانده شد و اعتراضات بین‌المللی گسترده‌ای را پدید آورد.

یکی از سخنگویان دولت انگلیس گفت: سفیر انگلیس در پاکستان، نگرانی‌های لندن درباره سخنان وزیر امور مذهبی پاکستان را به این کشور منتقل کرده است. او افزود: «دولت انگلیس به روشنی معتقد است که هیچ چیزی نمی‌تواند توجیهی برای بمب‌گذاری‌های انتحاری باشد».

برینکلی پس از موجی از تظاهرات‌ها در مورد اعطای این لقب به وزارت امور خارجه پاکستان فرا خوانده شده بود. در پاکستان دانشجویان، تصاویر ملکه و سلمان رشدی را به آتش کشیدند.

در عین حال دولت این کشور درخواست قطع روابط دیپلماتیک با انگلیس را رد کرده است؛ چراکه انگلیس، پاکستان را متحدی کلیدی در جنگ علیه تروریسم می‌داند.

تظاهرکنندگان در لاهور و کراچی، خواستار استرداد سلمان رشدی شدند تا به خاطر اهانت به پیامبر مقدس اسلام[ص] با عدالت اسلامی محاکمه شود.
شماری از تظاهرکنندگان نیز خواستار این شدند تا همه سگ‌های پاکستان را با لقب «سر» صدا کنند.

در ایران، نیز برخی گروه‌ها به شدت ابراز ناراحتی کرده و یک روزنامه ایرانی، ملکه را «پیرزنی فرتوت» خواند.
یک گروه پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام هم اعلام کرد که جایزه سر بریده سلمان رشدی را از 50 هزار پوند به 75 هزار پوند افزایش داده است.

به این ترتیب، جنجال‌های دیپلماتیک با اظهارات «محمد اعجازالحق» در پارلمان پاکستان ادامه یافت. او گفت: «اگر کسی بمبی را با خودش منفجر انجام داده، کار درستی کرده مگر آن‌که دولت انگلیس عذرخواهی کرده و لقب «سر» را پس بگیرد».

پیش از این نیز مجمع ملی از انگلیس خواسته بود این لقب را که توهین به احساسات مذهبی مسلمانان است پس بگیرد، اما دفتر نخست‌وزیر انگلیس این خواسته را نپذیرفته است.

«استوارت جکسون»، عضو محافظه‌کار پارلمان «پتر بورو» و رئیس گروه‌های حزبی پاکستان گفت: تصمیم برای اعطای این لقب به سلمان رشدی برای متحدان انگلیس در جنگ علیه تروریسم بسیار موهن بود.
البته انگلیس اعلام کرده که این لقب، تنها به خاطر خدمات رشدی در ادبیات به او داده شد و هدف از آن، توهین به مسلمانان نبوده است.

آیت‌الله خمینی، رهبر ایران در زمان اعتراض به کتاب «آیات شیطانی» و به آتش کشیدن آن توسط مسلمانان در سراسر جهان، کتاب را ارتدادی آشکار خوانده و فتوای اعدام رشدی را صادر نمود.

«تلگراف» نخست تیتری با مضمون «افزایش خطر ترور سلمان رشدی» را برای این خبر برگزیده بود و سپس آن را تغییر داد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]