سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر از آنچه گداپروری و اقتصاد صدقه‌‏پروری در کشور می‌‏نامید، انتقاد کرد.

 اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در افتتاح دومین همایش "سمپوزیوم بین‌‏المللی ایران 1404" با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله گفت: باید با برنامه و آینده‌‏نگری به اهدافی که در این سند اساسی مورد نظر است، دست یابیم.
وی با بیان اینکه پس از دفاع مقدس کار سازندگی در کشور را آغاز کردیم، گفت: در آن مقطع احساس کردیم که نیاز به برنامه بلند مدت در کشور است و به همین دلیل، برنامه توسعه 25 ساله به نام برنامه "تمدن بزرگ اسلامی" در دولت سازندگی مطرح شد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: در دولت بعدی این برنامه پیگیری نشد و به فکر برنامه دراز مدت دیگری افتادیم و بحث سند چشم انداز را به جای اجرای برنامه 25 ساله مطرح کردیم.
وی با بیان اینکه برای این سند کار زیادی انجام شده است، اظهار داشت: عقبه سند چشم‌‏انداز به اندازه یک فصل کتاب است و ما بر اساس برداشت صحیح از واقعیات موجود جامعه، آن سند را تهیه کردیم.سند چشم انداز نیاز به توضیح برای مردم دارد و اگر این کار صورت نپذیرد، کسی نمی‌‏تواند به عمق کاری که برای این سند شده است، پی ببرد.
وی با اشاره به امکانات و نیز موانع موجود در سند چشم‌‏انداز، اظهار داشت: محسوس است که این سند در جامعه با محتوای واقعی خود شناخته نشده است لذا باید فرهنگ اجرای این سند در بین مسوولان ما جا بیفتد که متاسفانه تاکنون نه در مجلس و نه در دولت و نیز در قوه قضاییه این فرهنگ جای خود را باز نکرده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این سند از طرف رهبری به مجمع تشیخص احاله شده است و به عنوان مشاور ایشان وظایف خود را انجام داده‌‏ایم که در نهایت رهبری سند را امضا و برای اجرای ابلاغ کردند و مجمع نیزاین سند را ذیل اصل 44 که متاسفانه مغفول مانده بود، تدوین کرد و چیزی هم به آن اضافه نشد.
وی افزود: در این سند که کارهای بسیاری هم برای آن شده است، همه علوم مورد نیاز در آن پیش‌‏بینی شد و مبانی ارزشی آن را نیز مشخص کردیم.
وی با اشاره به سخنان خود در خطبه‌‏های نمازجمعه در خصوص سند چشم‌‏انداز 20 ساله، به اهداف چندگانه در این سند اشاره کرد و در خصوص هدف اول این سند گفت: تقویت بنیه علمی و توسعه کشور بر مبنای دانایی یکی از اهداف مهم سند چشم‌‏انداز 20 ساله است.
وی در توضیح این هدف نیز گفت: متاسفانه نقطه ضعف جهان سوم این است که دانایی‌‏محور نیستند و دانش در زندگی آنها نمود ندارد؛ به همین دلیل کشورهای پیشرفته فاصله خود را با کشورهای جهان سوم بیشتر کردند زیرا آنها با دانش روز همراه هستند.
هاشمی در ادامه تصریح کرد: تلف کردن منابع از سوی مدیران و استفاده نکردن از منابع طبیعی و نحوه بهره‌‏برداری متخصصانه از آن، نقطه ضعف کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما است.
وی تاکید کرد: مصرف انرژی در ایران با مصرف انرژی کشورهای هند و ژاپن که جمعیت عظیمی دارند، برابر است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از این که منابع خدادادی را ارزان تمام می‌‏کنیم، اظهار داشت: یکی از اهداف بزرگ سند چشم‌‏انداز، دانایی محوری است. بهره‌‏برداری از منابع انرژی باید براساس محور دانایی صورت گیرد.
وی افزود: برداشتن از چاه نفت در حالی که زیر آن منابع انرژی دیگری نهفته است و این بهره‌‏برداری کار بسیار ساده‌‏ای است اما درست و عالمانه نیست. این که نتوانیم از منابع به خوبی استفاده کنیم، بدترین نوع مدیریت است.
هاشمی با اشاره به یکی دیگر از اهداف سند چشم‌‏انداز گفت: امنیت ملی، سیاسی و اجتماعی از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز 20 ساله است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در همین زمینه خاطرنشان ساخت: تمام حرکت‌‏های جامعه به امنیت نیاز دارد؛ به خصوص امنیت شغلی و نیز آسان شدن کسب‌‏وکار. اگر امنیت و آسایش‌‏خاطر قابل قبولی برای صاحبان شغل و مشاغل در کشور وجود نداشته باشد، آنها استعدادهای خود را به کشورهای دیگر منتقل می‌‏کنند.
هاشمی با اشاره به عدالت اجتماعی نیز تصریح کرد: عدالت اجتماعی با شعارهای پرزرق و برق به دست نمی‌‏آید . عدالت تقسیم فقر در جامعه نیست بلکه عدالت توزیع مناسب امکانات بین اقشار مختلف است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته، انسان از همان بدو تولد مورد تامین‌‏اجتماعی قرار می‌‏گیرد و هیچ خانواده‌‏ای در این کشورها مشکل درمان، بهداشت و تهیه مسکن ندارند.
وی بهره‌‏برداری مناسب از نیروهای انسانی را یکی دیگر از اهداف سند چشم‌‏انداز عنوان کرد و با بیان اینکه نوآوری و بهره‌‏گیری از دستاوردهای علمی و فناوری از جمله اهداف مهم سند چشم‌‏انداز20 ساله است، اظهار داشت: درجا زدن و شعار دادن آینده را تامین نمی‌‏کند و باید با کار کارشناسی و استفاده بهینه از منابع و نیروهای انسانی، به فکر پیشرفت و توسعه کشور بود.
هاشمی، تقویت روحیه ملی را از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز ارزیابی کرد و گفت: اگر روحیه وطن‌‏پرستی از کشور ما بگیرند، میهن به خطر می‌‏افتد زیرا کشور ما دارای تنوع قومی زیادی است و به همین دلیل باید روحیه مهین‌‏پرستی مردم تقویت شود.
وی پویایی اقتصادی، انعطاف‌‏پذیری و تمرکززدایی را از دیگر اهداف مهم سند چشم انداز 20 ساله دانست و اظهار داشت: ما نمی‌‏توانیم در اجرای برنامه ها، دگم و متحجر عمل کنیم بلکه باید به دنبال انگیزه‌‏های انسانی باشیم.
هاشمی در ادامه، افزود: کاهش وابستگی به نفت و بهره‌‏گیری از منابع طبیعی از جمله اهداف سند چشم انداز 20 ساله است و این کار باید جزو اهداف اصلی مسوولان قرار گیرد؛ زیرا وقتی نفت به 1400 دلار رسید، هیچ اتفاقی در کشور نیفتاد؛ حال که به رقم پایین رسیده است، باید تبعات آن را بپذیرند.
وی با هشدار به وابستگی کشور به اقتصاد تک محصولی گفت: اگر این منبع انرژی یعنی "نفت" قطع شود، چه اتفاقی در کشور می‌‏افتد؟ باید نفت را به عنوان یک سرمایه ملی برای نسل‌‏های آینده نگهداری و در عین حال ذخیره کرد و اعتبار کشور را به نقطه‌‏ای برسانیم که کشورهای دیگر برای استفاده از تکنولوژی‌‏ به آن مراجعه کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یک انسان مدیر و متخصص بسیار با ارزشمندتر از یک چاه نفت است.
وی تعامل با کشورهای دنیا را از دیگر اهداف سند چشم انداز 20 ساله عنوان کرد و اظهارداشت: مگر می‌‏شود در این دهکده جهانی با دنیا تعامل نداشت؛ مگر می‌‏شود با ستیزه‌‏جویی با دیگران مسیرتوسعه را به پیش ببریم؟ البته تعامل با کشورها به معنای تسلیم شدن نیست؛ هر چند در برخی کشورها تعامل رابه معنای تسلیم می‌‏دانند.
وی تصریح کرد: باید با تعامل سازنده و استفاده از تجربه‌‏های کشورهای دیگر، خودرا به سمت تعالی به پیش ببریم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ارتقای سطح معیشت مردم گفت: یکی از اهداف مهم سند چشم انداز، ارتقای سطح معیشت مردم در حد قابل قبول است. ما باید از امکانات خود استفاده کنیم و سطح معیشت مردم را به حد قابل قبولی برسانیم.
وی تقویت خانواده و موقعیت زنان از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز دانست و گفت: انصافاً در کشورما به حق زنان، آن طور که شایسته آنهاست، بها داده نشده است.
وی با اشاره به تاریخ صدر اسلام و زنده به گور کردن دختران در آن مقطع تاریخی به عملکرد پیامبر اکرم (ص) در هویت دادن به زنان اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) شان زنان را بالا برد و زنان در تعامل با پیامبر (ص) و حضور در جنگ، هویت خود را بازیافتند.
هاشمی تاکید کرد: متاسفانه هنوز مدیریت زنان جدی گرفته نشده است و باید از ظرفیت‌‏های بزرگ زنان استفاده کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در پایان حفظ محیط زیست و نیز استفاده از ابزارهای اطلاع‌‏رسانی را از دیگر اهداف سند چشم‌‏انداز عنوان کرد و گفت: امروز اطلاع‌‏رسانی یکی از ابزارهای مهم برای پیشرفت است و باید از این ابزارها، به نحوه صحیح برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]