سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

چند روز پس از آنکه نخست وزیر ایتالیا محمود احمدی نژاد را به رفتار "جنون آمیز" در قبال اسرائیل متهم کرد، ایران در واکنشی این اظهارات را سخیف دانسته است.

سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه به یک سازمان یهودی در پاریس گفته بود: "فکر می کنم باید به رفتار جنون آمیز کسی که، شاید برای کاربردهای داخلی، می گوید اسرائیل باید از نقشه محو شود، کاملا توجه کنیم."

ایران این اظهارات را "سخیف و دور از جایگاه و منزلت مردم و فرهنگ ایتالیا" توصیف کرده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: "اینگونه اظهارات از ایشان مسبوق به سابقه بوده و فاقد هرگونه منطق و ارزش‌های متعالی که مردم و فرهنگ ایتالیا آن را نمایندگی می‌کنند، می‌باشد."

آقای احمدی نژاد در اکتبر سال 2005 در نشستی در تهران تحت عنوان "جهان بدون صهیونیسم" با حضور برخی گروه های فلسطینی، خواستار محو شدن اسرائیل از نقشه جهان شد که محکومیت بین المللی حتی از سوی دبیر کل سازمان ملل را به دنبال داشت.

همان زمان کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، به ایران یادآور شد که ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان منشور سازمان ملل موافقت کرده است که هیچیک از کشورهای عضو را به توسل به زور تهدید نکند.

اما این انتقادات بر موضع گیری های شدیداللحن رئیس جمهور ایران علیه اسرائیل تاثیری نگذاشت. وی از آن زمان تاکنون بارها اسرائیل را "جرثومه فساد" خوانده و گفته که نابودی قریب الوقوع آن را پیش بینی می کند.

اسرائیل، دولت ایران را مهمترین تهدید علیه موجودیت خود به شمار می آورد و می گوید هدف برنامه اتمی ایران دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای است؛ اتهامی که ایران رد می کند.

اما ایران در مقابل تاکید می کند که تاکنون هیچ کشوری را به توسل به زور تهدید نکرده است و تنها در صورتی که اسرائیل حمله کند به آن پاسخ خواهد داد.

برخی مقام های اسرائیلی اظهار نظر کرده اند که بعید است ایران در صورت دستیابی به سلاح اتمی، به کشورشان حمله کند.

ایزاک بن اسرائیل، ژنرال سابق نیروی هوایی و عضو حزب کادیما، در ماه ژوئیه در مصاحبه با روزنامه "اشپیگل آنلاین" در مورد اینکه آیا واقعا رهبران روحانی ایران از بمب اتمی علیه اسرائیل استفاده خواهند کرد یا خیر چنین گفت: "آنها اینقدر دیوانه نخواهند بود، حداقل مستقیما از ایران موشک اتمی طرف ما رها نخواهند کرد."

با این حال وی افزود: "اما آنها می توانند، برای مثال، بمب را به گروه حزب الله (لبنان) دهند، فکر می کنم اینقدر دیوانه باشند."


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]