سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مجلس هشتم چند صدایی شد

چهارشنبه 86 اسفند 29 ساعت 4:0 عصر
نتایج اولیه انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور نشان داد که بازی بزرگان به هم خورد و مجلس چند صدا شکل گرفته است، سید مصطفی تاج‌زاده رئیس ستاد انتخابات مجلس هشتم جبهه مشارکت ایران اسلامی در گفت‌گو یی ضمن اعلام مطلب فوق به ارزیابی نتایج اولیه انتخابات مجلس هشتم پرداخت.

وی گفت: انتخابات مجلس هشتم از زاویه‌های گوناگونی قابل تأمل است و باید مورد ارزیابی همه جانبه قرار گیرد. با اینکه این انتخابات غیر رقابتی بود و ائتلاف اصلاح‌طلبان تنها توانست 102 نامزد برای 260 کرسی معرفی کند و با وجود غیر عادلانه بودن انتخابات و بسیج امکانات لشگری و کشوری به سود یک جناح یا حتی بهتر بگویم به سود یک فهرست اصولگرا ، انتخابات نتایج مورد نظر کانون قدرت را برآورده نکرد و مردم در مجموع با رأی آگاهانه خویش نه تنها اجازه ندادند مجلس تک‌صدا شود و در نتیجه سکوتی قبرستانی جامعه را فراگیرد، بلکه حمایت خود را از نامزدهای اصلاح طلب یا مستقل اعلام کردند و عملاً مجلس چند صدایی را شکل دادند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی با اشاره به مهندسی انتخابات به منظور در اختیار قرار گرفتن اکثریت کرسی‌های مجلس هشتم توسط اصولگرایان قبل از برگزاری انتخابات 24 اسفند، یادآور شد که اولاً اصولگرایان به رغم داشتن اکثریت کرسی‌ها که با همه تمهیدات غیر قانونی کمتر از دو سوم مجلس شده است، دارای اختلافات زیادی هستند و به نظر من در سال آینده به ویژه در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، اختلافات آنان به اوج خود می‌رسد. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان توانستند به رغم موانع بی‌شمار اقلیتی قدرتمندتر از اقلیت مجلس هفتم را، در مجلس هشتم البته با رأی مردم تشکیل دهند. وی افزود بیش از 60 نامزد مستقل که اکثراً متمایل به اصلاح‌طلبان هستند نیز در این انتخابات در مرحله اول به پیروزی رسیدند. جالب آنکه با همه حمایت‌هایی که کلیه ارکان نظام از یک فهرست انتخاباتی صورت دادند. نامزدهای آن حزب تنها در 60 کرسی در مرحله اول رأی آوردند (به استثنای تهران) بنابراین حزب غیر رسمی مورد تأیید ارکان نظام نه تنها قادر خواهند بود فراکسیون اقلیت که کمتر از نیمی از کرسی‌های مجلس را تشکیل دهد و این شکست بزرگی برای آن‌ها بود به نظر وی در مجموع ترکیب مجلس هشتم، وضعیتی بین مجلس پنجم و مجلس هفتم پیدا کرده است. تاج‌زاده تأکید کرد به این ترتیب هدف اولیه و اصلی اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات محقق شد و مجلسی چند صدایی شکل گرفت که به دلیل غیر رقابتی بودن 160 کرسی از 290 کرسی، اکثریت کرسی‌ها در اختیار اصولگرایان از طیف‌های گوناگون قرار گرفته است. به همین دلیل مسئولیت معضلات ملی از جمله گرا‌نی، تورم، بیکاری، رشد بزه‌های اجتماعی و همچنین تداوم تحریم‌های بین‌المللی علیه ملت ایران در سال‌های آینده به عهده اصولگرایان است.

سرپرست وزارت کشور در دولت اصلاحات با اشاره به ترکیب آرای شهروندان در سراسر کشور گفت چنانچه نامزدهای مشهور اصلاح‌طلب رد صلاحیت نمی‌شدند و امکان رقابت برای 290 کرسی برای ما فراهم بود، اصلاح‌طلبان و نامزدهای مستقل با اتکال به خداوند و اتکای به مردم قادر بودند اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس هشتم را فتح کنند ولی رد‌صلاحیت‌های فله‌ای و غیر قانونی مانع حضور چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب به عنوان نامزد انتخابات شد و ما از رقابت در 160 کرسی محروم شدیم. به علاوه قوای لشکری و کشوری به سود یک فهرست بسیج شدند. با وجود این به دلیل هوشیاری مردم، بازی خطرناکی که یکدست کردن و مجلس و در نتیجه تحمیل تکصدایی به جامعه بود، با شکست مواجه شد و مردم ثابت کردند که اجازه نمی دهند هیچ فردی و مقامی حتی با استفاده از تمام ظرفیت‌های حکومتی بتواند نظام تک حزبی یا تک صدایی در ایران حاکم یا اصلاح‌طلبان را حذف کند.

معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور در دولت اصلاحات ادامه داد این انتخابات از منظر دیگری نشان داد که زمینه برای بازگشت شکوهمند خاتمی کاملا آماده است. اگر چه ایشان بارها در جلسات خصوصی و بعضا عمومی اعلام کرده‌اند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم نخواهد شد، اما انتخابات مجلس هشتم این ظرفیت را دارد که همان نقش مجلس پنجم را ایفا کند. انتخابات اخیر به همه نشان داد که اکثریت قاطع این ملت خواهان تغییرند و درصد عظیمی از شهروندان خواهان بازگشت خاتمی به صحنه مدیریت کشور و نجات میهن از شرایط دشوار کنونی و بهبود وضعیت معیشتی و جلوگیری از خود سری نهادهای حکومتی هستند.

عضو شواری مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی با مقایسه میان دو انتخابات مجلس هشتم و ششم که هر دو انتخابات دو سال و نیم پس از انتخاب رؤسای جمهور برگزار شدند، گفت: میزان رضایت مردم از عملکرد 2.5 سال اول خاتمی و نارضایتی عمومی از عملکرد اصولگرایان پس از یکدست شدن حکومت را نتایج انتخابات مشخص کرد. در آن انتخابات به رغم وجود موانع متعدد اصلاح‌طلبان توانستند با آرای قاطع شهروندان در تهران وشهرستان‌ها به مجلس راه یابند واکثریت مقتدری را با رأی بالا تشکیل دهند. برای مثال نفر اول انتخابات تهران درمجلس ششم،آقای محمد رضا خاتمی حدود یک‌میلیون و هشتصد هزار رأی کسب کرد. اما امروز دو سال و نیم بعد از پیروزی آقای احمدی‌نژاد، اصولگرایان برای فرار از شکست بزرگ انتخاباتی چاره‌ای جز قلع و قمع چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب ندیدند, آنهم به بهانه‌های واهی از جمله تحصن نمایندگان شجاع مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحیت گسترده و غیر قانونی داوطلبان در انتخابات مجلس هشتم توسط شورای نگهبان و ارسال نامه سرگشاده به مقام رهبری . در هر حال در انتخابات اخیر تنها 50 نامزد مشهور ائتلاف اصلاح‌طلبان در سراسر کشور تأیید صلاحیت شدند و بیش از 50 درصد آنها رأی لازم را برای ورود به مجلس کسب کردند.تاج‌زاده تأکید کرد ردصلاحیت فله‌ای و غیرقانونی و غیر رقابتی کردن انتخابات توسط هیأت‌های اجرایی منتخب دولت نهم و هیأت‌های نظارت شورای نگهبان مشارکت شهروندان را در شهرهای بزرگ به شدت کاهش داد و در برخی شهر‌ها مشارکت آنان را به زیر 30 درصد رساند. وی افزود: تصور نمی‌کنم در کشور نیز بیش از 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند. با این وجود، نتایج انتخابات منجر به تشکیل مجلس یکدست موافق سیاست‌ها و عملکرد حکومت یکدست نشد.

رئیس ستاد انتخابات مجلس هشتم جبهه مشارکت ایران اسلامی افزود: نکته دیگر از منظر چشم‌انداز آتی کشور است. همه می‌دانند و این انتخابات ثابت کرد که اقلیت و اکثریت در مجلس هشتم با آن‌چه در جامعه وجود دارد، نسبتی معکوس دارد؛ یعنی اکثریت مجلس هشتم متکی به اقلیت 15 در صدی جامعه است و اقلیت اصلاح‌طلبان و مستقل‌‌ها در مجلس هشتم به اکثریت جامعه اتکا دارند. او ادامه داد از آن‌جا که با حکومت اصولگراها هیچ چشم انداز مثبتی برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی دیده نمی‌شود و گرانی و تورم و بیکاری روز به روز بیشتر خواهد شد و فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم نیز که دارای انتخابات گسترده هستند، قادر به اتخاذ تصمیمات یا انجام اقدام هایی در جهت مهار مشکلات نیستند، باید گفت فراکسیون اقلیت مجلس هشتم علاوه بر اینکه متکی به اکثریت جامعه است، چشم‌اندازی رو به آینده نیز دارد و البته وظیفه تاریخی و مهمی بر دوش تک‌تک این عزیزان است تا صدای شهروندان بی‌پناه را در خانه ملت منعکس کنند و از حقوق فردی، محلی، قومی و ملی آن‌‌ها در مجلس هشتم قاطعانه حمایت کنند و اجازه ندهند اصولگراها تصمیمات غیر کارشناسانه و غیر علمی اتخاذ کنند یا دولتیان و مجلسیان با سخنان و رفتارهای ماجراجویانه کشور را در انزوا و تحریم بیشتر قرار دهند که دود آن بیش و پیش از همه به چشم مردم به‌ویژه محرومان فرو می‌رود.

سرپرست وزارت کشور در دوره اصلاحات یادآور شد که اصولگرایان بعد از افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و یکدست شدن قدرت چنان مغرور شده بودند که اعلام می‌کردند نه تنها اصلاح‌طلبان جایی در حکومت و مجلس ندارند و نباید داشته باشند، بلکه مستحق محکومیت‌های سنگین هستند و اساساً زنده ماندن آنها نشانه رأفت اصولگرایان است. در حالی که نتایج همین انتخابات غیر رقابتی و غیر عادلانه نشان داد که شهروندان ایران زمین با چنین دیدگاهی موافق نیستند و جایگاه اصلاح‌طلبان را در کانون‌های تصمیم‌گیری و اداره این کشور می‌دانند و به رغم تمام انتقادهایی که به اصلاح‌طلبان دارند و در بسیاری از موارد نیز حق با آنها است و ما می‌توانستیم و می‌بایست از فرصت‌های به دست آمده در دوره 8 ساله اصلاحات بهتر و بیشتر به سود مردم استفاده می‌کردیم، با وجود این اکثر شهروندان در مقام مقایسه اصلاح‌طلبان با اصولگرایان به خصوص با مقایسه اوضاع و مدیریت کشور در هر دو دوره، به طور قاطع در یک انتخابات آزاد به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند. تاج‌زاده افزود به همین علت اصولگرایان در این انتخابات کوشیدند که اصلاح‌طلبان اساساً در میدان رقابت‌های انتخاباتی این دوره حاضر نشوند یعنی هم در جلسات خصوصی و هم عمومی اعلام کردند شما می‌دانید صلاحیتتان تأیید نخواهد شد، پس زحمت نکشید و ثبت‌نام نکنید. پس از ثبت نام نیز، به صورت فله‌ای آنان را ردصلاحیت کردند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی سخنان خود را چنین به پایان رساند که اصلاح‌طلبان با تحلیل درست شرایط به این نتیجه رسیدند که بیشتر از گذشته ثبت‌نام کنند تا بتوانند با خط خطرناک استحاله نظام جمهوری اسلامی که در ذات خود به معنای پذیرش چند صدایی است، به دولت اسلامی که معنایی جز تک ‌صدا شدن در حکومت و ایجاد اختناق در جامعه ندارد، مقابله کنند. نتایج این انتخایات غیر رقابتی و غیر عادلانه معلوم کرد که اکثریت قاطع ملت ایران با تک صدایی مخالفند و بر این باورند که راه حفظ امنیت کشور، کسب منافع ملی، پیشرفت توسعه اقتصادی، علمی و فنی و همینطور دفاع از این مرز و بوم، تنها با حاکمیت چند صدایی و با حضور نمایندگان همه گرایش‌ها حتی نامزدهای گروه‌هایی که خود را ملتزم به قانون اساسی می‌دانند و اکنون از محذوفان به شمار می‌روند می‌دانند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]