سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

خاتمی در تبریز

جمعه 86 آذر 30 ساعت 12:6 عصر

رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر احترام به حق مردم گفت: حق نداریم احدی را از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم کنیم چرا که تحقق آن مخالف با روح قانون اساسی است.

محمد خاتمی امروز در جمع مردم تبریز در ورزشگاه شهید اقدمی با اشاره به موقعیت جهان اسلام در دنیا گفت: از نظر مادی این نقطه جهان ثروتمندترین نقطه عالم بوده و قلب جهان یعنی خاورمیانه از کانال سوئز تا تنگه هرمز راهبردی‌ترین و به اصطلاح استراتژیکی‌ترین نقطه جغرافیایی عالم است.
وی افزود: خاورمیانه به خاطر همین ثروت و به خاطر همین موقعیت سیاسی همواره مورد نظر قدرتمنداران و سلطه طلبان بوده است.از آنجا که قدرت‌های بزرگ می خواستند از طریق کنترل بر خاورمیانه بر جهان حکومت کنند، همواره این منطقه از جهان را با بحران مواجه کرده‌ است.
رئیس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه جهان اسلام ثروتمندترین و قلب آن مهمترین نقطه جغرافیایی عالم به لحاظ مادی است، گفت: به لحاظ معنوی غنای این نقطه عالم و غنای جهان اسلام بی‌نظیر است،این جهان شامل قرآن است که کتاب هدایت انسان است و کتابی که پیرامون آن یکی از درخشان‌ترین تمدن‌های بشری شکل گرفت و چه نقش ممتازی ایران در تاسیس و بسط این تمدن داشت.

وی با اشاره به اینکه حکمت معنوی شرق و جهان اسلام سرمایه گرانقدر و بی‌بدیل جهان اسلام است، گفت: حکمت معنوی و بی همتای شرق با مدد گرفتن از قرآن و مکتب مقدس الهی و نیز بهره‌گیری از دستاوردهای اندیشه‌های بشری در یونان ، هند ، مصر و ایران شکل گرفته است و ترکیبی بدیع از معرفت را در خود جای داده است.
خاتمی افزود: حکمتی که امروز می‌تواند نجات بخش این جهان باشد، نه تنها نجات بخش ما بلکه می‌تواند بسیاری از خلاهایی را که در دنیای مدرن با وجود همه پیشرفت هایش وجود دارد، پر کند.
وی گفت: ما امروز در چنین جهانی زندگی می‌کنیم اما با کمال تاسف باید گفت با تمتم اینها متاسفانه جهان اسلام از عقب مانده‌ترین بخش های جهان است،آیا شایسته است با داشتن چنین ثروت های مادی و معنوی در تقسیم بندی جهانی که جهان به دو بخش توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم می شود، همه کشورهای اسلامی جزو کشورهای در حال توسعه به حساب بیایند و حتی بعضی از آنها عقب مانده و توسعه نیافته حساب شوند.
رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: امروز ثروت‌های خاورمیانه به خاطر چپاول بیگانگان و بی‌کفایتی و جهالت حاکمان آن از میان می‌رود.امروز مردمی که صاحب تمدن بزرگ و درخشان اسلامی بودند در حسرت استقلال مردم سالاری رنج می‌کشند.
وی گفت: در غیبت مردم و با نبودن مردم در صحنه است که دشمنان داخلی و خارجی می توانند به یغماگری بپردازند و عقب ماندگی این منطقه را تداوم بخشند.
خاتمی با اشاره به اینکه امروز جهان اسلام با سه مشکل مواجه و از آن رنج می‌برد، افزود: امروز به جای حکمت معنوی هنوز در ذهن نخبگان این جهان و کسانی که خود را متفکران و نظریه‌پرداز اسلامی می‌نامند تحجر واپسگرایی حاکم است.امروز در بخشی از این جهان به جای پرستش حقیقت و حق مطلق که خداست ظاهر را می‌پرستند.تحجر واپسگرایی با واپسگرایی تحجر از دردهای مهمی است که هنوز جهان اسلام از آن رنج می برد و می‌دانید متحجران چه کسانی هستند، همان‌ها که امام بزرگوار فرمودند: خون دلی که پدر پیرتان از این متحجران مقدس ماب خورده از رنجی که از رژیم شاه کشید بیشتر است .
وی افزود: این تفکر ارتجاعی و این توهمات به جای تمدن دچار بی عملی شده و با پیشرفت و تحول در جامعه مخالفت است با قاطعیت مردم بر سرنوشت خویش مخالف است.با اخلاق مخالف است و اگر بخواهد عمل کند ،‌راهکار و روشی جز افراط و خشونت نمی‌شناسد،
این یکی از رنج هایی است که جهان اسلام از آن رنج می‌برد.
خاتمی در تبیین دومین مشکل جهان اسلام گفت: رنج دوم نوعی دیگر از ظاهر پرستی است ،‌ظاهر پرستی مدرن ،‌فراموش کردن دین و آئین و هویت تاریخی و سرمایه‌های عظیم معنوی و مشعوف شدن در برابر مظاهر و تنها ظواهر را دیدن که این تفکر عاریتی نیز مشکل دیگری است که بخشی از جهان اسلام از آن رنج می برد، در این میان حرکت اسلامی مردم مسلمان به خصوص مردم ایران از 150 سال پیش به این طرف زیر فشار ظاهرپرستی و ارتجاع و تحجر رنج برده است .
وی گفت: حرکت اسلامی مردم ایران خواستار دین در عین حال خواستار پیشرفت و آزادی انسان مسلمان و همواره تحت فشار در طول 5/1 قرن گذشته بوده است.
خاتمی افزود: مشکل سوم جهان اسلام هراسی است که از دهه 80 میلادی به صورت جد در دنیا مطرح شد، هنگامی که آثار ضعف و افول در اردوگاه شرق به عنوان رقیب دیرینه امپریالیسم غرب پیدا شد، اینکه قدرت سلطه طلب فقط باید دشمن داشته باشد و اگر دشمن ندارد دشمن بتراشد و برای توجیه سلطه‌گری خود این دشمن را به رخ مردم بکشد، حتی قبل از سقوط این اردوگاه، نیکلسون در کتاب خود نوشت ،‌دشمن امروز و فردای ما اسلام است .
وی در ادامه و تشریح دیدگاه خود در این زمینه گفت: بعد از این مسئله بود که قدرتهای سلطه‌طلب یک جریان جنگ روانی در دنیا علیه اسلام و برای بد جلوه دادن آن و توجیه کردن تجاوزات خود انجام دادند که امروز هم مسئله اسلام هراسی یکی از مصیبت‌های بزرگ دنیای امروز و مشکلات دنیای شرق است اما این موج با یک مسئله‌ای روبرو شد که دچار تضاد شد و آن اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد.
رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: انقلاب اسلامی چه می‌گفت، اموری که امروز هم باید روی آن پافشاری کنیم و نگذاریم از اهداف خود منحرف شود، انقلاب اسلامی به نام خدا و دین خدا خواستار آزادی انسان بود، خواستار مشارکت مردم در سرنوشت خویش، انقلاب اسلامی خواستار جبران عقب ماندگی ها و پیشرفت کشور در تمام جهالت بود،مدافع حقوق فردی و اجتماعی جامعه اسلامی و ایرانی بود،انقلاب اسلامی تحولی بود که با آزادی و برابری آغاز شد و به صراحت از زبان رهبرش گفت، «حتی مخالفان عقیدتی ما در تبلیغ و ترویج عقاید خود آزاد هستند»،انقلاب اسلامی با شعار تبدیل زندان ها به دانشگاه به صحنه آمد.
وی افزود: انقلاب اسلامی بهره‌گیری از علم و فن‌آوری را ترویج کرد و در عین حال خواستار جامعه‌ای معنوی و اخلاقی شد که هم پیشرفت مادی ،‌معنوی و اجتماعی داشته باشد و نیز در برابر همان دیدگاه‌های متحجر که برای انسان و انسانیت هیچ ارزشی قایل نیستند پیشنهاداتی داد، یعنی اینکه ای مردم، نظامی که مستقر می‌شود بر شانه و دوش رای و رضایت شما استوار باشد.

خاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی یعنی اینکه قدرت هیچ خاستگاهی جز مردم ندارد و برآمده از مردم و مسئول و تحت نظارت مردم است، گفت: در این دید متحجر که معتقد بود اگر قدرت پدید آمد به جای اینکه خود را مرهون و مدیون مردم بداند،خود را موید به تاییدات غیبی می‌داند، جمهوری اسلامی آمد و گفت، ارباب واقعی جامعه خود مردم هستند و حاکمان نوکران و خدمتگزاران مردمند .
خاتمی در ادادمه گفت: جمهوری اسلامی که با این شعار مترقی که بر پایه دین خدا و برداشت درست مترقیانه از دین که امام مظهر آن بود مطرح شد با مشکلاتی مواجه شد ،‌آشوب های درونی ،‌تجزیه طلبی ها ، ‌ترورها و بالاخره یک جنگ 8 ساله که درصدد ضربه به این نظام اسلامی تمام تلاش خود را بکار بستند.
وی با بیان اینکه در این زمان اسلام هراسان با وجود این نمونه از نظام اسلامی که شعارهای مترقی دنیای امروز را سر می‌داد بعلاوه مطالبی که در دنیای امروز وجود نداشت و خلاء آن احساس می‌شد به خصوص معنویت و اخلاق را تقویت می‌کرد، با یک مشکل بزرگی روبرو بودند، افزود:چگونه این اسلام را که در ایران منشا چنین حرکت مترقی شده دشمن بپنداریم، لذا با این دیدگاه بود که یک جریان کمک به دشمنان اسلام و سلطه طلبان بروز و ظهور یافت که همان حرکت متحجر واپسگرایی بود که به صورت یک دولت در کنار ما در افغانستان تجلی پیدا کرد.
وی افزود: طالبان و القائده یک هدیه آسمانی بود برای دشمنان اسلام تا بگویند اسلام واقعی یعنی همان چه در افغانستان می گذرد نه در ایران،اسلام یعنی خشونت ‌ضدیت با حقوق بشر و... تحمیل مواضع و موارد و به هر قیمتی که باشد به جوامع،این اسلام، به نام اسلام با تقویت خود غرب در افغانستان ایجاد شده بود بعدها هم دامن خود غرب را گرفت و در انفجارهای مهیبی که در 11 سپتامبر 2001 صورت گرفت خودش را نشان داد و موقعیت بسیار مناسبی به دست اسلام هراسان داد تا اسلام را به عنوان دشمن آزادی، تمدن و پیشرفت معرفی کند.
رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: امروز ما باید متوجه باشیم که مبادا اسلام انقلابی و آزادیخواه با ‌تمسک متحجرانه مصادره شود،وجود این تفکر امر تاریخی است و نمی توان با زور با آن مقابله کرد .

وی اظهار داشت: خطر این است که ایران آباد و آزاد، ایرانی که 100 سال است برای مردم سالاری ،‌استقلال و حکومت مردمی پیشرو بر پایه دین اسلام به پا خواسته، ایرانی شود که باز موجی طلبانیسم ،‌تفکر ارتجاعی که همواره با امام مخالف بوده است خود را در محتوای اصلی این نظام جا بزند.باید هوشیار و بیدار بود مراد من اسلامی است که در ظواهر خلاصه می‌شود و به جای عقلانیت ،‌عرفان و اخلاق ،‌مردم‌سالاری ،‌سطحی نگری ، ظاهر پرستی تحمیل زور و خشونت را در جامعه تحمیل می‌کند .
خاتمی افزود: در نظر اینان اسلام آمده است زندگی را برای مردم تنگ کند، آزادی را از مردم بگیرد، زنان و مردان را محدود کند و ثروت های کشور را بر باد دهد،این اسلام ،‌اسلام خطرناکی است و بهترین بهانه را به دست دشمنان اسلام می دهد تا سرزمین های اسلامی را مورد تهاجم قرار دهند .
رئیس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه دفاع از اسلام، جمهوری اسلامی و دفاع از حق مردم این است که نگذارید این تلقی منحرف از اسلام جایگزین محتوای اصلی و اساسی اسلام شود که در انقلاب ما تجلی داشت افزود: جهان اسلام نیازمند توسعه است و مردم سالاری متکی بر هویت دینی و فرهنگ خویش است، جهان اسلام مستحق حکومت‌هایی است عاقل ،‌کاردان ، کارشناس و متکی بر اراده مردم و ملت های مسلمان با این همه سرمایه معنوی مستحق رشد در همه جهات اقتصادی ،‌سیاسی ،‌علمی و بین المللی هستند .
وی با تاکید براینکه ما نیازمند ایرانی قدرتمند هستیم و باید بکوشیم تهدیدها را کم کنیم یا از بین ببریم، گفت: ما باید از فرصت های موجود استفاده کنیم و باید بکوشیم برای پیشبرد ایران و اعتلای ایران و قدرتمندی مادی و معنوی آن در عرصه بین المللی ایجاد فرصت نماییم.خوشبختانه با تلاشی که در دولت قبل شده و با تایید مقام معظم رهبری چشم انداز 20 ساله پیش روی ماست باید در این مسیر حرکت کنیم.
رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: همه دولت‌ها از جمله دولت خود من باید با این معیار نقد شود، این مردم بزرگوار مستحق پیشرفت و خدمت هستند و باید خدمتگزاران این جامعه در جهت اهداف تبیین شده‌ای که هدف آن بزرگی و قدرت مادی و معنوی ایران است حرکت کنند.
رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: ارزیابی خدمت دولت‌ها و مسئولان به این است که تا چه حد در جهت رسیدن به اهداف چشم انداز 20 ساله جدی هستند کار با شعار درست نمی‌شود.
وی گفت: ما در این موقعیت در درجه اول باید از جمهوریت نظام دفاع کنیم، باید بر دفاع از اسلام ،‌قرآن ،‌ارزش های معنوی و خود شهیدان پافشاری کنیم. تامین آزادی و حرمت به عنوان حق مردم مهمترین اصلی است که باید مورد توجه باشد .
خاتمی ادامه داد: بعد از قرن‌ها استبداد و بعد از دزدیدن انقلاب مردم یعنی مشروطیت، در سایه انقلاب اسلامی ما توانستیم خواست 150 ساله مردم که در مشروطیت تجلی پیدا کرد و آذربایجان نقش بسیار مهمی در آن داشت و دشمنان داخلی و خارجی آن را دزدیده بودند تحقق ببخشیم و در سایه آن مزه شیرین حاکمیت بر سرنوشت خود که به صورت انتخابات تجلی پیدا می کرد تجربه کنیم،باید بکوشیم انتخاباتی سالم ، آزاد و رقابتی برگزار شود .
وی افزود: هیچکس و هیچ مقامی حق ندارد هیچ انسانی را با هر عقیده و مقامی وقتی که بگوید قانون اساسی را قبول دارد و معتقد بدان است و مرتکب جرمی که در دادگاه‌های صالحه به اثبات رسیده است، نشده از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم کند.
رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: اینکار به هر نام و هر بهانه‌ای که باشد مخالف با روح قانون اساسی است و با صراحت بگویم خلاف شرع مقدس اسلام البته با دیدگاه و روایتی است که امام بزرگوار به ما داده است .

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]