سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حجت الاسلام سید حسن خمینی گفت: اگر بپذیریم که محتاج به اجتهاد در متون انقلاب هستیم تفسیرهای مختلف از اندیشه حضرت امام (ره) نه تنها مضر نیست بلکه به اعتقاد من انحصاری کردن امام (ره) در یک نوع نگاه و قرائت و پذیرش تفسیری رسمی و انحصاری از اندیشه ایشان، امری بسیار خطرناک است.  نوه بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی که در دیدار با جوانان حزب اعتدال و توسعه سخن می گفت اظهار داشت: نباید گذاشت اندیشه امام تنها از سوی یک نهاد رسمی یا با یک قرائت خاص ارائه شود، بلکه همه می بایست بتواند تفسیرهای مختلف خود را از اندیشه ایشان داشته باشند؛ زیرا در این صورت این اندیشه پویایی خود را حفظ خواهد کرد.
وی درباره صحبت های یکی از اعضای کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه که منابع موجود درباره اندیشه امام(ره) را کافی نمی دانست، گفت: این طور نیست که در حوزه اندیشه امام منابع نداشته باشیم یا کم داشته باشیم ، بلکه من شخصا این نیاز را درون جریانات کمتر می بینم؛ درباره امام (ره) نیز دو گونه می توان فکر کرد. می توان ایشان را به عنوان یک رهبر و یا یک سرباز دید در حالی که نگاه ما به نقاط اتکا باید به عنوان چراغ باشد و نه سپر.

نوه امام خمینی(ره) درباره وجود تفسیرهای مختلف از اندیشه امام (ره) نیز تصریح کرد: تفسیرهای مختلف از امام(ره) هم ضعف ایشان نیس، ما باید حضرت امام (ره) را به عنوان یک مکتب ببینیم که می توان در آن اجتهاد کرد، گاهی پیش می آید که افراد برای توجیه اعمال و افکار خود به مقبولات جامعه متوسل می شوند؛ از اینکه این مسئله درباره امام نیز وجود دارد نباید ناراحت شد ، زیرا نشان دهنده مقبولیت امام(ره) و دینداری جامعه است.

سید حسن خمینی اظهار داشت: در پیدایش حوادث و سئوالات جدید می توان با متون و مقدسات سه گونه برخورد کرد، یکی اینکه مثل معتزله متون را به کل کنار بگذاریم و خود را مطلقا بی نیاز از آن بدانیم، یا اینکه مانند اهل حدیث صد درصد بخواهیم تلاش کنیم تا برای سئوالات جدید خود جواب های از پیش تعیین شده بیابیم، راه سوم هم این است که نه متون را طرد کنیم و نه به دنبال پاسخ از پیش تعیین شده باشیم که ائمه (ع) این روش را به اصحاب خود یاد داده اند. این موضوع در مورد اندیشه امام (ره) به عنوان متن مقدس انقلاب هم صادق است ؛ اگر با روش سوم با آن برخورد کنیم می توان به عنوان یک مکتب از اندیشه امام (ره) اجتهاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حزب طریقه نوین برای بدست گرفتن قدرت است، ادامه داد: شاید در گذشته ایام چون نظام های دموکراتیک نبوده و یا جایگاه مردم سالاری به عنوان مشروعیت بخش به جامعه مشخص نبوده است رای اکثریت هم ملاک نبوده ، در حالی که اگر ما بپذیریم که در دنیای امروز این اکثریت هستند که حکومت را سرکار می آورند وجود احزاب الزامی خواهد بود.

فرزند یادگار امام تاکید کرد: البته اکثریت در فلسفه سیاسی ملاک حقیقت نیست، بلکه ملاک اطاعت است؛ به همین دلیل احزاب ولو در اقلیت تشکیل می شوند و سعی می کنند نظر اکثریت را جلب کنند، آنها تجربیات خود را به نسل های بعد منتقل می کنند برای اینکه قدرت را به دست بگیرند.

حجت الاسلام سید حسن خمینی یادآور شد: نفس به دست گیری قدرت مذموم نیست، همان طور که سیاست هم علم به دست گیری قدرت است، اما مهم این است که برای چه قدرت را به دست بگیریم؛ تفاوت این است که حاکمان برای چه بیایند؟ در حقیقت تفاوت در انگیزه و چرایی حضور در قدرت است وگرنه از حیث قواعد اختلافی وجود ندارد. فرق لشکر علی (ع) و معاویه در قواعدی نبوده که در علوم نظامی وجود داشته ، تفاوت در نیت و آرمان الهی حضرت علی(ع) بوده است، حتی قواعد آنها هم نسبتا یکسان بوده است. ضمن اینکه این انبیاء اولیا و ائمه ، نظام شان را بر مدار معجزه بنا نکردند.

نوه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه حزب یک ابزار سیاسی برای حضور در عرصه سیاست و به دست گرفتن قدرت است، گفت: تجربه تاریخی احزاب برای وجود یک حزب جوان مثل شما موثر است، زیرا بسیاری از تجربیات عینا درون این سیستم ها عمل می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم دیگر نیز این است که حزب باید تبیین سیاست کند؛ مثلا شما باید تبیین روشنی از واژه اعتدال و توسعه داشته باشید، زیرا طرح این مباحث باعث بارورتر شدن اندیشه داخلی حزب می شود و غنای بیشتری به آن می بخشد، باید آنچنان تعریفی از اعتدال ارائه شود که جامع اعضا و مانع اعبار حزب باشد، زیرا همه خود را معتدل می دانند، جلوتر از خود را افراطی و عقب تر از خود را تفرطی می خوانند.

سید حسن خمینی اظهار داشت: حزب باید در حوزه اندیشه، توافق حداکثری داشته باشد، اگر بخواهیم همه را درون یک جریان قرار بدهیم این حزب نیست بلکه جبهه است که اشتراکات حداقلی دارد، پس باید تعریف روشنی ارائه شود که به صورت حداکثری دور هم جمع شوید، زیرا بازکردن چتری برای حضور همه، وظیفه پیامبران، علما و بزرگان است نه احزاب.
فرزند یادگار امام در ادامه گفت: حزب جمهوری اسلامی جزء حداکثری احزابی بود که میان مسلمانان شکل گرفت ، اما پس از مدتی اندیشه های مختلفی در این حزب شکل گرفت، به طوری که موسسین آن تصمیم به تعطیلی گرفتند؛ این تجربه خوبی است. اشکالی هم ندارد . ممکن است یک حزب در مقطعی ثمرات و فوائدی داشته باشد اما زمانی هم کارآمدی اش را از دست بدهد.
وی در پایان در پاسخ به سئوال یکی از اعضای کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه که پرسید آیا شما سیاست های دولت را تماما قبول دارید و اگر این گونه نیست چرا اعتراضی و یا انتقادی نمی کنید؟ گفت: در مورد این دولت مانند سایر دولت ها نه می توان گفت همه سیاست ها درست است و نه می توان گفت همه آنان غلط هستند، این نوع نقد هم نقد درستی نیست.
بنابراین گزارش در ابتدای این دیدار محمد باقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه و اعضای کانون جوانان این حزب دیدگاههای خود را درباره برخی مسائل سیاسی روز و اندیشه های امام (ره) بیان کردند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]